Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Klasik Osmanlı Mimarisi SAN 302 6 4 + 0 4 7
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ERKAN ATAK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Dr. Mert AĞAOĞLU

 

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Osmanlı mimarisinin en seçkin eserlerinin meydana getirildiği klasik çağın yapı gruplarının ayrıntılı olarak incelenmesi ve Mimar Sinan´ın Türk sanat tarihi açısından öneminin aktarılması.

Dersin İçeriği

Osmanlı yapılarının gruplandırılarak örnekler üzerinden detaylı analizleri, yapı türlerinin genel özellikleri, Osmanlı cami mimarisinde, merkezi planlı, çok destekli ve diğer şemaların gelişimi, Mimar Sinan´ın hayatı, sanat anlayışı, Türk sanatı içerisindeki rolu ve yapıları.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Erken Osmanlı mimarisinin sınırlarını bilir. Anlatım, Beyin Fırtınası,
2 Konu hakkında yapılan temel araştırma ve yayınları açıklar Anlatım,
3 Dönemin sosyo-kültürel şartları ile mimari eserlerin tasarım süreçlerini ilişkilendirir Anlatım, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma,
4 Klasik dönemin süsleme sanatlarını belli bir tarihi perspektifle yorumlar Anlatım, Bireysel Çalışma,
5 Bu dönemde meydana getirilen yapıları, Türk mimari sanatının gelişim çizgisi içerisinde değerlendirir Anlatım, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma,
6 Stil kritiği yaparak, karşılaştığı bir mimari eserin bu döneme ait olup olmadığına karar verir. Anlatım, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Konunun sınırları ve konu hakkında yapılan yayınların değerlendirilmesi
2 Yapı türleri külliyeler, camiler, mescitler,imaretler, darüşşifalar, medreseler, türbeler , hanlar ve plan tipleri
3 Fatih devri yapıları
4 Fatih devri yapıları
5 II. Beyazıt devri yapıları
6 II. Beyazıt devri yapıları
7 Yavuz Sultan Selim dönemi yapıları
8 Mimar Sinan hayatı, sanat anlayışı
9 Ara sınav
10 Kanuni Sultan Süleyman dönemi yapıları
11 Kanuni Sultan Süleyman dönemi yapıları
12 Kanuni Sultan Süleyman dönemi yapıları
13 II. Selim dönemi yapıları
14 III. Murad, III. Mehmed dönemleri
Kaynaklar
Ders Notu

Öğretim üyesi tarafından verilecektir.

Ders Kaynakları

AHUNBAY, Zeynep., Mimar Sinanın Eğitim Yapıları Medreseler, Darülkurralar, Mektepler, Mimarbaşı Koca Sinan Yaşadığı Çağ ve Eserleri, İstanbul: T.C. Başbakanlık Vakıflar Genel Müdürlüğü,1986.
AYVANSARAYÎ, H., Hadikat-ül Cevami; Cilt I-II,İstanbul: Matbaa-ı Âmire, 1281.
CANTAY, Gönül., Osmanlı Külliyelerinin Kuruluşu, Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları, 2002.
CANTAY, Gönül., Sinan Külliyelerinde Kervansaray Planlaması, II. Uluslararası Türk ve İslâm Bilim ve Teknoloji Tarihi Kongresi, Cilt: II Mimar Sinan, İ.T.Ü. Bilim ve Teknoloji Tarihi Araştırma Merkezi, İstanbul: İTÜ İnşaat Fakültesi Matbaası, 1986, s. 87-105.
CANTAY, Gönül., Anadolu Selçuklu ve Osmanlı Darüşşifaları, Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayınları No: 61, 1992.
CANSEVER, Turgut; İslâmda Şehir ve Mimari, İstanbul: Timaş Yayınları, 2006.
CEZAR, Mustafa., Tipik Yapılariyle Osmanlı Şehirciliğinde Çarşı ve Klasik Dönem İmar Sistemi, İstanbul: Mimar Sinan Üniversitesi Yayını no:9, 1985.
KUBAN, Doğan; 100 Soruda Türkiye Sanatı Tarihi, 100 Soruda Dizisi: 22, 4. Baskı, İstanbul: Gerçek Yayınevi,1981.
KUBAN, Doğan; Bir Kent Tarihi İstanbul, İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları, 1996.
NECİPOĞLU, Gülru; The Age of Sinan (Architectural Culture in The Otoman Empire), Hong Kong: Reaktion Books Ltd., 2005.
ÖGEL, Semra; Anıtsal Mimari ve Konut Arasındaki İlişkiler Yönünden Sinan Yapılarına Bir Bakış, İstanbul: Doğan Kubana Armağan, Eren Yayıncılık, 1996.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sanat özelliği olan maddi kültür eşyasını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre inceleyip, bilim dalına özgü yöntemlerle değerlendirir. X
2 Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri Mimarlık, Arkeoloji, Güzel Sanatlar bilgileri ile birlikte kullanarak Sanat Tarihi konu ve problemlerini tanımlama, yorumlama, değerlendirme, araştırma ve kanıtlara dayalı çözme yeteneğine sahiptir. X
3 Sanat tarihi alan çalışmalarında plan ve uygulama yapabilir X
4 Sanat tarihi alanında kaynak ve sorunları tanır, formüle eder ve çözer. X
5 Tarihi çevre değerlerini araştırır, korur, öğretir ve gelişimini destekler. X
6 Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri Sanat Tarihi alanına aktarabilme becerisine sahip olur. X
7 Mesleğinin gereği olarak sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür seviyesine ulaşmıştır ve sosyal ilişkileri güçlüdür; bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir, toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje üretir ve uygular. X
8 Teknik resim, restorasyon, röleve, kazı teknikleri, fotoğraf çekimi ve bilgisayar kullanımıyla ilgili teknik becerilere sahip olur. X
9 Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuata hakimdir ve bu mevzuata uygun davranarak strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları değerlendirir. X
10 Bölgesinin kültürel ve tarihi değerlerini tanır, tanımlar; bunlarla ilgili plan ve proje hazırlar, uygular, yönetir, izler, kişi ve kurumları bilgilendirir. Sonuçları yazılı ve sözlü olarak aktarır, toplumun bilinçlenmesine katkıda bulunur. X
11 Her türlü alan çalışmasına uyabilme, çalışabilme ve gerekli teknik donanımı kullanabilme yeteneğine, mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahiptir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Erken Osmanlı mimarisinin sınırlarını bilir. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
2 Konu hakkında yapılan temel araştırma ve yayınları açıklar 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
3 Dönemin sosyo-kültürel şartları ile mimari eserlerin tasarım süreçlerini ilişkilendirir 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
4 Klasik dönemin süsleme sanatlarını belli bir tarihi perspektifle yorumlar
5 Bu dönemde meydana getirilen yapıları, Türk mimari sanatının gelişim çizgisi içerisinde değerlendirir 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
6 Stil kritiği yaparak, karşılaştığı bir mimari eserin bu döneme ait olup olmadığına karar verir. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
Toplam 20
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 20 20
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 181
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 7,24
Dersin AKTS Kredisi 7