Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sanat Tarihi Yöntem ve Terminolojisi SAN 103 1 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MERT AĞAOĞLU
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi MERT AĞAOĞLU,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Erdal Okumuş

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Sanat Tarihi ile ilgili teknik terimleri öğretmek, alandaki bilimsel araştırma türleri ve özellikleri öğretilerek,öğrencilerin doğru bir biçimde ödev, mezuniyet tezi ve bilimsel araştırma yazısı hazırlayabilmeleri amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Sanat tarihinin kapsamı, sanatın türleri; görsel ve plastik sanatlar, bilimsel araştırmanın aşamaları ve metin yazımının kuralları; dipnot ve bibliyografya kuralları, çalışmanın ana hat planını oluşturmak, bilgi fişleri hazırlamak.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sanat tarihinin sınırlarını çizer Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Plastik sanatları kendi içinde gruplandırır Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma,
3 Bilimsel bir çalışmanın aşamalarını kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma,
4 Çalışacağı konuya uygun araştırma yöntemini uygular Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma,
5 Araştırması için gerekli belgeleri test eder ve ilişkilendirir Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma,
6 Bilimsel alıntı yapmanın etik kurallarını bilir ve uygular Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
7 Bilimsel metin yazımının kurallarını uygular Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş, konu ile ilgili kaynakların değerlendirilmesi
2 Sanat tarihinin kapsamı ve sanat tarihine yardımcı disiplinler
3 Bilimsel araştırma türleri, yazılı kaynakların tespiti ve okunması
4 Bilimsel araştırma türleri, yazılı kaynakların tespiti ve okunması
5 Saha çalışması, gözlem fişlerinin oluşturulması
6 Bilgi ve envanter fişlerinin hazırlanması
7 Bilimsel araştırma yazılarında, metin yapısının oluşturulması ve ana hat planı
8 Bilimsel araştırma yazılarında, metin yapısının oluşturulması ve ana hat planı
9 Ara sınav
10 Dipnot kuralları ve gösterimi
11 Dipnot gösterimi uygulaması
12 Dipnot gösterimi uygulaması
13 YÖK Etik Kuralları
14 Kültür Bakanlığı Etik Kuralları
Kaynaklar
Ders Notu

Öğretim Üyesi tarafından bildirilecektir.

Ders Kaynakları

SÖZEN M.-TANYELİ U., Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü,İstanbul, 1986.


WölfflIn, H.,Sanat Tarihinin Temel Kavramları,İstanbul,1985.


HASOL Doğan., Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü,İstanbul, 1975.


TURANİ Adnan ,Sanat Terimleri Sözlüğü,İstanbul, 1993.


ALAÇAM E., Araştırma ve Yayım İlkeleri, Konya, 1991.


ALTUN A.,Dipnot ve Bibliyografya Esasları, İstanbul, 1986.


DAY R.A., Bilimsel Bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır?, (çev.)Fatoş Dilber, Ankara, 1973.


MÜLAYİM Selçuk., Sanat Tarihi Metodu, İstanbul,1983.

ERTAŞ, M. Yaşar (ed), Tarih Bilimi ve Metodolojisi,  İstanbul, 2019.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sanat özelliği olan maddi kültür eşyasını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre inceleyip, bilim dalına özgü yöntemlerle değerlendirir. X
2 Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri Mimarlık, Arkeoloji, Güzel Sanatlar bilgileri ile birlikte kullanarak Sanat Tarihi konu ve problemlerini tanımlama, yorumlama, değerlendirme, araştırma ve kanıtlara dayalı çözme yeteneğine sahiptir. X
3 Sanat tarihi alan çalışmalarında plan ve uygulama yapabilir X
4 Sanat tarihi alanında kaynak ve sorunları tanır, formüle eder ve çözer. X
5 Tarihi çevre değerlerini araştırır, korur, öğretir ve gelişimini destekler. X
6 Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri Sanat Tarihi alanına aktarabilme becerisine sahip olur. X
7 Mesleğinin gereği olarak sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür seviyesine ulaşmıştır ve sosyal ilişkileri güçlüdür; bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir, toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje üretir ve uygular. X
8 Teknik resim, restorasyon, röleve, kazı teknikleri, fotoğraf çekimi ve bilgisayar kullanımıyla ilgili teknik becerilere sahip olur. X
9 Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuata hakimdir ve bu mevzuata uygun davranarak strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları değerlendirir. X
10 Bölgesinin kültürel ve tarihi değerlerini tanır, tanımlar; bunlarla ilgili plan ve proje hazırlar, uygular, yönetir, izler, kişi ve kurumları bilgilendirir. Sonuçları yazılı ve sözlü olarak aktarır, toplumun bilinçlenmesine katkıda bulunur. X
11 Her türlü alan çalışmasına uyabilme, çalışabilme ve gerekli teknik donanımı kullanabilme yeteneğine, mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahiptir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Sanat tarihinin sınırlarını çizer 5 5
2 Plastik sanatları kendi içinde gruplandırır 5 5
3 Bilimsel bir çalışmanın aşamalarını kavrar 5 5
4 Çalışacağı konuya uygun araştırma yöntemini uygular 5 5
5 Araştırması için gerekli belgeleri test eder ve ilişkilendirir 5 5
6 Bilimsel alıntı yapmanın etik kurallarını bilir ve uygular 5 5
7 Bilimsel metin yazımının kurallarını uygular 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 7 7
Kısa Sınav 2 3 6
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 129
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,16
Dersin AKTS Kredisi 5