Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Mammaloji BIY 443 7 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. SEZGİ SOMUNCU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Memeli hayvanların biyolojileri ve sınıflandırılmalarını öğrenmek.

Dersin İçeriği

Mammalojinin tarihçesi; aktüel memeli altsınıfları ve takımlarının genel özellikleri; Prototheria, Metatheria ve Eutheria’nın genel tanımları, sınıflandırılmaları; memelilerde iskelet, kas, sindirim, dolaşım, solunum ve boşaltım sistemleri; yaygın bazı türlerin morfolojileri, üremeleri, ekolojileri ve dağılışları; memeli ve insan ilişkileri; memelilerin korunması ve ülkemizde nesli tehlike altında olan türler.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Memeliler sınıfı ve altsınıflarının genel özelliklerini kavrayabilme Anlatım,
2 Aktüel memeli takımlarının temel özelliklerini ve biyolojilerini kavrayabilme Anlatım,
3 Fosiller ile günümüzde yaşayan memeli grupları arasındaki bağlantıyı kurabilme Anlatım,
4 Memeli türlerini abiyotik ve biyotik faktörler ile ilişkilendirebilme Anlatım,
5 Farklı biyotoplarda yaşayabilen memelileri biyolojik ve ekolojik yönden güncel hayata uyarlayabilme Anlatım,
6 Memeli bilimi ile ilgili veri tabanını araştırabilme Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş-Memeliler hakkında genel bilgiler
2 Karakteristik özellikleri-Kökenleri-Morfolojileri-Deri ve renklenme
3 İskelet sistemi-Axial ve appendicular iskelet-Kas Sistemi ve hareket
4 Sindirim Sistemi-Beslenme özelleşmeleri-Solunum sistemi
5 Dolaşım sistemi-Boşaltım sistemi-Endokrin bezler
6 Duyu organları-Üreme-Dişi ve erkek üreme sistemleri
7 Yaşam ortamları-Düşmanları-İnsanlarla olan ilişkileri
8 Zoocoğrafik bölgelerin memelileri-Yakalanma ve müzelenme için hazırlanmaları
9 Ara sınav
10 Memelilerin sınıflandırılmasında kullanılan karakteristik özellikler-Mammalia altsınıfları-Subclassis: Monotremata-Subclassis: Metatheria
11 Subclassis: Eutheria-Ordo: Insectivora-Ordo: Chiroptera
12 Ordo: Rodentia-Ordo: Carnivora-Subordo: Fissipedia-Subordo:Pinnipedia-Ordo: Lagomorpha
13 Ordo: Perissodactyla-Ordo: Primates-Ordo: Edentata-Ordo: Pholidata-Ordo: Proboscidae
14 Ordo: Tubulidentata-Ordo: Hyracoidae-Ordo:Cetacea-Ordo: Sirenia
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Ders kitabı, KURU, M., “Omurgalı Hayvanlar”, Atatürk Üni. Basımevi, Erzurum, 1-735 (1987); Yardımcı Kitap, DEMİRSOY, A.,”Yaşamın Temel Kuralları III/2 (Omurgalılar: Amniyota) (Sürüngenler, Kuşlar ve Memeliler), Meteksan, Beytepe-Ankara, 1-930 (1992); BUDAK, A., GÖÇMEN, B., KAYA, U., “Omurgalılar Sistematiği”, Ege Üni. Fen Fakültesi Kitaplar Serisi, No: 181, Bornova-İzmir, 1-268 (2008).

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Biyoloji alanındaki en güncel uygulama, araç-gereç ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma ve bunları kullanabilme X
2 Biyoloji alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirebilme, karmaşık problem ve konuları analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme gibi yetkinlikler kazanma X
3 Öğrenmeyi, öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebileceğini gösterebilme X
4 Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda çözüm üretebilme. X
5 Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanma X
6 Biyoloji ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilme, kuramsal ve uygulamalı bilgilerini alanlarında kullanabilme becerisi X
7 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak ve veri tabanları gibi bileşim ve iletişim teknolojilerini kullanmayı öğrenme. X
8 Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma özgüvenini kazanma. X
9 Biyoloji alanındaki bilgi ve uygulamaları takip edebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme ve yabancı dil bilgisine sahip olma X
10 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanma. X
11 Sürdürülebilir kalkınma ve çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olma. X
12 Proje yönetimi, iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi konularında yeterli bilgi ve bilinci kazanma ve alan dışı ders alma X
13 Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olma. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
1 Memeliler sınıfı ve altsınıflarının genel özelliklerini kavrayabilme 4 5 3
2 Aktüel memeli takımlarının temel özelliklerini ve biyolojilerini kavrayabilme 5 4 5 4 4 4
3 Fosiller ile günümüzde yaşayan memeli grupları arasındaki bağlantıyı kurabilme 5 4 5 4 4 4 3 3
4 Memeli türlerini abiyotik ve biyotik faktörler ile ilişkilendirebilme
5 Farklı biyotoplarda yaşayabilen memelileri biyolojik ve ekolojik yönden güncel hayata uyarlayabilme 5 4 5 3 4 4 4 3
6 Memeli bilimi ile ilgili veri tabanını araştırabilme 5 4 5 4 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 20
2. Kısa Sınav 20
1. Ödev 10
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Kısa Sınav 2 10 20
Ara Sınav 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 114
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,56
Dersin AKTS Kredisi 5