Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Nümizmatik SAN 436 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi TÜLİN ÇORUHLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Rumeysa IŞIK
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Tarih boyunca kullanılmış olan metal paralar,sikke ve madalyaların tarihi ve bunların tanımlanıp sınıflandırılarak görsellikle birlikte sunulması hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği Anadolu´nun Türk dönemi öncesi sikkelerinin genel olarak değerlendirilmesi yapılarak Selçuklu ve Osmanlı dönemi sikkelerinin Türk Sanatı açısından önemi, sikke çeşitleri, sikke ile ilgili çeşitli bilgiler, Osmanlıların son döneminde yapılan sikke çalışmaları, ilgili kurumlar ve bilimsel araştırmalar gibi konuların anlatımının yanında, Türkiye müzelerindeki zengin örnekler müze ortamında ve slaytlar eşliğinde gösterilecektir.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Nümizmatik biliminin içeriğini ve öneminin kavrar. Beyin Fırtınası, Anlatım,
2 Numizmatik terimlerini kullanır. Anlatım, Bireysel Çalışma,
3 Türk dönemi paralarının tarihi gelişimini açıklar Anlatım, Bireysel Çalışma,
4 Sikkelerde kullanılan malzemeleri ve üretim tekniklerini farklı özellikleriyle tanır. Anlatım, Bireysel Çalışma,
5 Önemli sikke kolleksiyonuna sahip müzeleri bilir. Anlatım, Bireysel Çalışma,
6 Türk dönemine ait bir sikkeyi okur ve tarihler Bireysel Çalışma, Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sikkenin Tanımı, İlk Ortaya Çıkışı
2 Mezopotamya ve Anadolu Uygarlıkları Sikkeleri
3 Antik Yunan ve Roma Dönemi Sikkeleri
4 Bizans İmparatorluğu Sikkeleri
5 Karahanlı ve Gazneliler Sikkeleri
6 Büyük Selçuklu Döneminde Basılan Sikkeler
7 Anadolu Selçuklu Dönemi Sikkeleri
8 İlhanlı ve Beylikler Dönemi Sikkeleri
9 Ara sınav
10 Erken ve Klasik Dönem Osmanlı Sikkeleri
11 Batılılaşma Dönemi´nde Sikkeden Kağıt Paraya Geçiş
12 Batılılaşma Dönemi´nde Nişan ve Madalyaların Ortaya Çıkışı
13 Nümizmatik ile İlgili Yayınlanmış Eserler
14 Sikke Seksiyonu Bulunan Müzeler
Kaynaklar
Ders Notu Öğretim Üyesi tarafından bildirilecektir.
Ders Kaynakları TÜLAY Ahmet Semih., Genel Nümizmatik Sözlüğü,İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları, 2001.
MORKHOLM Otto., Erken Helenistik Çağ Sikkeleri, İstanbul, 2002.
ARTUK İbrahim-ARTUK Cevriye., İstanbul Arkeoloji Müzeleri Teşhirindeki İslami Sikkeler Kataloğu, C: I-II, İstanbul, 1974.
ALPTEKİN Coşkun., Selçuklu Paraları, Selçuklu Araştırmaları Dergisi, II, Ankara 1971.
ÖZTÜRK Mustafa., Genel Hatlarıyla Osmanlı Para Tarihi, Türkler, C.10, Ankara, 2002, s.802-822; AYKUT Nezihi., Osmanlı Sikkeleri, Türkler, C:10 , Ankara, 2002, S. 823-842.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sanat özelliği olan maddi kültür eşyasını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre inceleyip, bilim dalına özgü yöntemlerle değerlendirir. X
2 Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri Mimarlık, Arkeoloji, Güzel Sanatlar bilgileri ile birlikte kullanarak Sanat Tarihi konu ve problemlerini tanımlama, yorumlama, değerlendirme, araştırma ve kanıtlara dayalı çözme yeteneğine sahiptir. X
3 Sanat tarihi alan çalışmalarında plan ve uygulama yapabilir X
4 Sanat tarihi alanında kaynak ve sorunları tanır, formüle eder ve çözer. X
5 Tarihi çevre değerlerini araştırır, korur, öğretir ve gelişimini destekler. X
6 Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri Sanat Tarihi alanına aktarabilme becerisine sahip olur. X
7 Mesleğinin gereği olarak sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür seviyesine ulaşmıştır ve sosyal ilişkileri güçlüdür; bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir, toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje üretir ve uygular. X
8 Teknik resim, restorasyon, röleve, kazı teknikleri, fotoğraf çekimi ve bilgisayar kullanımıyla ilgili teknik becerilere sahip olur. X
9 Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuata hakimdir ve bu mevzuata uygun davranarak strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları değerlendirir. X
10 Bölgesinin kültürel ve tarihi değerlerini tanır, tanımlar; bunlarla ilgili plan ve proje hazırlar, uygular, yönetir, izler, kişi ve kurumları bilgilendirir. Sonuçları yazılı ve sözlü olarak aktarır, toplumun bilinçlenmesine katkıda bulunur. X
11 Her türlü alan çalışmasına uyabilme, çalışabilme ve gerekli teknik donanımı kullanabilme yeteneğine, mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahiptir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Nümizmatik biliminin içeriğini ve öneminin kavrar. 5 5
2 Numizmatik terimlerini kullanır. 5 5
3 Türk dönemi paralarının tarihi gelişimini açıklar 5 5 5 5
4 Sikkelerde kullanılan malzemeleri ve üretim tekniklerini farklı özellikleriyle tanır. 5 5 5
5 Önemli sikke kolleksiyonuna sahip müzeleri bilir. 5 5
6 Türk dönemine ait bir sikkeyi okur ve tarihler 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Performans Görevi (Seminer) 20
Toplam 20
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 2 5 10
Performans Görevi (Seminer) 1 5 5
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
Dersin AKTS Kredisi 5