Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Mekan ve Toplum COG 318 6 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi HATİCE TURUT
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi HATİCE TURUT,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, Coğrafya’nın politik, ekonomik ve kültürel alanlarından hareketle insanın yaşamını ilgilendiren ve etkileyen sınıf, ırk ya da etnisite, cinsiyet, yoksulluk, sağlık ve refah konularını açıklayarak lisans öğrencilerini bilgilendirmektir. Bu derste ayrıca mekânsal farklılıkların yaratmış olduğu toplumsal eşitsizliklere Türkiye’den de örnekler verilerek yaklaşılmaktadır.

Dersin İçeriği

Sosyal Coğrafya, genel olarak mekânsal değilim ve toplumsal süreçler arasındaki ilişkilerin coğrafi açıdan ele alınması olarak tanımlanabilir. Sosyal Coğrafya başlıca, toplumsal ilişkiler kimlik ve eşitsizlikler ile ilgilenmektedir. Bu ilişkilerin mekâna göre olan değişimi ve mekânlar üzerindeki farklılaşmaları Sosyoloji ve Sosyal Coğrafya’nın yol ayrımını ortaya koymaktadır: Sosyoloji topluma vurgu yaparken Sosyal Coğrafya toplum ve mekâna odaklanmaktadır.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Mekânın toplumsal inşasını tanımlar, ikisi arasındaki ilişkileri örneklerle açıklar Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama,
2 Toplumsal süreçlerin dünyada yarattığı farklılaşmaları açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama,
3 Toplumda meydana gelen sorunları, eşitsizlikleri bilir ve bölgesel farklılıkların nedenlerini açıklayabilir Anlatım, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama,
4 Mekân ve toplum bağlamında ortaya çıkan farklılaşmaları cinsiyet, din, etnisite, kültür, eğitim bakımından tanır Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama,
5 Toplumsal araştırmalar yapabilmek için toplum ve mekânsal farklılıklara ilişkin fikirler geliştirir Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Rol Oynama,
6 Sosyal coğrafyayı ve onun yöntemlerini tanır ve dünyanın çeşitli bölgelerindeki toplumsal yapıların avantaj ve dezavantajlarını açıklayabilir Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sosyal Coğrafyaya Giriş
2 Sosyal Coğrafyanın Temel Kavramları: Mekân ve Toplum
3 Değişen Dünya: Küreselleşme ve Modernite
4 Sosyal Mekânın İnşası
5 Zaman ve Mekândaki Dönüşümler
6 Sınıf, Sosyal Tabakalaşma, Eşitsizlikler ve Mekân
7 ARA SINAV
8 Zenginlik, Yoksulluk ve Mekân
9 Toplumsal Cinsiyet ve Mekân
10 İşbölümü, Sınıf, Toplumsal Cinsiyet ve Mekân
11 Irk, Etnisite, Kimlik ve Mekân
12 Irk, Etnisite, Kimlik ve Mekân
13 Kitle İletişimi, Teknoloji, Toplum ve Mekân
14 Mega Kentler ve Yoksul Bölgeler / Mahalleler
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Valentine, G. 2001. Social Geographies: Space and Society. Prentice Hall, London. 

Casino, V.D. 2009. Social Geography: A Critical Introduction, Wiley-Blacwell, London. Knox, P., Pinch S. 2010. 
Urban Social Geography, Pearson, London. Domosh, M., Neumann R. P., Price P. L. 2015.
Contemporary Human Geography, New York.
Tümertekin, E., Özgüç, N. 1998. Beşeri coğrafya: İnsan, Kültür, Mekan, Çantay kitabevi, İstanbul.
 

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. X
2 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
3 Doğal ve beşeri çevre ile ilgili konularda uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını bilgilendirir, onlara düşüncelerini problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı veya sözlü aktarır. X
4 Coğrafya ve Coğrafi Bilgi Sistemleri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
5 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretir.
6 Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. X
7 Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkin bir biçimde kullanır. Ayrıca en az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. X
8 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
9 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir takım çalışmasında görev alır, aynı kapsamdaki bir çalışmayı analitik yaklaşımlar ile bağımsız olarak ta yürütür. X
10 Doğal ve beşeri çevre ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme bilgi ve bilincine sahiptir. X
11 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak amacıyla farklı alanlardan dersler alır. X
12 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre içinde insan sağlığı ve çevre duyarlılığı bakışıyla proje ve etkinlikler düzenler. X
13 Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenimini yönlendirir. X
14 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincine sahip olur ve mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir. X
15 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Mekânın toplumsal inşasını tanımlar, ikisi arasındaki ilişkileri örneklerle açıklar 5 1 5 0 0 3 4 0 0 3 5 5 5 5 0
2 Toplumsal süreçlerin dünyada yarattığı farklılaşmaları açıklar 4 0 2 0 0 3 3 3 0 5 5 5 5 5 0
3 Toplumda meydana gelen sorunları, eşitsizlikleri bilir ve bölgesel farklılıkların nedenlerini açıklayabilir 3 0 3 0 0 3 4 4 0 4 5 5 5 5 0
4 Mekân ve toplum bağlamında ortaya çıkan farklılaşmaları cinsiyet, din, etnisite, kültür, eğitim bakımından tanır 5 0 4 0 0 3 4 4 0 4 5 5 5 5 0
5 Toplumsal araştırmalar yapabilmek için toplum ve mekânsal farklılıklara ilişkin fikirler geliştirir 4 0 4 0 0 4 4 4 0 4 5 5 5 5 0
6 Sosyal coğrafyayı ve onun yöntemlerini tanır ve dünyanın çeşitli bölgelerindeki toplumsal yapıların avantaj ve dezavantajlarını açıklayabilir 5 0 4 0 0 4 4 4 0 5 5 5 5 5 0
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 10
Toplam 10
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ödev 16 2 32
Performans Görevi (Arazi Çalışması) 16 2 32
Toplam İş Yükü 144
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,76
Dersin AKTS Kredisi 6