Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Klimatoloji I | COG 104 | 2 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. BEYZA USTAOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Doğal ortamın önemli elemanlarından biri olan iklimin temel kavramlarını, iklimi oluşturan elemanları ve bu elemanların işleyiş sistemini öğretmek. |
Dersin İçeriği | İklim ile ilgili temel kavramlar Hava kütleleri ve Cepheler İklim değişikliği ve etkileri Dünya'nın başlıca iklim bölgeleri ve özellikleri, Türkiye'nin iklim bölgeleri ve özellikleri
|
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İklimi tanımlar, iklim elemanlarını bilir | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | İklim elemanlarından sıcaklık, yağış, nemlilik, basınç ve rüzgarların oluşumu ve karşılıklı etkileşimi hakkında bilgi sahibi olur | Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Hava Kütleleri ve Türkiye´de etkili olan hava kütleleri hakkında bilgi sahibi olur. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Atmosfer ve atmosfer gibi diğer soyut kavramları somut bir biçimde tanımlamayı öğrenir. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | |||
6 |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Klimatoloji, meteoroloji, iklim ve hava durumu | |
2 | Yer Sistemi ve Atmosfer, Atmosferin sınırı, biçimi, katları ve özellikleri | |
3 | Güneş radyasyonu, Isı ve sıcaklık kavramları, Yerkürenin Enerji Dengesi ve Isınması | |
4 | İklim öğesi olarak hava sıcaklığı | |
5 | Genel Atmosfer Sirkülasyonu, yüksek ve alçak basınç merkezleri, hava hareketlerinin doğuşu | |
6 | Rüzgar ve onu etkileyen etmenler | |
7 | Yeryüzünde basınç-rüzgar kuşakları | |
8 | Batı Rüzgarları, Kutup Rüzgarları, Alizeler, Mevsim Rüzgarları ve Yerel Rüzgarlar | |
9 | Hidrolojik Döngü, Hava Nemliliği, Mutlak nem, Bulutlar, Sisler ve özellikleri | |
10 | Yağışlar, biçimleri ve özellikleri | |
11 | Hava kütleleri ve Hava tipleri | |
12 | Cepheler,orta enlem siklonları,tropikal siklonlar, şiddetli hava olayları | |
13 | İklim değişkenliği ve İklim değişikliği, Özellikleri | |
14 | Dünya’nın Başlıca İklim Bölgeleri ve Özellikleri, Türkiye’nin İklim Bölgeleri ve Özellkleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ustaoğlu, B. 2022 "Klimatoloji Ders Notları". |
Ders Kaynakları | Atalay, İ, 2013, Uygulamalı Klimatoloji, İzmir. Türkeş, M. 2016, Genel Klimatoloji, Kriter yayınevi, İstanbul.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. | ||||||
2 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
3 | Doğal ve beşeri çevre ile ilgili konularda uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını bilgilendirir, onlara düşüncelerini problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı veya sözlü aktarır. | ||||||
4 | Coğrafya ve Coğrafi Bilgi Sistemleri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
5 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretir. | ||||||
6 | Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. | ||||||
7 | Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkin bir biçimde kullanır. Ayrıca en az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | ||||||
8 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
9 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir takım çalışmasında görev alır, aynı kapsamdaki bir çalışmayı analitik yaklaşımlar ile bağımsız olarak ta yürütür. | ||||||
10 | Doğal ve beşeri çevre ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme bilgi ve bilincine sahiptir. | ||||||
11 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak amacıyla farklı alanlardan dersler alır. | ||||||
12 | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre içinde insan sağlığı ve çevre duyarlılığı bakışıyla proje ve etkinlikler düzenler. | ||||||
13 | Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenimini yönlendirir. | ||||||
14 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincine sahip olur ve mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir. | ||||||
15 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İklimi tanımlar, iklim elemanlarını bilir | |||||||||||||||
2 | İklim elemanlarından sıcaklık, yağış, nemlilik, basınç ve rüzgarların oluşumu ve karşılıklı etkileşimi hakkında bilgi sahibi olur | |||||||||||||||
3 | Hava Kütleleri ve Türkiye´de etkili olan hava kütleleri hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||||||
4 | Atmosfer ve atmosfer gibi diğer soyut kavramları somut bir biçimde tanımlamayı öğrenir. | |||||||||||||||
5 | ||||||||||||||||
6 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 20 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 25 | 25 |
Ödev | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |