Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Optik | FIZ 134 | 2 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi YUSUF KARAKUŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Bölüm araştırma görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilere ışığın yayılması, yansıması, kırılması gibi geometrik optik olaylarıyla girişim, kırınım ve polarizasyon gibi dalga optiği olaylarının temel ilkelerini tanıtmak. |
Dersin İçeriği | Mesleki etik ilkeler ve sorumluluklar, Işığın doğası ve yayılması, ışığın yansıması, ışığın kırılması, geometrik optik düzlem dalgalar-düzlem yüzeyler, Küresel dalgalar ve küresel yüzeyler, Optik sistemler, Dalgaların süperpozisyonu, Işığın girişimi, ışığın kırınımı, ışığın polarizasyonu, lazer ışığının fiziksel özellikleri ve teknolojik uygulamaları, Optik Aktiflik. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Işığın yapısı ve özellikleri hakkında bilgi sahibi olur. Işığın madde ile etkileşmesinde oluşacak etkileri anlamada bu özellikleri kullanma ve yorumlayabilme yeteneğine sahip olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
2 | Hangi göz kusurlarına ne tür merceklerin kullanılabileceğini öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Işığın yansıma ve kırılmasının günlük hayattaki uygulamalarının farkında lığını kazanır. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | Işığın girişiminin uygulamaları olan ince filmlerde girişim İnterferometre düzeneklerinde ince filmlerin kırılma indisi ve kalınlık ölçümlerinin nasıl yapılacağını öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, | |
5 | Bir optik sistemin çözme (ayırma ) gücünü tanımlar ve farklı optik sistemlerin çözme gücünü hesaplayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Bir spektrometrenin temel çalışma ilkelerini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, | |
7 | Lazer ışığı ile normal(tungsten Flamanlı lamba) ışık kaynakları arasındaki farkları öğrenir. Lazer ışığının fiziksel özelliklerini, lazer türlerini öğrenir ve lazerin teknolojik uygulamalarını yorumlayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
8 | Optiksel olarak aktif olan maddeler ile Kutuplu ışığın etkileşmesiyle oluşacak değişimlerin farkında olur ve kutuplu ışıkla ilgili uygulamaları yorumlayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mesleki etik ilkeler ve sorumluluk bilinci üzerine karşılaşılabilecek durumların özeti, Işığın yapısı ve yayılması | [1] Sayfa 984-16 |
2 | Işığın Yansıması ve kırılması | [1] Sayfa 989-1000 |
3 | Fiber Optik | [1] Sayfa 1001 |
4 | Düzlem, Çukur ve Tümsek Aynalarda Görüntü Oluşumu | [1] Sayfa 1014-1021 |
5 | Geometrik Optik İnce Merceklerde Kırılma ile Oluşan Görüntüler | [1] Sayfa 1022-1033 |
6 | Optik Sistemler | [1] Sayfa 11034-11041 |
7 | Işığın Girişimi | [1] Sayfa 1048-11065 |
8 | Işığın Kırınımı | [1] Sayfa 1072-1086 |
9 | ARASINAV | |
10 | Işığın Kutuplanması | [1] Sayfa 1087-1139 |
11 | Optik Aktiflik | [1] Sayfa 1139-1185 |
12 | Elektro-Optik Etki | [2] Sayfa 96-129 |
13 | Üçboyutlu Görüntü(Holografi) | [3] Sayfa 623-630 |
14 | Lazer Yapısı Türleri ve Teknolojik uygulamaları | [3]Sayfa 585-606 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Serway. Beichhner, Çeviri Editörü Prof. Dr. Kemal Çolakoğlu, Fen ve Mühendislik İçin Fizik Elektrik ve Manyetizma Işık ve Optik, Palme Yayıncılık, Ankara, 7. Baskı 2008 |
Ders Kaynakları | [2] Optoelektronik, J. Wilson-J.F.B. Hawkes, Çeviri :İbrahim Okur, Değişim Yayınları, Adapazarı, 2000 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Fizik ve matematik alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi | ||||||
2 | Fen ve matematik alanlarındaki kuramsal, deneysel ve teknolojik bilgi ve deneyimlerini uygulama ve kavrama | ||||||
3 | Fizik alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme, analiz etme, tartışmalar yapma, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi | ||||||
4 | Fizik uygulamalarında deney kurma ve gerçekleştirme, veri toplama, deney sonuçlarını analiz etme, yorumlama ve kavrama | ||||||
5 | Fizik alanı uygulamalarının sonuçları hakkında toplumu bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemlere ilişkin çözüm yöntemlerini, nicel ve nitel verilere dayandırarak açık bir biçimde aktarma becerisi | ||||||
6 | Fizik alanı ile ilgili modern ve teknolojik yöntem, teknik ve cihazları kullanma becerisi | ||||||
7 | Fizik alanında gerekli olan bilgisayar yazılımı ve donanımı kullanabilme becerisi | ||||||
8 | Alan dışı seçimlik desler ile farklı ilgi alanlarında kişisel gelişimi destekleme becerisi | ||||||
9 | Disiplinlerarası çalışmaları bağımsız ya da takımlarda etkin bir biçimde yürütme becerisi | ||||||
10 | Bilim ve teknoloji konularındaki endüstrinin ihtiyaç duyduğu sektörlerde güncel gelişmeleri takip ederek kişisel ya da sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi | ||||||
11 | Fizik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında kazanılan Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisini kullanma ve bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme becerisi |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Işığın yapısı ve özellikleri hakkında bilgi sahibi olur. Işığın madde ile etkileşmesinde oluşacak etkileri anlamada bu özellikleri kullanma ve yorumlayabilme yeteneğine sahip olur. | |||||||||||
2 | Hangi göz kusurlarına ne tür merceklerin kullanılabileceğini öğrenir | |||||||||||
3 | Işığın yansıma ve kırılmasının günlük hayattaki uygulamalarının farkında lığını kazanır. | |||||||||||
4 | Işığın girişiminin uygulamaları olan ince filmlerde girişim İnterferometre düzeneklerinde ince filmlerin kırılma indisi ve kalınlık ölçümlerinin nasıl yapılacağını öğrenir. | |||||||||||
5 | Bir optik sistemin çözme (ayırma ) gücünü tanımlar ve farklı optik sistemlerin çözme gücünü hesaplayabilir. | |||||||||||
6 | Bir spektrometrenin temel çalışma ilkelerini öğrenir. | |||||||||||
7 | Lazer ışığı ile normal(tungsten Flamanlı lamba) ışık kaynakları arasındaki farkları öğrenir. Lazer ışığının fiziksel özelliklerini, lazer türlerini öğrenir ve lazerin teknolojik uygulamalarını yorumlayabilir | |||||||||||
8 | Optiksel olarak aktif olan maddeler ile Kutuplu ışığın etkileşmesiyle oluşacak değişimlerin farkında olur ve kutuplu ışıkla ilgili uygulamaları yorumlayabilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Proje / Tasarım | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |