Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Coğrafi Bilgi Sistemleri Giriş | COG 106 | 2 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. DERYA EVRİM KOÇ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Gülbahar Genel |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Coğrafi bilgi sistemleri ile ilgili temel kavramların, CBS nin gerekliliğinin,başlıca kullanım alanlarının öğretilmesi |
Dersin İçeriği | Coğrafi Bilgi Sistemleri ile ilgili kavram ve yazılımların tanıtımı |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Coğrafi Bilgi Sisteminin (CBS) temel kavramları ve tarihsel gelişimini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Coğrafi Bilgi Sistemi (CBS) unsurlarını bilir | Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Veri toplama ve veri giriş yöntemlerini sınıflandırır | Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | Coğrafi Bilgi Sisteminin (CBS) gerekliliğini tartışır | Anlatım, Soru-Cevap, | |
5 | Coğrafi Bilgi Sisteminin (CBS) uygulama alanlarına örnekler verir | Anlatım, Soru-Cevap, | |
6 | Coğrafi Bilgi Sistemi (CBS) ile yapılmış çalışmaları yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | CBS nedir?, CBS´nin Kavram ve Kapsamı, CBS kanunları ve hukuksal boyutu, CBS´nin Taihçesi, Metodolojisi | |
2 | Koordinat ve Projeksiyon Sistemleri | |
3 | CBS Veri Yapıları | |
4 | Veri Temini, Veri girişi ve Depolama | |
5 | Veri İşleme (Güncelleme, Veri İşlemedeki Hatalar, Kesme, Birleştirme) | |
6 | Veri İşleme (Ayırma, Silme, Kenar Eşleşmesi, Koordinatlandırma, Adresleme) | |
7 | Yüzey Analizi | |
8 | Mekansal Analiz (CBS´de Mekan, Ölçme, Sorgulama, Sınıflama) | |
9 | Mekansal Analiz (Çakıştırma, Enterpolasyon, Yakınlık Analizi, Hidrolojik Analiz, Network Analizi) | |
10 | Coğrafi Verilerin Görselleştirimlesi | |
11 | CBS İçin Uzaktan Algılama | |
12 | CBS İçin Uzaktan Algılama | |
13 | Tasarım ve Uygulama | |
14 | CBS´de Mesleki Etik |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1-TUROGLU H., 2011, Coğrafi Bilgi Sistemlerimim Temel Esasları, Çantay Kitapevi, İstanbul. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. | X | |||||
2 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
3 | Doğal ve beşeri çevre ile ilgili konularda uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını bilgilendirir, onlara düşüncelerini problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı veya sözlü aktarır. | X | |||||
4 | Coğrafya ve Coğrafi Bilgi Sistemleri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
5 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretir. | ||||||
6 | Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. | ||||||
7 | Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkin bir biçimde kullanır. Ayrıca en az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | ||||||
8 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
9 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir takım çalışmasında görev alır, aynı kapsamdaki bir çalışmayı analitik yaklaşımlar ile bağımsız olarak ta yürütür. | ||||||
10 | Doğal ve beşeri çevre ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme bilgi ve bilincine sahiptir. | ||||||
11 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak amacıyla farklı alanlardan dersler alır. | ||||||
12 | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre içinde insan sağlığı ve çevre duyarlılığı bakışıyla proje ve etkinlikler düzenler. | ||||||
13 | Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenimini yönlendirir. | ||||||
14 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincine sahip olur ve mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir. | ||||||
15 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Coğrafi Bilgi Sisteminin (CBS) temel kavramları ve tarihsel gelişimini bilir | 3 | 1 | 3 | 4 | |||||||||||
2 | Coğrafi Bilgi Sistemi (CBS) unsurlarını bilir | 3 | 2 | 0 | 3 | 3 | ||||||||||
3 | Veri toplama ve veri giriş yöntemlerini sınıflandırır | 3 | 2 | 3 | 3 | |||||||||||
4 | Coğrafi Bilgi Sisteminin (CBS) gerekliliğini tartışır | |||||||||||||||
5 | Coğrafi Bilgi Sisteminin (CBS) uygulama alanlarına örnekler verir | 3 | 2 | 3 | 3 | |||||||||||
6 | Coğrafi Bilgi Sistemi (CBS) ile yapılmış çalışmaları yorumlar | 3 | 2 | 3 | 2 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 40 |
1. Ara Sınav | 60 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 124 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |