Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Davranış | BIY 417 | 7 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Ön koşul dersleri yoktur. |
Önerilen Seçmeli Dersler |
|
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ALİ UZUN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Canlılarda davranış şekilleri ve nedenlerini öğrenme |
Dersin İçeriği | Davranış bilimin tarihi perspektifi, Davranışın biyolojik temelleri, Davranışın sınıflandırılması, Davranışın incelenmesi, Davranış araştırma yöntemleri |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Davranış bilminin önemini kavrayabilme | Anlatım, | |
2 | Davranış biliminin tarihsel gelişimini öğrenebilme | Anlatım, | |
3 | Davranış çeşitlerini ve şekillerinin hayatta kalma mücadelesindeki önemini öğrenebilme | Anlatım, | |
4 | Canlı davranışlarının çeşitlerini öğrenebilme | Anlatım, | |
5 | Davranış çeşidine sebep olan nedenleri öğrenebilme | Anlatım, | |
6 | Davranışın fizyolojisini kavrayabilme | Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Davranış Bilimin Tarihi | Öğrencilerin davranış bilimlerinin gelişim sürecini daha iyi anlayabilmeleri için psikoloji, biyoloji ve felsefe gibi disiplinlerin temel kavramlarına aşina olmaları önerilir. |
2 | Davranış Nedir? | Öğrencilerin davranış kavramını temel düzeyde anlayabilmeleri için canlıların temel yaşam fonksiyonları, refleksler ve öğrenme süreçleri hakkında bilgi sahibi olmaları önerilir. |
3 | Davranış Organizasyonu | Öğrencilerin davranışın organizasyonu ve kontrolü hakkında daha iyi bilgi edinmeleri için sinir sistemi yapısı, nöronların işleyişi ve temel biyolojik düzenleyici mekanizmalar hakkında ön bilgi sahibi olmaları önerilir. |
4 | Davranış Fizyolojisi | Öğrencilerin davranış fizyolojisini anlamaları için temel insan ve hayvan fizyolojisi, sinir sistemi işleyişi ve hormonların görevleri hakkında bilgi sahibi olmaları gerekmektedir. |
5 | Refleksler-İstemsiz Hareketler | Öğrencilerin refleks ve istemsiz hareketlerin temel özelliklerini kavrayabilmeleri için sinir sistemi yapısı, refleks yayları ve temel nörofizyoloji hakkında temel bilgiler edinmeleri önerilir. |
6 | Davranış Belirleyiciler | Öğrencilerin davranışı etkileyen içsel ve dışsal faktörleri daha iyi anlayabilmeleri için genetik, hormonal, nörolojik ve çevresel etkiler üzerine temel bilgileri incelemeleri önerilir. |
7 | Davranış Elemanları | Öğrencilerin davranışı oluşturan temel bileşenleri anlayabilmeleri için davranışın temel kavramları, uyarıcı-tepki ilişkisi ve organizmanın içsel süreçleri hakkında bilgi sahibi olmaları önerilir. |
8 | Gözlem Metodları | Öğrencilerin gözlem tekniklerini etkin bir şekilde kullanabilmeleri için bilimsel araştırma yöntemleri, veri toplama teknikleri ve gözlem türleri hakkında temel bilgiler edinmeleri önerilir. |
9 | Ara Sınav | |
10 | Anatomi ve Davranış | Öğrencilerin davranışın anatomik temellerini anlamaları için insan ve hayvan anatomisi, özellikle sinir sistemi ve kas sisteminin yapısı hakkında temel bilgiler edinmeleri önerilir. |
11 | Toplumsal Davranış | Öğrencilerin toplumsal davranışı anlayabilmeleri için temel sosyal psikoloji kavramları, grup dinamikleri ve insan iletişimi hakkında ön bilgi edinmeleri önerilir. |
12 | Öğrenme ve Avantajları | Öğrencilerin öğrenme kavramını ve süreçlerini daha iyi kavrayabilmeleri için temel psikoloji ve biyoloji bilgilerinin yanı sıra, öğrenmenin organizmalar için sağladığı avantajlar üzerine genel bilgi edinmeleri önerilir. Ayrıca, öğrenmenin davranış üzerindeki etkileri ve adaptasyon süreçleri hakkında ön okuma yapılması faydalı olacaktır. |
13 | Davranışın Evolusyonu | Öğrencilerin davranışın evrimsel süreç içindeki gelişimini anlayabilmeleri için temel evrim teorisi, doğal seçilim mekanizmaları ve adaptasyon kavramları hakkında bilgi sahibi olmaları önerilir. |
14 | Davranış Genetiği | Öğrencilerin davranış genetiği konusunu daha iyi anlayabilmeleri için temel genetik prensipler, kalıtım mekanizmaları ve moleküler biyoloji bilgilerine hakim olmaları önerilir. Ayrıca, genetik faktörlerin davranış üzerindeki etkileri ve çevresel etkenlerle etkileşimleri hakkında ön okuma yapmaları faydalı olacaktır. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Prof. Dr. Ayla Öber, Hayvan Davranışları-Temel Öğeler, Nobel Yayınları, Ankara, 2007. |
Ders Kaynakları | Prof. Dr. Ali Demirsoy, Yaşamın Temel Kuralları (Genel Biyoloji, Genel Zooloji), Meteksan AŞ. Ankara, 1992. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Biyoloji alanındaki en güncel uygulama, araç-gereç ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma ve bunları kullanabilme | X | |||||
2 | Biyoloji alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirebilme, karmaşık problem ve konuları analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme gibi yetkinlikler kazanma | X | |||||
3 | Öğrenmeyi, öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebileceğini gösterebilme | X | |||||
4 | Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda çözüm üretebilme. | X | |||||
5 | Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanma | ||||||
6 | Biyoloji ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilme, kuramsal ve uygulamalı bilgilerini alanlarında kullanabilme becerisi | X | |||||
7 | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak ve veri tabanları gibi bileşim ve iletişim teknolojilerini kullanmayı öğrenme. | X | |||||
8 | Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma özgüvenini kazanma. | X | |||||
9 | Biyoloji alanındaki bilgi ve uygulamaları takip edebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme ve yabancı dil bilgisine sahip olma | X | |||||
10 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanma. | X | |||||
11 | Sürdürülebilir kalkınma ve çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olma. | X | |||||
12 | Proje yönetimi, iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi konularında yeterli bilgi ve bilinci kazanma ve alan dışı ders alma | ||||||
13 | Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olma. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Davranış bilminin önemini kavrayabilme | 5 | 5 | 4 | 4 | 0 | 0 | 4 | 5 | 5 | 5 | 2 | 1 | 5 |
2 | Davranış biliminin tarihsel gelişimini öğrenebilme | 4 | 5 | 4 | 4 | 2 | 3 | 4 | 0 | 4 | 4 | 4 | 0 | 4 |
3 | Davranış çeşitlerini ve şekillerinin hayatta kalma mücadelesindeki önemini öğrenebilme | |||||||||||||
4 | Canlı davranışlarının çeşitlerini öğrenebilme | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 |
5 | Davranış çeşidine sebep olan nedenleri öğrenebilme | 4 | 4 | 4 | 4 | 0 | 4 | 4 | 0 | 4 | 4 | 0 | 4 | 4 |
6 | Davranışın fizyolojisini kavrayabilme | 4 | 5 | 5 | 5 | 0 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 124 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,96 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |