Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türkiye Beşeri ve Ekonomik Coğrafyası | COG 405 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. FATİH ARICİ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. FATİH ARICİ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türkiye´nin nüfus ve yerleşme özellikleri ile ekonomik faaliyetleri arasındaki ilişkiyi kavramak ve bu doğrultuda dağılışlarını yapabilmek. |
Dersin İçeriği | Türkiye’nin nüfusu, Türkiye’de yerleşme ve sorunları, Beşeri ve Ekonomik coğrafyada uygulanan sistematik yaklaşımlarla Türkiye´de sektörler (Tarım,hayvancılık,sanayi,ticaret,hizmetler, ulaşım,madenler,enerji vb.) ayrı ayrı değerlendirilir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türkiye’nin beşeri coğrafyasında etkili olan coğrafi faktörleri kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
2 | Türkiye’de nüfus ve yerleşmenin dağılışını etkileyen faktörleri kavrar ve ilişkilendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
3 | Türkiye’nin tarım, hayvancılık, sanayi, turizm vb. ekonomik faaliyetlerini etkileyen faktörleri ve bu faaliyetlerin ülke genelindeki dağılışını kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
4 | Ekonomik faaliyetlerin nüfus ve yerleşmeye olan etkisini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türkiye’nin Coğrafi Konum ve Sınırları | |
2 | Türkiye’nin Nüfusu | |
3 | Türkiye’de Yerleşmeler | |
4 | Türkiye’de Kentleşme ve Sorunları | |
5 | Türkiye’de Tarım Faaliyetleri, Türkiye’de Tarımı Etkileyen Faktörler | |
6 | Türkiye’de Tarla ve Bahçe Kültürleri | |
7 | Türkiye’de Hayvancılık Faaliyetleri, Türkiye’de Hayvan Varlığı ve Coğrafi Dağılışı | |
8 | Türkiye’de Madenler (demir,bakır,alüminyum,manganez,kurşun,altın,gümüş) | |
9 | Türkiye’de Madenler (bor,fosfat,kükürt vb.) | |
10 | Türkiye’de Enerji Kaynakları | |
11 | Türkiye’de Sanayi Faaliyetleri, Kuruluşu ve Gelişmesi | |
12 | Türkiye’de Başlıca Sanayi Kolları | |
13 | Türkiye’de Ormancılık, Türkiye’de Ulaşım | |
14 | Türkiye’de Ticaret, Türkiye’de Turizm |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | DOĞANAY, S. ve ALİM M. (ed), (2016) Türkiye Beşeri ve Ekonomik Coğrafyası, Pegem Akademi, Ankara. KARABAĞ, S., ŞAHİN, S., (2014) Türkiye Beşeri ve Ekonomik Coğrafyası, Pegem Akademi, Ankara. TANDOĞAN, A. (1998) Demografik Temel Kavramlar ve Türkiye Nüfusu, Eser Ofset, Trabzon. |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. | ||||||
2 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
3 | Doğal ve beşeri çevre ile ilgili konularda uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını bilgilendirir, onlara düşüncelerini problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı veya sözlü aktarır. | ||||||
4 | Coğrafya ve Coğrafi Bilgi Sistemleri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
5 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretir. | ||||||
6 | Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. | ||||||
7 | Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkin bir biçimde kullanır. Ayrıca en az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | ||||||
8 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
9 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir takım çalışmasında görev alır, aynı kapsamdaki bir çalışmayı analitik yaklaşımlar ile bağımsız olarak ta yürütür. | ||||||
10 | Doğal ve beşeri çevre ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme bilgi ve bilincine sahiptir. | ||||||
11 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak amacıyla farklı alanlardan dersler alır. | ||||||
12 | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre içinde insan sağlığı ve çevre duyarlılığı bakışıyla proje ve etkinlikler düzenler. | ||||||
13 | Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenimini yönlendirir. | ||||||
14 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincine sahip olur ve mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir. | ||||||
15 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Türkiye’nin beşeri coğrafyasında etkili olan coğrafi faktörleri kavrar | |||||||||||||||
2 | Türkiye’de nüfus ve yerleşmenin dağılışını etkileyen faktörleri kavrar ve ilişkilendirir | |||||||||||||||
3 | Türkiye’nin tarım, hayvancılık, sanayi, turizm vb. ekonomik faaliyetlerini etkileyen faktörleri ve bu faaliyetlerin ülke genelindeki dağılışını kavrar | |||||||||||||||
4 | Ekonomik faaliyetlerin nüfus ve yerleşmeye olan etkisini bilir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 20 |
2. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 137 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |