Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Edimbilim ve Uygulamaları | AMT 314 | 6 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ŞABAN KÖKTÜRK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dilsel göstergelerin birleşim kurallarını inceleyen sözdizimle, bunların göndergelerle ilişkisini sağlayan anlam bilime karşıt olarak, bildirişim durumu içindeki konuşucuların göstergeleri kullanma becerisinin kavratılması. |
Dersin İçeriği | Temel Dilbilim Uygulamaları arasında yer alan Edimbilimin içeriği tüm detaylarıyla ve örnekleriyle anlatımı yer alır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Pragmatik biliminin ortaya çıkışının nedenlerini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Dilin kullanım yönünü ve nedenleriyle birlikte kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Toplumun kullandığı dilin kullanım özelliklerini öğrenme ve bütün bunları çeviriye uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Gösterim ve Gönderim arasındaki ilişkiyi kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Grice’in Bildirişim Kurallarını, kendi diline uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Dil önermeleri ve dolaylı dil anlatım kurallarını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Edimbilime Giriş | |
2 | Edimbilim Nedir? | |
3 | Edimbilimin Yararları | |
4 | Örneklem ve Sonuç | |
5 | Gösterim ve Yinelem | |
6 | Kişi Gösterimi/Yer Gösterimi/Zaman Gösterimi | |
7 | Kişi Gösterimi/Yer Gösterimi/Zaman Gösterimi | |
8 | Ara sınav | |
9 | Örneklem ve Sonuç | |
10 | Eylem, Konuşma ve Bildirişim | |
11 | Örneklem ve Sonuç | |
12 | Sözcelerde Saklı Ögeler: Sezdirim/Önvarsayım/İma | |
13 | Sözeylem Kuramı, Yapısı ve Türleri | |
14 | Sözeylem Kuramı, Yapısı ve Türleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. Claus Ehrhardt/Hans Jürgen Heringer: Pragmatik, Wilchelm Fink Verlag, Paderborn. |
Ders Kaynakları |
1. Hadumod Bussmann: Lexikon der Sprachwissenschaft, Kröner Verlag, Stuttgart. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mütercim-Tercümanlığın geçirdiği tarihi gelişim süreci hakkında yeterli bilgi sahibi olma | ||||||
2 | Bütün üslup düzeyleri dâhil olmak üzere, anadili ve kültürüne hâkim olma | ||||||
3 | En az iki yabancı dili çok iyi bilme | ||||||
4 | Üçüncü bir yabancı dili anadile doğru çeviri yapabilecek düzeyde bilme | ||||||
5 | Kaynak dildeki bir metni anlayarak erek dile hatasız aktarabilme | ||||||
6 | Çeviride kalite ve tutarlılığı artırmak amacıyla, terminoloji çalışması hakkında gerekli kuramsal bilgiye ve yöntemlere sahip olma | ||||||
7 | İletişimde kültürel farklılıkları bilme | ||||||
8 | Bildiği yabancı dillerin kültürlerini iyi tanıma ve izleme | ||||||
9 | Bilgiye kısa zamanda erişebilecek araştırma ve bilgi edinme vasıtalarını bilme | ||||||
10 | Çeviri sürecinde kullanılan sözlük, ansiklopedi, bilgisayar ve iletişim teknolojilerini kullanabilme | ||||||
11 | Sözlü ya da yazılı çevirmenlik mesleğinin değişik alanlarda uygulanış şekilleri hakkında bilgiye sahip olma | ||||||
12 | Çevirmenlik mesleğinin ve yasal çerçevesi hakkında bilgi sahibi olma |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Pragmatik biliminin ortaya çıkışının nedenlerini kavrar. | ||||||||||||
2 | Dilin kullanım yönünü ve nedenleriyle birlikte kullanır. | ||||||||||||
3 | Toplumun kullandığı dilin kullanım özelliklerini öğrenme ve bütün bunları çeviriye uygular. | ||||||||||||
4 | Gösterim ve Gönderim arasındaki ilişkiyi kavrar. | ||||||||||||
5 | Grice’in Bildirişim Kurallarını, kendi diline uygular. | ||||||||||||
6 | Dil önermeleri ve dolaylı dil anlatım kurallarını kavrar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 15 |
2. Performans Görevi (Uygulama) | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Performans Görevi (Uygulama) | 2 | 2 | 4 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 140 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |