Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Teknik Resim ve Rölöve SAN 105 1 2 + 2 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. GÖRKEM IŞIK
Dersi Verenler Arş.Gör.Dr. GÖRKEM IŞIK,
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Murat ALKAN
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Mimari eserlerin ve taşınabilir sanat objelerinin plan, kesit ve görünüşlerinin öğrenciler tarafından çizilebilmesi amacıyla teknik resim bilgisinin öğretimi.
Dersin İçeriği Teknik resim araçlarının kullanımı, çizgi türleri,şekiller,izdüşüm, cisimlerin ön, üst ve yan görünüşlerinin çizimi, plan, kesit, cephe cizimleri,ölçü alma,rölöve çıkarma yöntemleri ve uygulamaları.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Teknik resim araç-gereçlerini kullanılır Anlatım, Soru-Cevap, Grupla Çalışma,
2 teknik çizimin temel mantığını ve çizim tekniklerini bilir Anlatım, Soru-Cevap, Grupla Çalışma,
3 Çisimlerin izdüşümlerini çizer Anlatım, Soru-Cevap, Grupla Çalışma,
4 Sanat Tarihinin alanına giren mimari eserlerin ve taşınabilir eserlerin plan, kesit ve görünüşlerini çizer Anlatım, Soru-Cevap, Grupla Çalışma,
5 Mimari elmanların çizim özelliklerini uygular Anlatım, Soru-Cevap, Grupla Çalışma,
6 Ölçüleri verilen bir eseri kağıt üzerine aktarır Anlatım, Soru-Cevap, Grupla Çalışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin içeriği, kullanılan araç-gereçler
2 Teknik resimde çizgi türleri, açı çizme ve bölme
3 Çokgen çizimleri
4 Cisimlerin ön, üst ve yan görünüş çizimleri (izdüşüm)
5 Uygulama
6 Kesitin tanımı, kesit görünüşlerinin özellikleri
7 Ölçek
8 Plan çizimleri
9 Ara sınav
10 Plan çizimleri
11 Kemerler, tonozlar, kubbe ve kubbe geçişleri, ve diğer yapı elemanları
12 Rölöve çıkartma yöntemleri
13 Uygulama
14 Uygulama
Kaynaklar
Ders Notu Öğretim üyesi tarafından verilecektir
Ders Kaynakları PANCARCI, Ali-ÖCAL Emin., Yapı Teknik Resmi, 1-2.Cilt, İstanbul,1994
KOPARAL, A.H.-İPLİKÇİOĞLU M., Teknik Resim, İstanbul, 1999.
Bachmann-Vent., Teknik Resim,(Çev.) F.Saner-F.Ünver, Ankara 1945.
HOTAN, H., Mimari Perspektif, Perspektif Gölge, Ankara (1978).
ÖZKARA Hamdi., Teknik Resim , Ankara,1999.
ALTUN Ara., Sanat Tarihinde Mimari Çizim İçin Küçük Rehber, İstanbul 1983.
HASOL Doğan., Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü, İstanbul 1975.
ULUENGİN Bülent., Rölöve, İstanbul 2005.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sanat özelliği olan maddi kültür eşyasını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre inceleyip, bilim dalına özgü yöntemlerle değerlendirir.
2 Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri Mimarlık, Arkeoloji, Güzel Sanatlar bilgileri ile birlikte kullanarak Sanat Tarihi konu ve problemlerini tanımlama, yorumlama, değerlendirme, araştırma ve kanıtlara dayalı çözme yeteneğine sahiptir.
3 Sanat tarihi alan çalışmalarında plan ve uygulama yapabilir
4 Sanat tarihi alanında kaynak ve sorunları tanır, formüle eder ve çözer.
5 Tarihi çevre değerlerini araştırır, korur, öğretir ve gelişimini destekler.
6 Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri Sanat Tarihi alanına aktarabilme becerisine sahip olur.
7 Mesleğinin gereği olarak sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür seviyesine ulaşmıştır ve sosyal ilişkileri güçlüdür; bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir, toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje üretir ve uygular.
8 Teknik resim, restorasyon, röleve, kazı teknikleri, fotoğraf çekimi ve bilgisayar kullanımıyla ilgili teknik becerilere sahip olur.
9 Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuata hakimdir ve bu mevzuata uygun davranarak strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları değerlendirir.
10 Bölgesinin kültürel ve tarihi değerlerini tanır, tanımlar; bunlarla ilgili plan ve proje hazırlar, uygular, yönetir, izler, kişi ve kurumları bilgilendirir. Sonuçları yazılı ve sözlü olarak aktarır, toplumun bilinçlenmesine katkıda bulunur.
11 Her türlü alan çalışmasına uyabilme, çalışabilme ve gerekli teknik donanımı kullanabilme yeteneğine, mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahiptir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Teknik resim araç-gereçlerini kullanılır
2 teknik çizimin temel mantığını ve çizim tekniklerini bilir
3 Çisimlerin izdüşümlerini çizer
4 Sanat Tarihinin alanına giren mimari eserlerin ve taşınabilir eserlerin plan, kesit ve görünüşlerini çizer
5 Mimari elmanların çizim özelliklerini uygular
6 Ölçüleri verilen bir eseri kağıt üzerine aktarır
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 2 10 20
Performans Görevi (Atölye) 1 10 10
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 156
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,24
Dersin AKTS Kredisi 6