Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türkiye Fiziki Coğrafyası COG 302 6 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AYŞE ATALAY DUTUCU
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi AYŞE ATALAY DUTUCU,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Yaşadığımız ülkenin doğal kaynaklarını tanımak ve onlardan en verimli biçimde yararlanma yollarını öğrenmek
Dersin İçeriği ´nin morfografik ve tektonik yapısı, yeryüzü şekilleri, hidrografyası, toprakları ve doğal bitki örtüsü
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türkiye´de yeryüzü şekillerinin doğal ve kültürel hayata katkılarını bilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gezi / Gözlem,
2 Türkiye´de iklimin doğal ve kültürel hayata etkilerini ayır eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gezi / Gözlem,
3 Türkiye´nin su potansiyeli ve sulardan yararlanma yolların analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gezi / Gözlem,
4 Türkiye´nin toprak potansiyeli ve araziden yararlanma yolların analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gezi / Gözlem,
5 Türkiye´nin doğal bitki örtüsü ve orman varlığının önemi açıklar Soru-Cevap, Tartışma, Gezi / Gözlem, Anlatım,
6 Türkiye´nin ekosistemleri, çevre sorunlar ve doğal afetleri analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türkiye´nin Jeolojik Özellikleri
2 Türkiye´nin Jeomorfolojik Özellikleri
3 Türkiye´nin Topografik Özellikleri
4 Türkiye´nin İklimini Etkileyen Faktörler
5 Türkiye´nin İklim Elemanları ve İklim Tipleri
6 Türkiye´nin Hidrografik Özellikleri
7 Türkiye´nin Yerüstü Suları
8 Türkiye´nin Yeraltı Suları ve Kaynakları
9 Türkiye´de Toprak Oluşumunu Etkileyen Faktörler ve Toprak Tipleri
10 Türkiye´nin Bitki Örtüsünü Etkileyen Faktörler
11 Türkiye´de Fitocoğrafya Bölgeleri ve Bitki Formasyonları
12 Türkiye´de Doğal Hayvan Toplulukları
13 Türkiye´de Doğal Afetler
14 Afet Türleri, Yer Kökenli ve Atmosfer Kökenli Afetler
Kaynaklar
Ders Notu ŞAHİN, C. 2004, Türkiye Fiziki Coğrafyası, Gündüz Eğitim ve yay.,
Ders Kaynakları 1)ATALAY İ. 1989, Türkiye Coğrafyası, Yeniçağ Basın-Yayın Sanayi ve Tic.Ltd.şti.,Ankara
2)ERİNÇ, S. 1957, Türkiye´de Akarsu Rejimlerine Toplu Bakış, TÜRK COĞR. DERG;17, s.93-118, İstanbul
3)ERİNÇ, S. 1965, Türkiye´de Toprak Çalışmaları ve Türkiye Toprak Coğrafyasının Ana Çizgileri, İ.Ü. COĞR. ENST. DERG;15, s.1-39,İstanbul
4)ERİNÇ, S. 1993, Türkiye Fiziki Coğrafyasının Ana Çizgileri, İ.Ü. DBCE BÜLTEN;10, s.1-10, İstanbul
5)DARKOT B.1973, Türkiye Coğrafyası, Kanaat yay. İstanbul
6)İZBIRAK R.,1976,Geography of Turkey,Basın ve Yayın Genel Md. yay.,Ankara
7)SARAÇOĞLU H.,"Türkiye Coğrafyası Üzerine Etüdler: II; Bitki Örtüsü Akarsular ve Göller",MEB Öğretmen Kitapları Dizisi:177,1990,İstanbul
8)KOÇMAN, A. 1993, Türkiye İklimi, Ege Üniv. Edb. Fak. Yay. No:72, İzmir
9)ÖZEY, R. 2002, Türkiye Coğrafyası ve Jeopolitiği, Aktif Yayınevi
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. X
2 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
3 Doğal ve beşeri çevre ile ilgili konularda uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını bilgilendirir, onlara düşüncelerini problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı veya sözlü aktarır. X
4 Coğrafya ve Coğrafi Bilgi Sistemleri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
5 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretir.
6 Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir.
7 Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkin bir biçimde kullanır. Ayrıca en az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
8 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
9 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir takım çalışmasında görev alır, aynı kapsamdaki bir çalışmayı analitik yaklaşımlar ile bağımsız olarak ta yürütür.
10 Doğal ve beşeri çevre ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme bilgi ve bilincine sahiptir.
11 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak amacıyla farklı alanlardan dersler alır.
12 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre içinde insan sağlığı ve çevre duyarlılığı bakışıyla proje ve etkinlikler düzenler.
13 Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenimini yönlendirir.
14 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincine sahip olur ve mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir.
15 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Türkiye´de yeryüzü şekillerinin doğal ve kültürel hayata katkılarını bilir 5 0 5
2 Türkiye´de iklimin doğal ve kültürel hayata etkilerini ayır eder
3 Türkiye´nin su potansiyeli ve sulardan yararlanma yolların analiz eder
4 Türkiye´nin toprak potansiyeli ve araziden yararlanma yolların analiz eder
5 Türkiye´nin doğal bitki örtüsü ve orman varlığının önemi açıklar
6 Türkiye´nin ekosistemleri, çevre sorunlar ve doğal afetleri analiz eder
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 30
Toplam 45
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 20 20
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 30 30
Toplam İş Yükü 144
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,76
Dersin AKTS Kredisi 6