Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çevre Toksikolojisi BIY 429 7 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri YOK
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. NAZAN DENİZ YÖN ERTUĞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Bölüm Araştırma Görevlileri
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Öğrencilere çevre kirliliği ve çevreyi zehirleyen etkenler hakkında bilgi akışı vermek ve çevre toksikolojisi hakkında temel becerileri kazandırmak
Dersin İçeriği Çevre Toksikolojisinin önemi, toksiste testleri, kirlilik, toksit etkiler, ksenobiyotikler
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Çevre Toksikolojisinin temelini kavrayabilme Anlatım, Bireysel Çalışma,
2 Çevre Toksikolojisinin önemini kavrayabilme Anlatım, Bireysel Çalışma,
3 Çevredeki toksik maddeleri tanımlayabilme Anlatım, Bireysel Çalışma,
4 Temel toksisite testlerini öğrenebilme Anlatım, Bireysel Çalışma,
5 Kirlilik sebeplerini yorumlayabilme Anlatım, Bireysel Çalışma,
6 Kirleticilerin taşınması ve etkilerini kavrayabilme Anlatım, Bireysel Çalışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Çevre Toksikolojisi Çalışmaları
2 Çevre Toksikolojisinin Önemi
3 Toksisite Testleri
4 Hava Kirliliği
5 Su Kirliliği
6 Toprak Kirliliği
7 Ağır Metallerle İndüklenmiş Hastalıklar
8 Akut ve Kronik Toksik Etkiler
9 Ara sınav
10 Kirleticilerin Alınması ve Taşınması
11 Enzimler Üzerine Etkiler
12 Ksenobiyotik Toksisitesine Etki Eden Faktörler
13 Ksenobiyotiklerin Biyotransformasyonu ve Metabolize Edilmesi
14 Ksenobiyotiklerin Biyotransformasyonu ve Metabolize Edilmesi
Kaynaklar
Ders Notu Erkoç, F. Çevre Toksikolojisi Gazi Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Yayın No. 1, Ankara 1999.
S.Kaya , Çevre Bilimi ve Çevre Toksikolojisi; Medisan Yayınevi, 1998
Ders Kaynakları Connell, D., Lam, P., Richardson, B. Wu, R. Introduction to Ecotoxicology. Blackwell Science, 1999.
Walker, C.H., Hopkin, S.P., Sibly, R.M., Peakall, D.B. Principles of Ecotoxicology, Third Ed., CRC Press, 2005.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Biyoloji alanındaki en güncel uygulama, araç-gereç ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma ve bunları kullanabilme X
2 Biyoloji alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirebilme, karmaşık problem ve konuları analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme gibi yetkinlikler kazanma X
3 Öğrenmeyi, öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebileceğini gösterebilme X
4 Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda çözüm üretebilme. X
5 Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanma X
6 Biyoloji ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilme, kuramsal ve uygulamalı bilgilerini alanlarında kullanabilme becerisi X
7 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak ve veri tabanları gibi bileşim ve iletişim teknolojilerini kullanmayı öğrenme. X
8 Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma özgüvenini kazanma. X
9 Biyoloji alanındaki bilgi ve uygulamaları takip edebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme ve yabancı dil bilgisine sahip olma X
10 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanma. X
11 Sürdürülebilir kalkınma ve çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olma. X
12 Proje yönetimi, iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi konularında yeterli bilgi ve bilinci kazanma ve alan dışı ders alma X
13 Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olma. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
1 Çevre Toksikolojisinin temelini kavrayabilme 4 5 3 3 4 4 5 3 4 3 5 4 3
2 Çevre Toksikolojisinin önemini kavrayabilme 3 5 4 3 3 4 5 3 3 4 5 3 4
3 Çevredeki toksik maddeleri tanımlayabilme 4 5 4 3 4 3 5 4 4 3 5 4 3
4 Temel toksisite testlerini öğrenebilme 4 5 4 3 3 4 5 4 3 4 5 4 3
5 Kirlilik sebeplerini yorumlayabilme 4 5 3 4 4 3 5 4 3 4 5 4 4
6 Kirleticilerin taşınması ve etkilerini kavrayabilme 4 5 4 4 3 4 5 4 4 4 3 5 3
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 30
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 15 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 129
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,16
Dersin AKTS Kredisi 5