Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Fizikçiler İçin Programlama | FIZ 236 | 4 | 4 + 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HÜSEYİN YASİN UZUNOK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bilgisayar ile temel anlamda programlama yapabilmek için gerek program akışının gerekse ilgili komutların tanıtılması ve fizikteki problemleri çözmede programlamadan nasıl yararlanılacağının gösterilmesi ve tüm bunların örneklerle pekiştirilmesi. |
Dersin İçeriği | Sayı sistemleri, Algoritma, Programlama Sistemleri ve Dilleri, Bir Problemin Bilgisayarla Çözümü, Akış Diyagramları, Python Programlama Dili, Fonksiyonlar, yeni türler(klaslar), diziler, dizinler, vektörlerle işlemler, matrisler, fotoelektrik olay, direnç hesabı. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Matemetikteki 2 tabanı ile bilgisayarın çalışması arasında ilgiyi kurar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Değişken türlerini ayırt eder. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Değişken tanımlama ve ona değer atamayı yapar. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Bellek ile değişken tanımlama arasında bağıntıyı kurar. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Bir Python programının ana öğelerini yazar. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Matematiksel, ilişkisel ve mantıksal operatörleri programlamada kullanır. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
7 | İf else şart ifadelerini kavrayıp programlamada kullanır. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
8 | Döngü ifadelerini kavrayıp kullanır. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
9 | Basit fizik problemlerinin çözümlerini programlama yaparak bulur. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
10 | Diziler ve matrislerle işlemleri programlama ile yapar. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
11 | Python dilinde fonksiyonları kullanır. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
12 | Python dilinde kendi değişken türünü tanımlar. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
13 | Fiziksel problemlerin çözümünde programlama stratejisi geliştirir. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
14 | Fiziksel yasa, teori ve ifadeleri programlamaya uyarlar. | Tartışma, Anlatım, | |
15 | Verilen bir fizik probleminin programlama yoluyla sonucunu bulur. | Tartışma, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İşletim sistemleri üzerine programların kurulumu, temel hesaplama işlemleri | [2] Bölüm 1 |
2 | Sayı sistemleri, algoritma, Programlama sistemleri ve dilleri | [2] Bölüm 2 |
3 | Python komutlarına giriş-I | [2] Bölüm 3 |
4 | Python komutlarına giriş-II | [2] Bölüm 4 |
5 | Python komutlarına giriş-III | [2] Bölüm 5 |
6 | Kütüphanelerin Kullanılması-I | [2] Bölüm 6 |
7 | Kütüphanelerin Kullanılması-II | [2] Bölüm 7 |
8 | Döngüye Giriş-I | [2] Bölüm 8 |
9 | Arasınav | |
10 | Döngüye Giriş-II | [2] Bölüm 9 |
11 | Python ile Grafik Çizimi-I | [2] Bölüm 10 |
12 | Python ile Grafik Çizimi-II | [2] Bölüm 11 |
13 | Fiziksel programların Çözümlenmesi-I | [2] Bölüm 12 |
14 | Fiziksel programların Çözümlenmesi-II | [2] Bölüm 13 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Q. Kong, T. Siauw, A. M. Bayen, Python Programming and Numerical Methods, Elsevier Academic Press, 2021 [2] M. Newman, Computational Physics, University of Michigan, Revised and Expanded Version, 2013 [3] Dökümanlar-Ders Notları |
Ders Kaynakları | [4] B. Karaoğlu, Fortran ve Python ile Sayısal Fizik, Seçkin Yayınları, 2. Baskı, 2013 [5] B. Lubanovic, Introducing Python, SECOND EDITION, O'Reilly, 2020 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Fizik ve matematik alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi | ||||||
2 | Fen ve matematik alanlarındaki kuramsal, deneysel ve teknolojik bilgi ve deneyimlerini uygulama ve kavrama | ||||||
3 | Fizik alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme, analiz etme, tartışmalar yapma, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi | ||||||
4 | Fizik uygulamalarında deney kurma ve gerçekleştirme, veri toplama, deney sonuçlarını analiz etme, yorumlama ve kavrama | ||||||
5 | Fizik alanı uygulamalarının sonuçları hakkında toplumu bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemlere ilişkin çözüm yöntemlerini, nicel ve nitel verilere dayandırarak açık bir biçimde aktarma becerisi | ||||||
6 | Fizik alanı ile ilgili modern ve teknolojik yöntem, teknik ve cihazları kullanma becerisi | ||||||
7 | Fizik alanında gerekli olan bilgisayar yazılımı ve donanımı kullanabilme becerisi | ||||||
8 | Alan dışı seçimlik desler ile farklı ilgi alanlarında kişisel gelişimi destekleme becerisi | ||||||
9 | Disiplinlerarası çalışmaları bağımsız ya da takımlarda etkin bir biçimde yürütme becerisi | ||||||
10 | Bilim ve teknoloji konularındaki endüstrinin ihtiyaç duyduğu sektörlerde güncel gelişmeleri takip ederek kişisel ya da sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi | ||||||
11 | Fizik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında kazanılan Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisini kullanma ve bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme becerisi |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Matemetikteki 2 tabanı ile bilgisayarın çalışması arasında ilgiyi kurar. | |||||||||||
2 | Değişken türlerini ayırt eder. | |||||||||||
3 | Değişken tanımlama ve ona değer atamayı yapar. | |||||||||||
4 | Bellek ile değişken tanımlama arasında bağıntıyı kurar. | |||||||||||
5 | Bir Python programının ana öğelerini yazar. | |||||||||||
6 | Matematiksel, ilişkisel ve mantıksal operatörleri programlamada kullanır. | |||||||||||
7 | İf else şart ifadelerini kavrayıp programlamada kullanır. | |||||||||||
8 | Döngü ifadelerini kavrayıp kullanır. | |||||||||||
9 | Basit fizik problemlerinin çözümlerini programlama yaparak bulur. | |||||||||||
10 | Diziler ve matrislerle işlemleri programlama ile yapar. | |||||||||||
11 | Python dilinde fonksiyonları kullanır. | |||||||||||
12 | Python dilinde kendi değişken türünü tanımlar. | |||||||||||
13 | Fiziksel problemlerin çözümünde programlama stratejisi geliştirir. | |||||||||||
14 | Fiziksel yasa, teori ve ifadeleri programlamaya uyarlar. | |||||||||||
15 | Verilen bir fizik probleminin programlama yoluyla sonucunu bulur. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 25 |
2. Ödev | 25 |
1. Ara Sınav | 25 |
3. Ödev | 25 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |