Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Nüfus Coğrafyası | COG 205 | 3 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MUHAMMET KAÇMAZ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. MUHAMMET KAÇMAZ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Nüfus ve demografı kavramlarının incelenmesi ve nüfus araştırmalarında kullanılan yöntemler, analiz teknikleri öğretmek. Ayrıca dünyada nüfus miktarın gelişimi, dağılışı, yoğunluğu ve demografik özelliklerinin tespiti, göçler, nedenleri ve boyutları ile nüfus artışının yol açtığı sorunları irdelemek. |
Dersin İçeriği | Nüfus ve demografı kavramlarının incelenmesi ve nüfus araştırmalarında kullanılan yöntemler, analiz teknikleri konuları ve örnek uygulamalar. Ayrıca dünyada nüfus miktarın gelişimi, dağılışı, yoğunluğu ve demografik özelliklerinin tespiti, göçler, nedenleri ve boyutlan ile nüfus anışının yol açtığı sorunlar. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Nüfusun ortaya çıktığı bölgeleri ve göçlerin nüfus dağılışına etkilerini ifade eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
2 | Coğrafi şartlarla nüfus dağılışı arasında ilişki kurar | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
3 | Nüfus verilerini kullanır | Tartışma, | |
4 | Nüfusla ilgili analizler yapar | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
5 | Dünya haritası üzerinde nüfusun dağılışını gösterir | Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Coğrafyanın Konusu Olarak Nüfus, Nüfus Coğrafyasının Yeri ve Önemi | |
2 | Dünyada ve Türkiye'de Nüfus Sayımları ve Sayımlarla İlgili Meseleler | [2]178-186 |
3 | Nüfus Artışı, Demografik Geçiş Aşamaları | [2]186-192 |
4 | Nüfus Artışı İle İlgili Görüşler, Malthus, Marx, Büyümenin Sınırları, Üstel Büyüme | [2]192-208 |
5 | Nüfus Değişiminde Etkili Olan Unsurlar: Doğumlar ve Doğurganlığı Etkileyen Faktörler | [2]208-217 |
6 | Nüfus Değişiminde Etkili Olan Unsurlar: Ölümler, Ölümleri etkileyen faktörler; Beslenme, Hastalıklar | [2]217-222 |
7 | Nüfus Siyasetleri, Siyaset seçenekleri, Çelişen Nüfus Siyasetleri, | [2]222-229 |
8 | Ülkelerin Nüfus Siyasetleri Türkiye, AB, ABD, Japonya, Hindistan, Bangladeş, Çin | [2] |
9 | Nüfusun Yaş ve Cinsiyet Yapısı, Nüfusun Yaşlanması, Kadınların Coğrafyası | [2]229-235 |
10 | Irkların Mekansal Yapısı; İnsan çeşitliliğinin nedenleri, İnsanın biyolojik varyasyonu, İnsan alemleri | [2]236-246 |
11 | Göçler, Göçlerin Nedenleri; itici ve çekici faktörler | [2]246-260 |
12 | Geçmişte ve Günümüzde Büyük Göçler; Kuzey ve Güney Amerika?ya olan göçler, Afrika?dan Göçler ve Köle Ticareti, Avrupa?dan olan Göçler ve diğer önemli göçler | [2]261-267 |
13 | Nüfus Yoğunluğu ve dağılışı: Nüfus Yoğunluğunun Ölçülmesi, Nüfus dağılımını etkileyen faktörler | [2]267-270 |
14 | Dünya nüfusunun günümüzdeki dağılımı: Seyrek nüfuslu olanlar, Sık nüfuslu olanlar | [2]270-294 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Beşeri Coğrafya-İnsan, Kültür, Mekan E. TÜMERTEKİN, N. ÖZGÜÇ, Çantay Kitabevi, 2004 |
Ders Kaynakları | [2]Genel Beşeri ve iktisadi Coğrafya, l. ATALAY, Yeni Çağ Basım Yayım, Ankara, 1991. [3]Dünya Nüfus Dinamiği, N. TÜNÇDİLEK, İst. Üni. Yayınları, İstanbul, 1988 [4]ÖZGÜR, E,M., Türkiye Nüfus Coğrafyası. Ankara: GMC Basın-Yayın Ltd. Şti, 1998. [5]GEORGE, Pierre, Nüfus Coğrafyası, İletişim Cep Üniversitesi / Yayınevi Genel Dizisi |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. | ||||||
2 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
3 | Doğal ve beşeri çevre ile ilgili konularda uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını bilgilendirir, onlara düşüncelerini problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı veya sözlü aktarır. | ||||||
4 | Coğrafya ve Coğrafi Bilgi Sistemleri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
5 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretir. | ||||||
6 | Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. | ||||||
7 | Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkin bir biçimde kullanır. Ayrıca en az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | ||||||
8 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
9 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir takım çalışmasında görev alır, aynı kapsamdaki bir çalışmayı analitik yaklaşımlar ile bağımsız olarak ta yürütür. | ||||||
10 | Doğal ve beşeri çevre ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme bilgi ve bilincine sahiptir. | ||||||
11 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak amacıyla farklı alanlardan dersler alır. | ||||||
12 | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre içinde insan sağlığı ve çevre duyarlılığı bakışıyla proje ve etkinlikler düzenler. | ||||||
13 | Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenimini yönlendirir. | ||||||
14 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincine sahip olur ve mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir. | ||||||
15 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Nüfusun ortaya çıktığı bölgeleri ve göçlerin nüfus dağılışına etkilerini ifade eder | |||||||||||||||
2 | Coğrafi şartlarla nüfus dağılışı arasında ilişki kurar | |||||||||||||||
3 | Nüfus verilerini kullanır | |||||||||||||||
4 | Nüfusla ilgili analizler yapar | |||||||||||||||
5 | Dünya haritası üzerinde nüfusun dağılışını gösterir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |