Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Q-Analize Giriş | MAT 450 | 8 | 2 + 1 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. AYNUR ŞAHİN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, q-türev ve q-integralin temel özelliklerini açıklamaktır. Ayrıca, q-Taylor-Gauss-Heine formülleri ve q-üstel-trigonometrik-Gamma-Beta fonksiyonları açıklanacaktır. |
Dersin İçeriği | q-türev, (x-a)^n 'nin q-benzeri, polinomlar için q-Taylor formülü, Gauss binom formülü ve geçişli olmayan binom formülü, q-binom katsayılarının özellikleri, formal kuvvet serileri için q-Taylor formülü ve Heine binom formülü, iki Euler özdeşliği ve iki q-üstel fonksiyon, q-trigonometrik fonksiyonlar, q-Hipergeometrik fonksiyonlar ve Heine formülü, Heine formülü ve genel binom üzerine daha fazlası, q-antitürev, Jackson integrali, q-analizin temel teoremi ve kısmi integrasyon, q-Gamma, q-Beta fonksiyonları. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | q-türev ve (x-a)^n 'nin q-benzerini öğrenir. | Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
2 | q-Taylor, q-Gauss binom ve q-Heine binom formüllerini bilir. | Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | q-üstel, q-trigonometrik, q-Hipergeometrik, q-Gamma, q-Beta fonksiyonlarını tanır. | Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | q-integrali öğrenir. | Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | q-türev | |
2 | (x-a)^n 'nin q-benzeri | |
3 | Polinomlar için q-Taylor formülü | |
4 | Gauss binom formülü ve geçişli olmayan binom formülü | |
5 | q-binom katsayılarının özellikleri | |
6 | Formal kuvvet serileri için q-Taylor formülü ve Heine binom formülü | |
7 | İki Euler özdeşliği ve iki q-üstel fonksiyon | |
8 | q-trigonometrik fonksiyonlar | |
9 | q-Hipergeometrik fonksiyonlar ve Heine formülü | |
10 | Heine formülü ve genel binom üzerine daha fazlası | |
11 | q-antitürev | |
12 | Jackson integrali | |
13 | q-analizin temel teoremi ve kısmi integrasyon | |
14 | q-Gamma, q-Beta fonksiyonları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Kac V., Cheung P., Quantum Calculus, Springer, New York, 2002. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan matematik ile ilgili materyalleri kullanarak, ileri düzeyde bilgi donanımına sahip olur. | X | |||||
2 | Matematik bilimindeki kavramları, teorileri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirerek, karşılaşılan problem ve konuları belirler ve analiz eder, tartışmalar yapar, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirir. | X | |||||
3 | Matematik lisans konularında ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak veya paydaşlarıyla ortaklaşa yürütebilecek yeterliliğe sahip olur. | X | |||||
4 | Matematik bilimindeki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. | ||||||
5 | Matematik biliminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı bilgisine sahip olur. | ||||||
6 | Matematik bilimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. | X | |||||
7 | Güncel problemlerin matematik modellerini yaparak çözümleme yeteneğine sahip olur. | X | |||||
8 | Soyut düşünme yeteneğini kullanır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | q-türev ve (x-a)^n 'nin q-benzerini öğrenir. | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | |||
2 | q-Taylor, q-Gauss binom ve q-Heine binom formüllerini bilir. | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | |||
3 | q-üstel, q-trigonometrik, q-Hipergeometrik, q-Gamma, q-Beta fonksiyonlarını tanır. | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | |||
4 | q-integrali öğrenir. | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |