Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Optimizasyon MAT 253 3 2 + 1 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. METİN YAMAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Uygulamalı matematik ana bilim dalı araştırma görevlileri

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Yöneylem araştırması yöntemlerini incelemektir.

Dersin İçeriği

Matematiksel Yöneylem araştırması modelleri,
Doğrusal Programlama Probleminin kurulması,
Grafik çözüm,
Grafik çözümde duyarlılık analizi,
Analitik çözüm,
Uygun çözüm alanının irdelenmesi,
Belli başlı Doğrusal Programlama Problemlerinin analizi,
Simpleks yöntem,
Simpleks algoritma
Simpleks yöntem uygulamalarında karşılaşılan özel durumlar
Dualite ve duyarlılık analizi, dualitenin ekonomik yorumu
Dual simpleks yöntem,
Primal- dual hesaplamaları

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yöneylem araştırması yöntemlerini tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
2 Doğrusal Programlama problemini tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
3 Doğrusal Programlama problemini oluşturabilmek Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
4 Doğrusal Programlama problemini inşa eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
5 Oluşturulan problemin çözümünü araştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
6 Çözümün optimum oluşunu denetler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
7 Optimimum çözümlerin varlığını araştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
8 Problemin matematiksel oluşumunu ve bunun çözümünü inceler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
9 Oluşturduğu problemin farklı çözümlerini aynı anda yapar ve karşılaştırır.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Matematiksel Yöneylem araştırması modelleri
2 Doğrusal Programlama Probleminin kurulması
3 Grafik çözüm
4 Grafik çözümde duyarlılık analizi
5 Analitik çözüm
6 Uygun çözüm alanının irdelenmesi
7 Belli başlı Doğrusal Programlama Problemlerinin analizi
8 Simpleks yöntem
9 Arasınav
10 Simpleks algoritma
11 Simpleks yöntem uygulamalarında karşılaşılan özel durumlar
12 Dualite ve duyarlılık analizi, dualitenin ekonomik yorumu
13 Dual simpleks yöntem
14 Primal- dual hesaplamaları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[1] İmdat Kara, Doğrusal ProgramlamaBilim Teknik yayınevi.1991

[2] Hamdy. A. Taha.Yöneylem AraştırmasıArkansas Üni.,2000,(Çevirenler: Ş.Alp. Baray- Şakir Esnaf.)

[3] Tamsayılı Programlama,M. Akif Bakır- Bülent Altunkaynak, Nobel Yayınevi.

[4] İbrahim Sezginman, Doğrusal Programlama, YTU Yayınları

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan matematik ile ilgili materyalleri kullanarak, ileri düzeyde bilgi donanımına sahip olur.
2 Matematik bilimindeki kavramları, teorileri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirerek, karşılaşılan problem ve konuları belirler ve analiz eder, tartışmalar yapar, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirir. X
3 Matematik lisans konularında ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak veya paydaşlarıyla ortaklaşa yürütebilecek yeterliliğe sahip olur. X
4 Matematik bilimindeki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. X
5 Matematik biliminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı bilgisine sahip olur. X
6 Matematik bilimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. X
7 Güncel problemlerin matematik modellerini yaparak çözümleme yeteneğine sahip olur. X
8 Soyut düşünme yeteneğini kullanır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8
1 Yöneylem araştırması yöntemlerini tanır.
2 Doğrusal Programlama problemini tanır.
3 Doğrusal Programlama problemini oluşturabilmek
4 Doğrusal Programlama problemini inşa eder.
5 Oluşturulan problemin çözümünü araştırır.
6 Çözümün optimum oluşunu denetler.
7 Optimimum çözümlerin varlığını araştırır.
8 Problemin matematiksel oluşumunu ve bunun çözümünü inceler.
9 Oluşturduğu problemin farklı çözümlerini aynı anda yapar ve karşılaştırır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 80
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Final 1 10 10
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 1 4 4
Toplam İş Yükü 131
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,24
Dersin AKTS Kredisi 5