Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Nümizmatik | SAN 436 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi TÜLİN ÇORUHLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Rumeysa IŞIK |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Tarih boyunca kullanılmış olan metal paralar,sikke ve madalyaların tarihi ve bunların tanımlanıp sınıflandırılarak görsellikle birlikte sunulması hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği | Anadolu´nun Türk dönemi öncesi sikkelerinin genel olarak değerlendirilmesi yapılarak Selçuklu ve Osmanlı dönemi sikkelerinin Türk Sanatı açısından önemi, sikke çeşitleri, sikke ile ilgili çeşitli bilgiler, Osmanlıların son döneminde yapılan sikke çalışmaları, ilgili kurumlar ve bilimsel araştırmalar gibi konuların anlatımının yanında, Türkiye müzelerindeki zengin örnekler müze ortamında ve slaytlar eşliğinde gösterilecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Nümizmatik biliminin içeriğini ve öneminin kavrar. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
2 | Numizmatik terimlerini kullanır. | Anlatım, Bireysel Çalışma, | |
3 | Türk dönemi paralarının tarihi gelişimini açıklar | Anlatım, Bireysel Çalışma, | |
4 | Sikkelerde kullanılan malzemeleri ve üretim tekniklerini farklı özellikleriyle tanır. | Anlatım, Bireysel Çalışma, | |
5 | Önemli sikke kolleksiyonuna sahip müzeleri bilir. | Anlatım, Bireysel Çalışma, | |
6 | Türk dönemine ait bir sikkeyi okur ve tarihler | Bireysel Çalışma, Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sikkenin Tanımı, İlk Ortaya Çıkışı | |
2 | Mezopotamya ve Anadolu Uygarlıkları Sikkeleri | |
3 | Antik Yunan ve Roma Dönemi Sikkeleri | |
4 | Bizans İmparatorluğu Sikkeleri | |
5 | Karahanlı ve Gazneliler Sikkeleri | |
6 | Büyük Selçuklu Döneminde Basılan Sikkeler | |
7 | Anadolu Selçuklu Dönemi Sikkeleri | |
8 | İlhanlı ve Beylikler Dönemi Sikkeleri | |
9 | Ara sınav | |
10 | Erken ve Klasik Dönem Osmanlı Sikkeleri | |
11 | Batılılaşma Dönemi´nde Sikkeden Kağıt Paraya Geçiş | |
12 | Batılılaşma Dönemi´nde Nişan ve Madalyaların Ortaya Çıkışı | |
13 | Nümizmatik ile İlgili Yayınlanmış Eserler | |
14 | Sikke Seksiyonu Bulunan Müzeler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Öğretim Üyesi tarafından bildirilecektir. |
Ders Kaynakları | TÜLAY Ahmet Semih., Genel Nümizmatik Sözlüğü,İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları, 2001. MORKHOLM Otto., Erken Helenistik Çağ Sikkeleri, İstanbul, 2002. ARTUK İbrahim-ARTUK Cevriye., İstanbul Arkeoloji Müzeleri Teşhirindeki İslami Sikkeler Kataloğu, C: I-II, İstanbul, 1974. ALPTEKİN Coşkun., Selçuklu Paraları, Selçuklu Araştırmaları Dergisi, II, Ankara 1971. ÖZTÜRK Mustafa., Genel Hatlarıyla Osmanlı Para Tarihi, Türkler, C.10, Ankara, 2002, s.802-822; AYKUT Nezihi., Osmanlı Sikkeleri, Türkler, C:10 , Ankara, 2002, S. 823-842. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sanat özelliği olan maddi kültür eşyasını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre inceleyip, bilim dalına özgü yöntemlerle değerlendirir. | X | |||||
2 | Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri Mimarlık, Arkeoloji, Güzel Sanatlar bilgileri ile birlikte kullanarak Sanat Tarihi konu ve problemlerini tanımlama, yorumlama, değerlendirme, araştırma ve kanıtlara dayalı çözme yeteneğine sahiptir. | X | |||||
3 | Sanat tarihi alan çalışmalarında plan ve uygulama yapabilir | X | |||||
4 | Sanat tarihi alanında kaynak ve sorunları tanır, formüle eder ve çözer. | X | |||||
5 | Tarihi çevre değerlerini araştırır, korur, öğretir ve gelişimini destekler. | X | |||||
6 | Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri Sanat Tarihi alanına aktarabilme becerisine sahip olur. | X | |||||
7 | Mesleğinin gereği olarak sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür seviyesine ulaşmıştır ve sosyal ilişkileri güçlüdür; bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir, toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje üretir ve uygular. | X | |||||
8 | Teknik resim, restorasyon, röleve, kazı teknikleri, fotoğraf çekimi ve bilgisayar kullanımıyla ilgili teknik becerilere sahip olur. | X | |||||
9 | Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuata hakimdir ve bu mevzuata uygun davranarak strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları değerlendirir. | X | |||||
10 | Bölgesinin kültürel ve tarihi değerlerini tanır, tanımlar; bunlarla ilgili plan ve proje hazırlar, uygular, yönetir, izler, kişi ve kurumları bilgilendirir. Sonuçları yazılı ve sözlü olarak aktarır, toplumun bilinçlenmesine katkıda bulunur. | X | |||||
11 | Her türlü alan çalışmasına uyabilme, çalışabilme ve gerekli teknik donanımı kullanabilme yeteneğine, mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahiptir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Nümizmatik biliminin içeriğini ve öneminin kavrar. | 5 | 5 | |||||||||
2 | Numizmatik terimlerini kullanır. | 5 | 5 | |||||||||
3 | Türk dönemi paralarının tarihi gelişimini açıklar | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||
4 | Sikkelerde kullanılan malzemeleri ve üretim tekniklerini farklı özellikleriyle tanır. | 5 | 5 | 5 | ||||||||
5 | Önemli sikke kolleksiyonuna sahip müzeleri bilir. | 5 | 5 | |||||||||
6 | Türk dönemine ait bir sikkeyi okur ve tarihler | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
Toplam | 20 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |