Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Biyocoğrafya | COG 303 | 5 | 4 + 0 | 4 | 7 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. DERYA EVRİM KOÇ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. DERYA EVRİM KOÇ, |
Dersin Yardımcıları | - |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Biyocoğrafyanın amacı ve kapsamını kavratmak. Bitki ve hayvan türlerlerinin dağılımını ve dağılımında etkili olan nedenleri anlatmak.Paleobiyocoğrafya, kütlesel yokoluşlar, reliktler, endemikler; çeşitlilik ve tüm ekosistemlerdeki çeşitlilik gibi temel konuların öğrenilmesi. |
Dersin İçeriği | Biyocoğrafyanın genel tanımı, canlıların coğrafik göçüne ve dağılımına etki eden çevresel etkiler (iklim,toprak, jeomorfolojik özellikler, biyotik faktörler, beşeri faktörler). Karalar üzerinde yaşamın ortaya çıkışı ve yayılışı. Flora ve faunadaki değişimler, kütlesel yokoluşlar, vikaryantlar, reliktler ve endemikler. Biyolojik çeşitlilik, biyolojik çeşitliliğin küresel dağılışı, nedenleri, ortam şartları, sıcak noktalar. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Biyocoğrafyayı ve tarihsel gelişimini tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Biyocoğrafya üzerinde etkili olan faktörleri açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Canlıların dağılışını ve göçünü açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Paleocoğrafya, relik, endemik gibi tanımları yapar ve ilişki kurar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Yeryüzündeki belli başlı ekosistemleri tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Küresel ısınmanın canlılar üzerindeki etkisini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Biyocoğrafya, tarihsel gelişimi, kapsamı. Organizmalar, topluluklar ve ekosistemler | |
2 | Dağılış faktörleri: İklim, Toprak, Jeomorfolojik özellikler, biyotik ve beşeri faktörler | |
3 | Dağılış faktörleri | |
4 | Dağılış faktörleri | |
5 | Dağılış faktörleri | |
6 | Canlıların yayılışı, göçü ve yok olma | |
7 | Paleobiyocoğrafya, vikaryantlar, reliktler ve endemikler | |
8 | Paleobiyocoğrafya, vikaryantlar, reliktler ve endemikler | |
9 | Biyolojik çeşitlilik, biyolojik çeşitliliğin küresel dağılışı, nedenleri ve sıcak noktalar | |
10 | Yeryüzündeki ekosistemlerin genel özellikleri. Alçak enlemlerdeki yaşam ortamları | |
11 | Savan ekosistemi | |
12 | Tropikal çöl ekosistemi | |
13 | Orta enlemlerin belli başlı ekosistemleri | |
14 | Yüksek enlemlerin belli başlı ekosistemleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Atalay, İ. (2008). Ekosistem Ekolojisi ve Coğrafyası (I-II), Çevre ve Orman Bakanlığı Yayını, İzmir. Cox, C. B.; Moore, P. D.; Ladle R. J. (2017). Biyocoğrafya- Ekolojik ve Evrimsel Bir Yaklaşım, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara. Akman, Y., Düzenli, A., Güney, K. (2005). Biyocoğrafya. Palme Yayınlıcılık, Ankara. Efe R. (2004). Biyocoğrafya, Çantay Kitabevi, İstanbul. Türkeş, M. (2015). Biyocoğrafya, Bir Paleocoğrafya ve Ekoloji Yaklaşımı, Kriter Yayınevi. Ders ile ilgili yayınlanmış olan makaleler. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. | X | |||||
2 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
3 | Doğal ve beşeri çevre ile ilgili konularda uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını bilgilendirir, onlara düşüncelerini problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı veya sözlü aktarır. | X | |||||
4 | Coğrafya ve Coğrafi Bilgi Sistemleri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
5 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretir. | ||||||
6 | Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. | ||||||
7 | Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkin bir biçimde kullanır. Ayrıca en az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | ||||||
8 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
9 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir takım çalışmasında görev alır, aynı kapsamdaki bir çalışmayı analitik yaklaşımlar ile bağımsız olarak ta yürütür. | ||||||
10 | Doğal ve beşeri çevre ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme bilgi ve bilincine sahiptir. | X | |||||
11 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak amacıyla farklı alanlardan dersler alır. | ||||||
12 | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre içinde insan sağlığı ve çevre duyarlılığı bakışıyla proje ve etkinlikler düzenler. | ||||||
13 | Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenimini yönlendirir. | ||||||
14 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincine sahip olur ve mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir. | ||||||
15 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Biyocoğrafyayı ve tarihsel gelişimini tanımlar | 4 | 5 | 4 | 4 | |||||||||||
2 | Biyocoğrafya üzerinde etkili olan faktörleri açıklar | 4 | 5 | 4 | 3 | |||||||||||
3 | Canlıların dağılışını ve göçünü açıklar | 4 | 5 | 4 | 3 | |||||||||||
4 | Paleocoğrafya, relik, endemik gibi tanımları yapar ve ilişki kurar | 4 | 5 | 4 | 3 | |||||||||||
5 | Yeryüzündeki belli başlı ekosistemleri tanımlar | 4 | 5 | 4 | 3 | |||||||||||
6 | Küresel ısınmanın canlılar üzerindeki etkisini bilir | 4 | 5 | 4 | 3 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Final | 1 | 20 | 20 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Arazi Çalışması) | 3 | 3 | 9 |
Toplam İş Yükü | 165 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 7 |