Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Diferansiyel Geometri II MAT 304 6 3 + 1 4 7
Ön Koşul Dersleri Analiz , Analitik Geometri, Lineer Cebir Topoloji ve Diferensiyel Geometri I derslerinin alınmış olması tavsiye edilir
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MURAT TOSUN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Matematik Bölümü araştırma görevlileri
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Bu dersin amacı, diferensiyel geometrinin temel kavramlarını vermektir ve eğri ve yüzey teorisini kavratmaktır. Öğrenciye yüzey teorisi ve yüzey çeşitlerini tanıtmaktır. Bu teorinin teknik yönünün kavratılması ve problemlerinin çözümünde nasıl bir yol izleyeceğinin kazandırılmasıdır.
Dersin İçeriği Yüzeyin ve hiperüzeyin tanımı, yüzeyin şekil operatörü, Gauss dönüşümü, yüzeyin normal eğriliği, asli eğrilikler, ortalama ve Gauss eğrilikleri, hiperdüzlem, hiperküre, hipersilindir, dönel hiperyüzeyler, tor.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yüzey ve hiperyüzeyleri tanımlar, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Yüzeyin cebirsel değişmezlerini hesaplar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
3 Diferensiyel geometri alanındaki uygulamalı problemleri tasarlar ve çözer. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
4 Hiperyüzeyleri tanımlar, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Hiperyüzeyleri örneklendirir, Grupla Çalışma, Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Tartışma,
6 Hiperdüzlemin cebirsel değişmezlerini hesaplar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
7 Hiperkürenin cebirsel değişmezlerini hesaplar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
8 Hipersilindirin cebirsel değişmezlerini hesaplar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
9 Dönel hiperyüzeylerin değişmezlerini hesaplar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
10 Tor yüzeyi değişmezlerini hesaplar. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Manifoldlar [1] Sayfa Sayfa 1-23
2 Hiperyüzeyler [1] Sayfa 23-44
3 Şekil operatörü ve Gauss dönüşümü [1] Sayfa 68-93
4 Temel formlar ve şekil operatörünün cebirsel değişmezleri [1] Sayfa 94-116
5 İkinci esas formun özellikleri [1] Sayfa 117-125
6 Hiperyüzeyler için Euler Teoremi ve sonuçları [1] Sayfa 126-133
7 Hiperdüzlem ve şekil operatörü, Umbilik noktalar [3] Sayfa 170-171
8 Hiperdüzlem için temel formlar [3] Sayfa 171-173
9 Ara Sınav
10 Hiperküre [3] Sayfa 173-175
11 Hiperküre için temel formlar [3] Sayfa 175-179
12 Hipersilindir [3] Sayfa 179-182
13 (n-1)-silindir üzerinde temel formlar [3] Sayfa 182-188
14 Dönel hiperyüzeyler, Tor yüzeyi [3] Sayfa 188-203
Kaynaklar
Ders Notu 1. Hacısalihoğlu, H. H., Diferensiyel Geometri, Cilt II, Ankara Üniversitesi, Fen Fakültesi Matematik Bölümü, 1994.
2. Hacısalihoğlu, H. H., Çözümlü Diferensiyel Geometri Problemleri, Cilt II, Ankara Üniversitesi, Fen Fakültesi Matematik Bölümü, 1996
3. Hacısalihoğlu, H. H., Diferensiyel Geometri, Cilt I, Ankara Üniversitesi, Fen Fakültesi Matematik Bölümü, 1998.
4. Hacısalihoğlu, H. H., Çözümlü Diferensiyel Geometri Problemleri, Cilt I, Ankara Üniversitesi, Fen Fakültesi Matematik Bölümü, 1995.
Ders Kaynakları 1. ONeill, B., Elementary Differential Geometry, Academic Press, New York, 1966.
2. Lipschutz, M. M., Theory and problems of Differential Geometry, Schaums Outline Series, McGraw-Hill, New York, 1969.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan matematik ile ilgili materyalleri kullanarak, ileri düzeyde bilgi donanımına sahip olur.
2 Matematik bilimindeki kavramları, teorileri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirerek, karşılaşılan problem ve konuları belirler ve analiz eder, tartışmalar yapar, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirir. X
3 Matematik lisans konularında ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak veya paydaşlarıyla ortaklaşa yürütebilecek yeterliliğe sahip olur. X
4 Matematik bilimindeki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. X
5 Matematik biliminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı bilgisine sahip olur. X
6 Matematik bilimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. X
7 Güncel problemlerin matematik modellerini yaparak çözümleme yeteneğine sahip olur. X
8 Soyut düşünme yeteneğini kullanır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8
1 Yüzey ve hiperyüzeyleri tanımlar,
2 Yüzeyin cebirsel değişmezlerini hesaplar,
3 Diferensiyel geometri alanındaki uygulamalı problemleri tasarlar ve çözer.
4 Hiperyüzeyleri tanımlar,
5 Hiperyüzeyleri örneklendirir,
6 Hiperdüzlemin cebirsel değişmezlerini hesaplar,
7 Hiperkürenin cebirsel değişmezlerini hesaplar,
8 Hipersilindirin cebirsel değişmezlerini hesaplar,
9 Dönel hiperyüzeylerin değişmezlerini hesaplar,
10 Tor yüzeyi değişmezlerini hesaplar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
3. Kısa Sınav 10
1. Ara Sınav 70
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 187
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 7,48
Dersin AKTS Kredisi 7