Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Model Organizmalar | BIY 334 | 6 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SEZGİ SOMUNCU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Bilimsel araştırmalarda kullanılan çeşitli prokaryotik ve ökaryortik model organizmaların tanıtılması, kullanım alanlarının, nasıl ve niçin kullanıldıklarının avantajları ve dezavantajlarını öğrenmek. |
Dersin İçeriği | Bilimsel araştırmalarda kullanılan çeşitli model organizmaların (E. coli, S. cerevisiae, S. pombe, D. melanogaster, C. elegans, L. stagnalis, D. reiro, X. leavis, G. gallus, M. musculus, R. norvegicus, A. thaliana) biyolojik özelliklerinin, kullanıldıkları farklı disiplinlerin, çalışmalarda sunduğu avantaj ve dezavantajların işlenmesi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilimsel araştırmalarda kullanılan çeşitli prokaryotik ve ökaryotik model organizmaları yorumlayabilir. | ||
2 | Model organizmaların kullanım alanlarını ifade edebilir. | ||
3 | Model organizmaların nasıl ve niçin kullanıldıklarını ifade edebilir | ||
4 | Model organizmaların avantajlı ve dezavantajlı yanlarını ifade edebilir. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş, model organizmalar hakkında genel bilgiler | |
2 | E. coli’nin tanıtılması, kullanım alanlarının, nasıl ve niçin kullanıldıklarının, avantajlı ve dezavantajlı yanlarının örnek araştırma makaleleri eşliğinde işlenmesi. | |
3 | S. cerevisiae ve S. pombe’nın tanıtılması, kullanım alanlarının, nasıl ve niçin kullanıldıklarının, avantajlı ve dezavantajlı yanlarının örnek araştırma makaleleri eşliğinde işlenmesi. | |
4 | D. discoideum tanıtılması, kullanım alanlarının, nasıl ve niçin kullanıldıklarının, avantajlı ve dezavantajlı yanlarının örnek araştırma makaleleri eşliğinde işlenmesi. | |
5 | C. elegans’in tanıtılması, kullanım alanlarının, nasıl ve niçin kullanıldıklarının, avantajlı ve dezavantajlı yanlarının örnek araştırma makaleleri eşliğinde işlenmesi. | |
6 | D. melanogaster’in tanıtılması, kullanım alanlarının, nasıl ve niçin kullanıldıklarının, avantajlı ve dezavantajlı yanlarının örnek araştırma makaleleri eşliğinde işlenmesi. | |
7 | D. rerio’nun tanıtılması, kullanım alanlarının, nasıl ve niçin kullanıldıklarının, avantajlı ve dezavantajlı yanlarının örnek araştırma makaleleri eşliğinde işlenmesi. | |
8 | X. leavis’in tanıtılması, kullanım alanlarının, nasıl ve niçin kullanıldıklarının, avantajlı ve dezavantajlı yanlarının örnek araştırma makaleleri eşliğinde işlenmesi. | |
9 | Ara Sınav | |
10 | G. gallus’un tanıtılması, kullanım alanlarının, nasıl ve niçin kullanıldıklarının, avantajlı ve dezavantajlı yanlarının örnek araştırma makaleleri eşliğinde işlenmesi. | |
11 | M. musculus’un tanıtılması, kullanım alanlarının, nasıl ve niçin kullanıldıklarının, avantajlı ve dezavantajlı yanlarının örnek araştırma makaleleri eşliğinde işlenmesi. | |
12 | R. norvegicus’un tanıtılması, kullanım alanlarının, nasıl ve niçin kullanıldıklarının, avantajlı ve dezavantajlı yanlarının örnek araştırma makaleleri eşliğinde işlenmesi. | |
13 | A. thaliana’nın tanıtılması, kullanım alanlarının, nasıl ve niçin kullanıldıklarının, avantajlı ve dezavantajlı yanlarının örnek araştırma makaleleri eşliğinde işlenmesi. | |
14 | Model organizmaları kullanan araştırma makalelerinin detaylı olarak incelenmesi, değerlendirilmesi ve tartışılması. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Model Organisms in Drug Discovery: Pamela M. Carroll, Kevin Fitzgerald (2003), güncel ve yüksek etki değerine sahip araştırma ve derleme türü makaleler. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Biyoloji alanındaki en güncel uygulama, araç-gereç ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma ve bunları kullanabilme | X | |||||
2 | Biyoloji alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirebilme, karmaşık problem ve konuları analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme gibi yetkinlikler kazanma | X | |||||
3 | Öğrenmeyi, öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebileceğini gösterebilme | X | |||||
4 | Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda çözüm üretebilme. | X | |||||
5 | Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanma | X | |||||
6 | Biyoloji ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilme, kuramsal ve uygulamalı bilgilerini alanlarında kullanabilme becerisi | X | |||||
7 | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak ve veri tabanları gibi bileşim ve iletişim teknolojilerini kullanmayı öğrenme. | X | |||||
8 | Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma özgüvenini kazanma. | X | |||||
9 | Biyoloji alanındaki bilgi ve uygulamaları takip edebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme ve yabancı dil bilgisine sahip olma | X | |||||
10 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanma. | X | |||||
11 | Sürdürülebilir kalkınma ve çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olma. | X | |||||
12 | Proje yönetimi, iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi konularında yeterli bilgi ve bilinci kazanma ve alan dışı ders alma | X | |||||
13 | Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olma. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bilimsel araştırmalarda kullanılan çeşitli prokaryotik ve ökaryotik model organizmaları yorumlayabilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||
2 | Model organizmaların kullanım alanlarını ifade edebilir. | |||||||||||||
3 | Model organizmaların nasıl ve niçin kullanıldıklarını ifade edebilir | |||||||||||||
4 | Model organizmaların avantajlı ve dezavantajlı yanlarını ifade edebilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Final | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,56 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |