Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Akademik Sunum Becerileri ve Mesleki Etik | FIZ 310 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ERTUĞRUL KARACA |
Dersi Verenler | Doç.Dr. ERTUĞRUL KARACA, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri hakkında öğrencilere temel bilgiler vermek, öğrencilerin edindikleri bilgileri aktarırken kullanabilecekleri yöntem, teknik, akademik dil kullanımı ve sunum becerilerini kazandırmek. Etiğin temel kavramlarını tanıtarak, etik kurallarını mesleğinde uygulama becerisi kazandırmak, öğrencileri mesleki etik bilinci içerisinde mesleğe hazırlamak. |
Dersin İçeriği | Bilimsel araştırma yöntemi, Araştırma teknikleri, Araştırma sürecinde temel kavramlar, araştırma problemi, araştırma modeli, literatür tarama, veri analizi, araştırmanın raporlanması, araştırmanın sunulması; Akademik sunum türleri ve tasarımları, Akademik sunum bileşenleri; hitabet, görsel elementler: renkler, tablolar, grafikler, fotoğraflar, Etik temel kavramları, fen bilimlerinde etik, Mesleki etik problemlerinin analizi ve çözüm yolları |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() ![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Alanıyla ilgili bilimsel yazı ve sunum yapma becerisi kazanır | Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
2 | Akademik etik kurallarını kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Etkili sunum tekniklerini bilir | Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Proje, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilgi, Bilim, Bilimsel yöntem, Bilimsel araştırma nedir? Bilgi edinme yolları nelerdir? Bilimsel araştırma sürecinin bileşenlerinin nelerdir? | |
2 | Bilgi edinme yolları nelerdir? Literatür taramanın temel prensipleri, veri tabanları, atıf yapma kuralları. | |
3 | Bilimsel yazı ve sunum türleri (yazılı ve sözlü) Akademik dil kullanımı | |
4 | Bilimsel makale nasıl yazılır ve yayımlanır? Bilimsel makale ve tez yazımında dikkat edilmesi gerekli hususlar. Fizik alanındaki makale, tezlerin incelenmesi | |
5 | Referans yönetim araçları (Mendeley, Endnote, Zotero, Citavi, RefWorks,..) | |
6 | Etkili bilimsel sunum hazırlama teknikleri ve dikkat edilecek hususlar | |
7 | Sunum hazırlama programları | |
8 | Ara Sınav | |
9 | Etik Nedir? Mesleki etik ve temel kavramları | |
10 | Bilim ve araştırma etiği | |
11 | Etik İlkeler, İntihal ve İntihal Denetim araçları | |
12 | Atölye çalışması (1.Ödev) | |
13 | Atölye çalışması (2. Ödev) | |
14 | Dönem sonu seminerleri ve değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (12. Baskı) Ankara: Pegem Yayınları. Arlı, M. & Nazik, H. (2001). Bilimsel araştırmaya giriş. Ankara: Gazi kitabevi. Cemaloğlu, N. (Ed.) (2022). Bilimsel araştırma teknikleri ve etik.Ankara: Pegem Akademi. Ekinci, C. (2024). Fen ve Mühendislik Bilimleri İçin Meslek Etiği Ankara: Data Yayınları. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Fizik ve matematik alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | Fen ve matematik alanlarındaki kuramsal, deneysel ve teknolojik bilgi ve deneyimlerini uygulama ve kavrama | X | |||||
3 | Fizik alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme, analiz etme, tartışmalar yapma, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi | X | |||||
4 | Fizik uygulamalarında deney kurma ve gerçekleştirme, veri toplama, deney sonuçlarını analiz etme, yorumlama ve kavrama | X | |||||
5 | Fizik alanı uygulamalarının sonuçları hakkında toplumu bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemlere ilişkin çözüm yöntemlerini, nicel ve nitel verilere dayandırarak açık bir biçimde aktarma becerisi | X | |||||
6 | Fizik alanı ile ilgili modern ve teknolojik yöntem, teknik ve cihazları kullanma becerisi | X | |||||
7 | Fizik alanında gerekli olan bilgisayar yazılımı ve donanımı kullanabilme becerisi | X | |||||
8 | Alan dışı seçimlik desler ile farklı ilgi alanlarında kişisel gelişimi destekleme becerisi | X | |||||
9 | Disiplinlerarası çalışmaları bağımsız ya da takımlarda etkin bir biçimde yürütme becerisi | X | |||||
10 | Bilim ve teknoloji konularındaki endüstrinin ihtiyaç duyduğu sektörlerde güncel gelişmeleri takip ederek kişisel ya da sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi | X | |||||
11 | Fizik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında kazanılan Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisini kullanma ve bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme becerisi | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Alanıyla ilgili bilimsel yazı ve sunum yapma becerisi kazanır | |||||||||||
2 | Akademik etik kurallarını kavrar | |||||||||||
3 | Etkili sunum tekniklerini bilir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 15 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
2. Ödev | 15 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 2 | 10 | 20 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 118 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,72 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |