Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Fizikte Matematik Yöntemler | FIZ 233 | 3 | 3 + 2 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Matematik-I ve Matematik-II derslerinin alınmış olması tavsiye edilir. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ALİ SERDAR ARIKAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. ALİ SERDAR ARIKAN, |
Dersin Yardımcıları | Fizik Bölümü Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Temel matematik bilgisine ek olarak, ileri düzeyde matematik yöntemlerini öğretmek ve bunları uygulamaya aktarmak. |
Dersin İçeriği | Mesleki Etik İlkeler ve Sorumluluklar, Vektör cebiri, Diferansiyel vektör operatörleri, İntegral teoremleri, Lineer vektör uzayları ve operatörler, Ortogonal fonksiyonlar, |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Vektör ve vektör cebrini tanımlar. | Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
2 | Özel dik koordinat sistemlerini özetler. | Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Tartışma, Anlatım, | |
3 | İntegral teoremleri örneklerle açıklar. | Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Tartışma, Anlatım, | |
4 | Lineer vektör uzayı ve Lineer operatör kavramlarını tanımlar. | Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Tartışma, Anlatım, | |
5 | Matrisleri özelliklerine göre sınıflandırır. | Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Bir matrisin özdeğerini hesaplar, özvektörlerini bulur. | Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Tartışma, Anlatım, | |
7 | Özel fonksiyonları sınıflandırır, bu fonksiyonlarla fizik problemlerini ilişkilendirir. | Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Tartışma, Anlatım, | |
8 | Dik koordinat sistemleri arasında dönüşüm yapar | Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Tartışma, Anlatım, | |
9 | Lineer operatör kavramını tanımlar | Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Tartışma, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mesleki etik ilkeler ve sorumluluk bilinci üzerine karşılaşılabilecek durumların özeti, Koordinat Sistemlerine Giriş | |
2 | Vektör Cebiri | [1] Sayfa 11-24 |
3 | Diferansiyel Vektör Operatörleri | [1] Sayfa 25-33 |
4 | İntegral teoremler | [1] Sayfa 34-38 |
5 | Stokes Teoremi | [1] Sayfa 39-48 |
6 | Uygulamalar | |
7 | Lineer Vektör Uzayı | [1] Sayfa 49-58 |
8 | Lineer Operatörler ve matris cebirine giriş | [1] Sayfa 59-70 |
9 | ARASINAV | |
10 | Benzerelik dönüşümleri | [1] Sayfa 71-74 |
11 | Bir matrisin özdeğer ve özvektörleri | [1] Sayfa 75-86 |
12 | Uygulamalar | |
13 | Fonksiyon uzaylarına giriş, ortogonal polinomlar | [1] Sayfa 87-93 |
14 | Legendre polinomları, Hermite polinomları | [1] Sayfa 94-112 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Karaoğlu B., Fizik ve Mühendislikte Matematik Yöntemler, Seçkin Yayınları, Kasım 2009 (6. Baskı) |
Ders Kaynakları | Önem C., Mühendislik ve Fizikte Matematik Metodlar, Birsen yayınevi, 2003 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Fizik ve matematik alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | Fen ve matematik alanlarındaki kuramsal, deneysel ve teknolojik bilgi ve deneyimlerini uygulama ve kavrama | X | |||||
3 | Fizik alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme, analiz etme, tartışmalar yapma, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi | X | |||||
4 | Fizik uygulamalarında deney kurma ve gerçekleştirme, veri toplama, deney sonuçlarını analiz etme, yorumlama ve kavrama | ||||||
5 | Fizik alanı uygulamalarının sonuçları hakkında toplumu bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemlere ilişkin çözüm yöntemlerini, nicel ve nitel verilere dayandırarak açık bir biçimde aktarma becerisi | ||||||
6 | Fizik alanı ile ilgili modern ve teknolojik yöntem, teknik ve cihazları kullanma becerisi | ||||||
7 | Fizik alanında gerekli olan bilgisayar yazılımı ve donanımı kullanabilme becerisi | ||||||
8 | Alan dışı seçimlik desler ile farklı ilgi alanlarında kişisel gelişimi destekleme becerisi | ||||||
9 | Disiplinlerarası çalışmaları bağımsız ya da takımlarda etkin bir biçimde yürütme becerisi | ||||||
10 | Bilim ve teknoloji konularındaki endüstrinin ihtiyaç duyduğu sektörlerde güncel gelişmeleri takip ederek kişisel ya da sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi | ||||||
11 | Fizik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında kazanılan Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisini kullanma ve bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme becerisi |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Vektör ve vektör cebrini tanımlar. | 3 | ||||||||||
2 | Özel dik koordinat sistemlerini özetler. | 2 | ||||||||||
3 | İntegral teoremleri örneklerle açıklar. | 3 | ||||||||||
4 | Lineer vektör uzayı ve Lineer operatör kavramlarını tanımlar. | 3 | 2 | |||||||||
5 | Matrisleri özelliklerine göre sınıflandırır. | 3 | ||||||||||
6 | Bir matrisin özdeğerini hesaplar, özvektörlerini bulur. | 3 | ||||||||||
7 | Özel fonksiyonları sınıflandırır, bu fonksiyonlarla fizik problemlerini ilişkilendirir. | 2 | ||||||||||
8 | Dik koordinat sistemleri arasında dönüşüm yapar | 2 | ||||||||||
9 | Lineer operatör kavramını tanımlar | 2 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 5 | 80 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Ödev | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 137 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |