Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Aktüel Medya Kritiği ve Medya Etiği FEL 316 6 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler

-

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ENDER BÜYÜKÖZKARA
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilerin medya yapılanmasını tanıma, haberleri ve yorumları kritik etme ve medya etiği yaklaşımlarını öğrenmesi

Dersin İçeriği

Medyanın varlık şartları ile işleyiş şartları arasında ilişkinin irdelenmesi, Türkiye’de medyanın yapılanışı ve işleyişi, Medyanın evrensel ve mahalli etiği

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Medyayı tanıyabilme becerisi kazanır. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Medyada tarafsızlık ve nesnellik kavramlarını kullanabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 “Etik”in gündelik yaşamdaki konumu ve gerekliliğini kavrayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Medyanın toplumsal rolü hakkında tartışabilir. Tartışma, Beyin Fırtınası, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Özel yaşamın gizliliği üzerine tartışabilir. Beyin Fırtınası, Tartışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
6 Medya ile endüstri ilişkisi üzerine düşünebilir. Tartışma, Beyin Fırtınası, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtılması, yaşamda karşımıza çıkan etik problemleri
2 Ahlak ve etik kavramlarının açıklanması ve birbirlerinden farkları
3 “Etik”in gündelik yaşamdaki konumu ve gerekliliği
4 Medyanın toplumsal ve siyasal konumu ve Kamunun bilme hakkı ve haberin toplumsal işlevi
5 Medyada tarafsızlık ve nesnellik kavramlarının tartışılması
6 Seminer çalışmaları (Sakarya Gazeteciler Cemiyeti Başkanı)
7 Medyada tabloidleşme, Magazinin tanımı ve konumu, Haberde tabloidleşme.
8 Özel yaşamın gizliliği. Mahremiyet ve aleniyet
9 ARASINAV
10 Medyanın “tüketicileri”: İzleyici kavramı ve araştırmaları, sihirli sözcük “reyting”.
11 Medyanın etkilerinin tartışılması. Medyada problematik alanlar: zarar kavramı, şiddet ve cinsellik, çocuk izleyici.
12 Medya endüstrisi ve denetim. Medyanın ekonomik konumu, meslek örgütleri, denetim ve özdenetim
13 Yasalarımızda Basın Kanunu
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Bilgi Üniversitesi Yayınları “Medyakronik”, İstanbul, 2003

Ders Kaynakları

[2] Chomsky Noam, “Medya Gerçeği” Everest Yayınları Yayınları, İstanbul, 2002
[3] Ülkemizde yayınlanan günlük ulusal gazeteler ve Sakarya İli’nde yayınlanan yerel gazeteler
[4] Ülkemizde yayın yapan ulusal TV kanalları

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ayrıştırıcı ve birleştirici düşünme, okuma ve bilgilendirme becerisini kullanır. X
2 Yerel ve evrensel düzeyde felsefe birikimlerini anlar ve aktarır. X
3 Felsefe alanındaki oluşturulmuş kaynaklarda felsefî sorunlarla ilgili araştırmayı yürütür, yöntem geliştirir. X
4 Evrensel felsefe sorunlarını yerel düzeydeki sorunlara göre yerini belirler. X
5 İnsanlığın evrensel nitelikteki problemlerinin bilincinde olur, bu alandaki sorgulamaları gösterir. X
6 Genel ve özel düzeyde bilim, kültür, sanat gibi alanlara ilişkin sorunlara felsefece değerlendirir, sorunları irdeler. X
7 Bilim, din ve sanat alanlarına ilişkin genel ve yerel sorunlarda disiplinlerarası bilgiyi kullanır, planlar. X
8 Çalışma alanlarında karşılaşılan tekil sorunları tanımlar, çözer ve gerektiğinde kullanır. X
9 Sahip olunan bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü anlatır ve çözümler. X
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak felsefe alanındaki bilgileri izleyip meslektaşlarımla iletişim kurma becerisi kazanır.
11 Felsefenin gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma becerisi kazanır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Medyayı tanıyabilme becerisi kazanır. 5 4 4 4 4 3 3 3 5
2 Medyada tarafsızlık ve nesnellik kavramlarını kullanabilir. 5 4 4 4 4 3 3 3 5
3 “Etik”in gündelik yaşamdaki konumu ve gerekliliğini kavrayabilir. 5 4 4 4 4 3 3 3 5
4 Medyanın toplumsal rolü hakkında tartışabilir. 5 4 4 4 4 3 3 3 5
5 Özel yaşamın gizliliği üzerine tartışabilir. 5 4 4 4 4 3 3 3 5
6 Medya ile endüstri ilişkisi üzerine düşünebilir. 5 4 4 4 4 3 3 3 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 4 4
Toplam İş Yükü 88
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,52
Dersin AKTS Kredisi 4