Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Mantık Devreleri ve Uygulamaları FIZ 446 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

Elektronik ve Fizik Laboratuarı V derslerini almış olması tavsiye edilir.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. HAKAN YAKUT
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Bölüm Araştırma Görevlileri

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Bu ders öğrencilere, ardışıl mantık devre kurallarını, flip-flopları, ardışıl mantık devre tasarım yöntemleri ve uygulamalarını, ardışıl mantık devre analiz yöntemlerini, bellek kavramlarını aritmetik ve mantık devrelerini kavratmak amacı ile tasarlanmıştır.

Dersin İçeriği

Analog ve Sayısal Kavramları, Sayı sistemleri ve aritmetik işlemler, Kodlama ve Kodlar, Boolean Kuralları ve Lojik İfadelerin Sadeleştirilmesi, Lojik Kapılar ve Lojik Devreler, Karnaugh haritaları, Birleşik Mantık devreleri, Mesleki Etik İlkeleri ve sorumluluk bilinci.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Analog ve Sayısal kavramları açıklar. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Anolog ve sayısal teknikler arasındaki farkları gösterir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
3 Sayı sistemlerini (ikili, sekizli ve onaltılı) inceleyerek sayı sistemlerini birbirine dönüştürür ve sayı sistemlerinde aritmetik işlemler yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
4 Boolean aritmetiği kurallarını sıralar ve verilen bir lojik işlem için doğruluk tablosunu oluşturup sadeleştirmeler yapar. Anlatım, Tartışma,
5 Lojik tasarımda kullanılan çarpım, toplam gibi yöntemleri kavrar. Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma,
6 Lojik devre ve lojik kapı (VE, VEYA, DEĞİL, VEDEĞİL, VEYADEĞİL...vb) elemanlarını tanır ve lojik devreleri tasarlar. Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma,
7 İki, üç ve dört değişkenli karnaugh haritalarını oluşturur. Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma,
8 Karnaugh haritası yardımıyla lojistik devreleri tasarlar ve farketmeyen durumları haritada gösterebilir. Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Gezi / Gözlem,
9 Farklı sayısal kodlama yöntemlerini (Gray, BCD, Artı 3, 5´te 2, Eşitlik Kodları ve bar kod) açıklar. Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Gezi / Gözlem,
10 Bileşik devreleri gruplandırarak, herbir grupta yer alan devreleri tanıtır. Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem,
11 Kodlama ile ilgili lojik devrelerin çalışma prensiplerini açıklar. Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, Gözlem,
12 Çoklayıcı ve azlayıcı devrelerin çalışma prensiplerini tanıtır. Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, Gözlem,
13 Karşılaştırıcı ve aritmetik işlem devrelerini tasarlayabilir. Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Gezi / Gözlem, Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Mesleki etik ilkeleri ve sorumluluk bilinci üzerine örnekler, Analog ve Sayısal Kavramlar [1-4]
2 Analog ve Sayısal Kavramlar, Sayı sistemleri [1-4]
3 Sayı sistemleri [1-4]
4 Kodlama ve Kodlar [1-4]
5 Boolean Kuralları ve Lojik İfadelerin Sadeleştirilmesi [1-4]
6 Boolean Kuralları ve Lojik İfadelerin Sadeleştirilmesi [1-4]
7 Lojik Kapılar ve Lojik Devreler [1-4]
8 Lojik Kapılar ve Lojik Devreler [1-4]
9 ARA SINAV
10 Karnaugh haritaları [1-4]
11 Karnaugh haritaları [1-4]
12 Birleşik Mantık devreleri [1-4]
13 Birleşik Mantık devreleri [1-4]
14 Uygulama soruları [1-4]
Kaynaklar
Ders Notu

[1] MEB Temel mantık devreleri, Aritmetik mantık devreleri ve Lojik uygulamaları 1-2 Ders Modülleri

