Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Anadolu Selçuklu ve Beylikler Dönemi Hanları SAN 442 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ELA TAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Anadolu Selçuklu ve Beylikler döneminde inşa edilen hanları öğretmeyi amaçlar.

Dersin İçeriği

Anadolu Selçuklu ve Beylikler döneminde inşa edilen hanların plan, süsleme ve malzeme-teknik özellikleri anlatılır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Konu ile ilgili yapılan araştırmalara hakim olur Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap,
2 Anadolu'da Selçuklu dönemi hanlarının plan tiplerini tanır. Anlatım,
3 Anadolu'da Selçuklu dönemi hanlarının yapılış amaçlarını kavrar. Anlatım,
4 Anadolu'da ana yol güzergahlarını tanır. Anlatım,
5 Beylikler dönemi hanlarının plan, mimari ve süsleme özelliklerini tanır. Anlatım,
6 Beylikler dönemi hanlarının yapılış amaçlarını kavrar. Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türklerde han mimarisi
2 Anadolu Selçuklu hanlarına giriş.
3 Kapalı tip hanlar
4 Kapalı tip hanlar
5 Açık tip hanlar
6 Eş odaklı tip hanlar
7 Karma tip hanlar
8 Karma tip hanlar
9 Karma tip hanlar
10 Anadolu'da beylikler dönemi sanatına giriş
11 Beylikler döneminde han mimarisi
12 Beylikler dönemi hanları
13 Beylikler Dönemi hanları
14 Beylikler dönemi hanları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Akalın (Eryavuz), Ş. (2002). “Kervansaray”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yay., 25, 299-302.

Altun, A. (1989). “Alara Hanı”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yay., 2, 341. 

Baş, A. (1989). Beylikler Dönemi Hanları, Doktora Tezi, Konya.

Erdmann, K. (2018, Aralık). “Alanya Yakınlarındaki Kargı Han”. SDÜ Fen Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi. Çev. Mehmet Uysal ve Muhammet Güçlü. 18, 247-256.

Eravşar, O. (2017). Yolların Tanıkları Anadolu Selçuklu Hanları. Eskişehir: Konya Aydınlar Ocağı.

Ünal, R. H. (2010, 1 Nisan) “Antalya-Korkuteli Kervan Yolu Üzerinde Bilinmeyen Üç Han”. Sanat Tarihi Dergisi. 19, s. 57-99.

Tuncer, O. Cezmi , “Niğde Aksaray Sultan Hanında Bazı İzlerin Değerlendirilmesi” Önasya, Sayı 72, Ankara, 1971, s. 10-11.

 Turan, O. Selçuklular Zamanında Türkiye, İstanbul 1993, s. 396

Tükel Yavuz, A. Anadolu’da Eşodaklı Selçuklu Hanları. (ts). Erişim adresi: http://jfa.arch.metu.edu.tr/ archive/0258-5316/1976/cilt02/sayi_2/187-204.pdf (17.06.2019).

  Tükel Yavuz, “Anadolu Selçuklu Dönemi Hanları ve Posta-Menzil-Derbent Teşkilatları”, Prof. Dr. Doğan Kuban’a Armağan, İstanbul 1996, s. 25.

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sanat özelliği olan maddi kültür eşyasını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre inceleyip, bilim dalına özgü yöntemlerle değerlendirir.
2 Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri Mimarlık, Arkeoloji, Güzel Sanatlar bilgileri ile birlikte kullanarak Sanat Tarihi konu ve problemlerini tanımlama, yorumlama, değerlendirme, araştırma ve kanıtlara dayalı çözme yeteneğine sahiptir.
3 Sanat tarihi alan çalışmalarında plan ve uygulama yapabilir
4 Sanat tarihi alanında kaynak ve sorunları tanır, formüle eder ve çözer.
5 Tarihi çevre değerlerini araştırır, korur, öğretir ve gelişimini destekler.
6 Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri Sanat Tarihi alanına aktarabilme becerisine sahip olur.
7 Mesleğinin gereği olarak sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür seviyesine ulaşmıştır ve sosyal ilişkileri güçlüdür; bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir, toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje üretir ve uygular.
8 Teknik resim, restorasyon, röleve, kazı teknikleri, fotoğraf çekimi ve bilgisayar kullanımıyla ilgili teknik becerilere sahip olur.
9 Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuata hakimdir ve bu mevzuata uygun davranarak strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları değerlendirir.
10 Bölgesinin kültürel ve tarihi değerlerini tanır, tanımlar; bunlarla ilgili plan ve proje hazırlar, uygular, yönetir, izler, kişi ve kurumları bilgilendirir. Sonuçları yazılı ve sözlü olarak aktarır, toplumun bilinçlenmesine katkıda bulunur.
11 Her türlü alan çalışmasına uyabilme, çalışabilme ve gerekli teknik donanımı kullanabilme yeteneğine, mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahiptir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Konu ile ilgili yapılan araştırmalara hakim olur 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
2 Anadolu'da Selçuklu dönemi hanlarının plan tiplerini tanır. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
3 Anadolu'da Selçuklu dönemi hanlarının yapılış amaçlarını kavrar. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
4 Anadolu'da ana yol güzergahlarını tanır. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
5 Beylikler dönemi hanlarının plan, mimari ve süsleme özelliklerini tanır. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
6 Beylikler dönemi hanlarının yapılış amaçlarını kavrar. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 30
1. Ara Sınav 70
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 15 15
Final 1 20 20
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Toplam İş Yükü 145
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,8
Dersin AKTS Kredisi 5