Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Metal Kimyası | KIM 321 | 5 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MURAT TUNA |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Bölüm Öğretim Elemanları |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Bu ders, metal kimyasının temel prensiplerini öğretmeyi, metallerin fiziksel ve kimyasal özelliklerini kavratmayı, metallerin doğada bulunma biçimlerini, üretim süreçlerini, endüstriyel önemlerini detaylandırmayı amaçlamaktadır. Ayrıca, metal komplekslerinin, korozyon süreçlerinin ve organometalik bileşiklerin bilimsel ve teknik yönlerini ele alarak öğrencilere geniş bir perspektif kazandırmak hedeflenmektedir.
|
Dersin İçeriği | Metallerin periyodik tablodaki konumu ve bağ yapıları Geçiş metalleri ve koordinasyon kimyası Metal alaşımları ve kullanım alanları Korozyon mekanizmaları ve önleme yöntemleri Ders, teorik anlatımlar, problem çözümleri ve endüstriyel uygulamalara yönelik örneklerle desteklenecektir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() ![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Metallerin fiziksel ve kimyasal özelliklerini ve bunların periyodik sistemdeki yerlerini açıklayabilir. | Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Metalik bağları ve koordinasyon bileşiklerinin temel özelliklerini anlayabilir. | Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
3 | Metal alaşımlarının yapısını ve mühendislik uygulamalarındaki önemini kavrayabilir. | Problem Çözme, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Sözlü Sınavlar, |
4 | Korozyon süreçlerini ve korunma yöntemlerini değerlendirebilir. | Sözlü Sınavlar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Metal Kimyasına Giriş | |
1 | Metal Kimyasına Giriş | |
2 | Metallerin Elektronik Yapısı ve Bağları | |
2 | Metallerin Elektronik Yapısı ve Bağları | |
3 | Alkali Metaller ve Özellikleri | |
3 | Alkali Metaller ve Özellikleri | |
4 | Toprak Alkali Metaller ve Özellikleri | |
4 | Toprak Alkali Metaller ve Özellikleri | |
5 | Toprak Metalleri Metaller ve Özellikleri | |
5 | Toprak Metalleri Metaller ve Özellikleri | |
6 | IVA ve VA Grubu metalleri ve Özellikleri | |
6 | IVA ve VA Grubu metalleri ve Özellikleri | |
7 | Arasınav | |
7 | Arasınav | |
7 | Arasınav | |
8 | Geçiş Metallerini ve Özellikleri | |
8 | Geçiş Metallerini ve Özellikleri | |
8 | Geçiş Metallerini ve Özellikleri | |
9 | Geçiş Metallerini ve Özellikleri (IIIB - VB Grupları) | |
9 | Geçiş Metallerini ve Özellikleri (IIIB - VB Grupları) | |
9 | Geçiş Metallerini ve Özellikleri (IIIB - VB Grupları) | |
10 | Geçiş Metallerini ve Özellikleri (VIB - VIIB Grupları) | |
10 | Geçiş Metallerini ve Özellikleri (VIB - VIIB Grupları) | |
11 | Geçiş Metallerini ve Özellikleri (VIIIB Grupları) | |
11 | Geçiş Metallerini ve Özellikleri (VIIIB Grupları) | |
12 | Geçiş Metallerini ve Özellikleri (IB ve IIB Grupları) | |
12 | Geçiş Metallerini ve Özellikleri (IB ve IIB Grupları) | |
12 | Geçiş Metallerini ve Özellikleri (IB ve IIB Grupları) | |
13 | Metal Alaşımları ve Kullanım Alanları | |
13 | Metal Alaşımları ve Kullanım Alanları | |
13 | Metal Alaşımları ve Kullanım Alanları | |
14 | Metallerin Korozyonu ve Korunma Yöntemleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Dersin Öğretim üyesi tarafından hazırlanacaktır. |
Ders Kaynakları | [1] R. Tezcan, H. Tezcan, " Metaller Kimyası" Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara, 2007. [2] Simpson, O. J., "Chemistry:Chemistry of Metals" [3] G. L. Miessler, P. J. Fischer, D. A. Tarr, " Inorganic Chemistry" |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, kimya alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | Kimya alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme ve analiz etme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi. | X | |||||
3 | Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını, kimya ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme becerisi. | ||||||
4 | Öğrenmeyi öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız ve takım olarak yürütebilme becerisi. | X | |||||
5 | Kimya alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretme becerisi. | X | |||||
6 | Kimya ile ilgili sektörlerde sorumluluk alabilme ve mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi. | ||||||
7 | Alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi | ||||||
8 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri izleme ve kullanabilme becerisi. | ||||||
9 | Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal ve mesleki etik değerleri gözetme bilinci. | ||||||
10 | Kimya alanı dışında ders alması ve iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, toplam kalite yönetimi ile çevre koruma konularında farkındalık sağlanması | ||||||
11 | Elde edilen verileri istatistikî olarak değerlendirip yorumlayabilme kabiliyeti. | X | |||||
12 | Kimya alanındaki endüstriyel prosesleri kavrama ve karşılaşılan problemleri çözebilme becerisi. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Metallerin fiziksel ve kimyasal özelliklerini ve bunların periyodik sistemdeki yerlerini açıklayabilir. | 4 | 3 | 0 | 3 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | |
2 | Metalik bağları ve koordinasyon bileşiklerinin temel özelliklerini anlayabilir. | 4 | 4 | 0 | 2 | 3 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 3 | 4 |
3 | Metal alaşımlarının yapısını ve mühendislik uygulamalarındaki önemini kavrayabilir. | 4 | 3 | 0 | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 | 3 | 0 | 0 | 3 |
4 | Korozyon süreçlerini ve korunma yöntemlerini değerlendirebilir. | 4 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 0 | 3 | 3 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,12 | ||
dersAKTSKredisi | 3 |