Ders Kaynakları

[2] Tocci, R.J., Winder N.S., Digital Systems, Principles and Applications, Prentice-Hall, 1998
      Floyd T.L., Digital Fundementals, Prentice-Hall, USA, 1997 

      Cook, Nigel P., Introductory Digital Electronics, Prentice Hall Inc., 1998

[3] Yağımlı M., Akar F., Digital Elektronik, Beta Basım, 1997
[4] Küzgil H., Dijital Elektronik ve Uygulamaları, Doğruluk Matbaacılık, 1987
 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Fizik ve matematik alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi X
2 Fen ve matematik alanlarındaki kuramsal, deneysel ve teknolojik bilgi ve deneyimlerini uygulama ve kavrama X
3 Fizik alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme, analiz etme, tartışmalar yapma, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi X
4 Fizik uygulamalarında deney kurma ve gerçekleştirme, veri toplama, deney sonuçlarını analiz etme, yorumlama ve kavrama X
5 Fizik alanı uygulamalarının sonuçları hakkında toplumu bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemlere ilişkin çözüm yöntemlerini, nicel ve nitel verilere dayandırarak açık bir biçimde aktarma becerisi X
6 Fizik alanı ile ilgili modern ve teknolojik yöntem, teknik ve cihazları kullanma becerisi X
7 Fizik alanında gerekli olan bilgisayar yazılımı ve donanımı kullanabilme becerisi X
8 Alan dışı seçimlik desler ile farklı ilgi alanlarında kişisel gelişimi destekleme becerisi
9 Disiplinlerarası çalışmaları bağımsız ya da takımlarda etkin bir biçimde yürütme becerisi X
10 Bilim ve teknoloji konularındaki endüstrinin ihtiyaç duyduğu sektörlerde güncel gelişmeleri takip ederek kişisel ya da sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi
11 Fizik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında kazanılan Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisini kullanma ve bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme becerisi
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Analog ve Sayısal kavramları açıklar. 3 3 3
2 Anolog ve sayısal teknikler arasındaki farkları gösterir. 3 3 3
3 Sayı sistemlerini (ikili, sekizli ve onaltılı) inceleyerek sayı sistemlerini birbirine dönüştürür ve sayı sistemlerinde aritmetik işlemler yapar. 3 3 3 3 3
4 Boolean aritmetiği kurallarını sıralar ve verilen bir lojik işlem için doğruluk tablosunu oluşturup sadeleştirmeler yapar. 3 3 3 3 3 3 3
5 Lojik tasarımda kullanılan çarpım, toplam gibi yöntemleri kavrar. 3 3 3 3 3 3 3
6 Lojik devre ve lojik kapı (VE, VEYA, DEĞİL, VEDEĞİL, VEYADEĞİL...vb) elemanlarını tanır ve lojik devreleri tasarlar. 0 3 3 3 3
7 İki, üç ve dört değişkenli karnaugh haritalarını oluşturur. 3 3 3 3 3
8 Karnaugh haritası yardımıyla lojistik devreleri tasarlar ve farketmeyen durumları haritada gösterebilir. 3 3 3 3 3
9 Farklı sayısal kodlama yöntemlerini (Gray, BCD, Artı 3, 5´te 2, Eşitlik Kodları ve bar kod) açıklar. 3 3 3 3 3 0
10 Bileşik devreleri gruplandırarak, herbir grupta yer alan devreleri tanıtır. 3 3 3 3 3
11 Kodlama ile ilgili lojik devrelerin çalışma prensiplerini açıklar. 3 3 3 3 3
12 Çoklayıcı ve azlayıcı devrelerin çalışma prensiplerini tanıtır. 3 3 3 3 3
13 Karşılaştırıcı ve aritmetik işlem devrelerini tasarlayabilir. 3 3 3 3 3
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 15
1. Performans Görevi (Seminer) 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Toplam İş Yükü 124
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,96
Dersin AKTS Kredisi 5