Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Coğrafi Araştırma Yöntemleri | COG 317 | 5 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MUHAMMET KAÇMAZ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. MUHAMMET KAÇMAZ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Coğrafi araştırmanın felsefi esaslarını belirleyerek, bilimsel yaklaşım tarzını araştırmalarda uygulayabilmeyi ve bir coğrafi araştırmada izlenecek yöntemleri ve hangi tür kaynakların kullanılacağını, kaynak taramasının nasıl yapılacağını kavratmak. |
Dersin İçeriği | Coğrafi araştırmalarda konu seçimi ve konunun sınırlandırılması, araştırma sorularının hazırlanması, literatür taraması/değerlendirmesi, araştırma metodu, değişkenler, tanımlar, ölçüler, veri toplama ve değerlendirme, nitel araştırma yöntemleri, anket, saha çalışması, nicel araştırma yöntemleri ve rapor yazma ve sunma teknikleri. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilimsel düşünce tarzı ve bilimsel araştırma yöntemlerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, | |
2 | Coğrafya araştırmalarında izlenecek araştırma yöntemlerini tartışır | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | Eşleştirme Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Bilimsel yöntemlerin sorunların çözümündeki yeri ve önemini yorumlar | Tartışma, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, | |
4 | Bilimsel yöntemlerle coğrafi felsefeyi ilişkilendirir | Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, | |
5 | Bir coğrafi araştırmayı planlar, yürütür, tamamlar ve rapor haline getirir | Tartışma, Gezi / Gözlem, Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilim, Araştırma, Coğrafi Araştırma | |
2 | Bilim İnsanı, Bilimsel Etik, Coğrafi Etik | |
3 | Coğrafi Düşüncenin Gelişimi ve Paradigmalar | |
4 | Araştırma Konusunun Belirlenmesi ve Planlama | |
5 | Literatür Tarama, Güncel ve İnternet Kaynaklarına Erişim | |
6 | Akademik Yazım ve Kuralları | |
7 | Örneklem ve Örneklem Yöntemleri | |
8 | Nicel Araştırma Tasarımı | |
9 | Veri Toplama ve Teknikleri | |
10 | Nitel Araştırma Yöntemleri | |
11 | Arazi Çalışmaları | |
12 | Mekansal İstatistik Teknikleri | |
13 | Uzaktan Algılama ve Coğrafi Bilgi Sistemleri | |
14 | Coğrafi Araştırmaların Geleceği, Örnek Araştırmalar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Nazmiye Özgüç,1994, Beşeri Coğrafyada Veri Toplama ve Değerlendirme Yöntemleri, istanbul Üniversitesi Basımevi ve Film Merkezi, İstanbul. Hayati Doğanay, 1993, Coğrafya´da Metodoloji Genel Metodlar ve Özel Öğretim Metodları, MEB yay. Öğretmen Kitapları Dizisi: 187, İstanbul Ersin Güngördü, 1993, Coğrafya´da Veri Toplama ve Değerlendirme Metodu, Gazi Üniv. Gazi Eğit. Fak.yay. Yılmaz Arı-İlhan Kaya, 2012, Coğrafya Araştırma Yöntemleri, Coğrafyacılar Derneği Mustafa Öztürk, 2014, Coğrafya Eğitimde Araştırma, Pegem Akademi Nurettin Özgen, 2016, Fiziki Coğrafyada Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri, Pegem Akademi Nurettin Özgen, 2016, Beşeri Coğrafyada Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri, Pegem Akademi Ebru Akköprü, Mehmet Fatih Döker, 2021, Coğrafya Araştırmalarında Coğrafi Bilgi Sistemleri Uygulamlaları II Pegem Akademi Ebru Akköprü, Mehmet Fatih Döker, 2019, Coğrafya Araştırmalarında Coğrafi Bilgi Sistemleri Uygulamlaları, Pegem Akademi Doğukan Doğu Yavaşlı, M. Kirami Ölgen, 2019, Coğrafyada Uzaktan Algıma, Kriter Yayınevi |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. | ||||||
2 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
3 | Doğal ve beşeri çevre ile ilgili konularda uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını bilgilendirir, onlara düşüncelerini problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı veya sözlü aktarır. | ||||||
4 | Coğrafya ve Coğrafi Bilgi Sistemleri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
5 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretir. | ||||||
6 | Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. | ||||||
7 | Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkin bir biçimde kullanır. Ayrıca en az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | ||||||
8 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
9 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir takım çalışmasında görev alır, aynı kapsamdaki bir çalışmayı analitik yaklaşımlar ile bağımsız olarak ta yürütür. | ||||||
10 | Doğal ve beşeri çevre ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme bilgi ve bilincine sahiptir. | ||||||
11 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak amacıyla farklı alanlardan dersler alır. | ||||||
12 | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre içinde insan sağlığı ve çevre duyarlılığı bakışıyla proje ve etkinlikler düzenler. | ||||||
13 | Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenimini yönlendirir. | ||||||
14 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincine sahip olur ve mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir. | ||||||
15 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bilimsel düşünce tarzı ve bilimsel araştırma yöntemlerini açıklar | |||||||||||||||
2 | Coğrafya araştırmalarında izlenecek araştırma yöntemlerini tartışır | |||||||||||||||
3 | Bilimsel yöntemlerin sorunların çözümündeki yeri ve önemini yorumlar | |||||||||||||||
4 | Bilimsel yöntemlerle coğrafi felsefeyi ilişkilendirir | |||||||||||||||
5 | Bir coğrafi araştırmayı planlar, yürütür, tamamlar ve rapor haline getirir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |