Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Mekansal İstatistik COG 314 6 2 + 1 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. DERYA EVRİM KOÇ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Mekansal boyutu olan verilerle olgu ve olayların istatistik çözümlemesinin öğretilmesi
Dersin İçeriği Mekansal verilerin istatistik analizi
Mekansal olay ve olguların istatistik modellemesi ve çözümlemesi
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Mekânsal ve mekânsal olmayan veriyi tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
2 Mekânsal olayları çözümler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gezi / Gözlem,
3 Mekân parametresi olan ve rastgele bileşenler içeren durumların istatistik çözümleme yaklaşımlarını tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gezi / Gözlem,
4 Mekânsal modellemeler geliştirir Soru-Cevap, Tartışma, Gezi / Gözlem,
5 Alan örneklemelerini tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gezi / Gözlem,
6 Raster verileri farklı yöntemlerle çözümler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gezi / Gözlem, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Mekansal veri tanımı ve mekansal olay ve olgular
2 Stokastik süreçler olarak mekansal ve zaman-mekan süreçleri
3 Mekansal süreçler modellerinin yapısı ve özellikleri
4 Alan örneklemesi
5 Semivariogram ve Variogram
6 Örnek ve Uygulama
7 Kriging
8 Örnek ve Uygulama
9 Thysen poligonu metodu
10 Örnek ve Uygulama
11 Inverse Distance Weigthing (IDW)
12 Örnek ve Uygulama
13 Coğrafya´da mekansal istatistik örnekleri
14 Uygulama değerlendirmeleri
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları USTAOĞLU, B. 2012. Matlab´da İklim Veri Analizi ve Uygulamaları. Anka Matbaa. İstanbul.
Arc Gis Geostatistical Analyst Eğitim Dökümanı.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. X
3 Doğal ve beşeri çevre ile ilgili konularda uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını bilgilendirir, onlara düşüncelerini problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı veya sözlü aktarır.
4 Coğrafya ve Coğrafi Bilgi Sistemleri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. X
5 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretir.
6 Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir.
7 Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkin bir biçimde kullanır. Ayrıca en az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
8 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
9 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir takım çalışmasında görev alır, aynı kapsamdaki bir çalışmayı analitik yaklaşımlar ile bağımsız olarak ta yürütür. X
10 Doğal ve beşeri çevre ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme bilgi ve bilincine sahiptir.
11 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak amacıyla farklı alanlardan dersler alır.
12 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre içinde insan sağlığı ve çevre duyarlılığı bakışıyla proje ve etkinlikler düzenler.
13 Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenimini yönlendirir.
14 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincine sahip olur ve mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir.
15 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Mekânsal ve mekânsal olmayan veriyi tanımlar 0 5 1 3 3
2 Mekânsal olayları çözümler 0 5 1 3 3
3 Mekân parametresi olan ve rastgele bileşenler içeren durumların istatistik çözümleme yaklaşımlarını tanımlar 0 5 1 3 3
4 Mekânsal modellemeler geliştirir 5 1 3 3
5 Alan örneklemelerini tanımlar 4 1 3 3
6 Raster verileri farklı yöntemlerle çözümler 4 1 3 3
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 20 20
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 25 25
Final 1 20 20
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Toplam İş Yükü 160
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,4
Dersin AKTS Kredisi 6