Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Embriyoloji | BIY 405 | 7 | 2 + 2 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | YOK |
Önerilen Seçmeli Dersler | YOK |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. NAZAN DENİZ YÖN ERTUĞ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. NAZAN DENİZ YÖN ERTUĞ, |
Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Hayvanların üreme sistemleri, farklı hayvan türlerinin yumurta tipleri ve bölünme şekilleri, döllenme ve implantasyon, memeli hayvanlarda plesanta tipleri ve plesanta oluşumu, çevresel faktörler tarafından sebep olunan anormallikler, ekstraembriyonal zarlar ve göbek kordonu, organ ve sistemlerin embriyonal gelişimi hakkında bilgi edinmektir |
Dersin İçeriği | Giriş ve dersin amacı, kaynak kitapların tanıtımı, embriyolojinin tanımı ve tarihi gelişimi. Erkeklerde dış ve iç genital organlar. Spermatozoon oluşumu ve yapısı. Dişilerde dış ve iç genital organlar. Yumurta oluşumu ve yapısı. Genital siklüs (ovarial syclus ve uterial cyclus, Östrüs döngüsü, Amphioxus, kurbağa ve kanatlılarda yumurta tipleri ve zigottan sonraki bölünme şekilleri. Ekstraembriyonal zarlar (amnion, chorion, allantois ve besin kesesi) ve göbek kordonu. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Cinsiyet hücrelerine özgü bölünmeyi ayırt eder. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Fertilizasyon, organ gelişimi ve plasentanın morfolojik özelliklerini yorumlar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, | |
3 | Embriyo gelişimi sırasında hücre hareketleri, germ tabakaların oluşumu ve organogenez olaylarının nasıl meydana geldiğini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, | |
4 | Farklı hayvan gruplarındaki embriyolojik gelişmeyi karşılaştırabilir. | Anlatım, Eğitsel Oyun, | |
5 | Gelişim basamakları arasındaki farklılıkları karşılaştırır. | Anlatım, Eğitsel Oyun, | |
6 | Farklılaşmanın temel prensiplerini açıklar. | Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Embriyolojiye giriş | |
2 | Oogenez, Spermatogenez | |
3 | Sperm ve Yumurta Morfolojisi, Yumurta Tipleri | |
4 | Fertilizasyon | |
5 | Segmentasyon ve Tipleri | |
6 | Gastrulasyon ve Tipleri | |
7 | Mezoderm ve Sölom Oluşumu | |
8 | Deniz Kestanesi Gelişimi, Böcek Belişimi | |
9 | Ara Sınav | |
10 | Balık Gelişimi, Kurbağa Gelişimi | |
11 | Tavuk Gelişimi | |
12 | Gelişimde Hücre-Hücre İletişiminin Önemi | |
13 | Germ Hücre Soyları ; Eşey Belirlenmesi ve Gelişimi | |
14 | Metamorfoz, Rejenerasyon ve Yaşlanma; Gelişim Biyolojisi ve Diğer Bilimlerle Olan Bağlantıları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ünal, G. Hayvan Embriyolojisi, 1. Baskı, Nobel Yayın ve Dağıtım, Ankara, 2007, 208 s. |
Ders Kaynakları | Ünal, G. Hayvan Embriyolojisi, 1. Baskı, Nobel Yayın ve Dağıtım, Ankara, 2007, 208 s. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Biyoloji alanındaki en güncel uygulama, araç-gereç ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma ve bunları kullanabilme | X | |||||
2 | Biyoloji alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirebilme, karmaşık problem ve konuları analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme gibi yetkinlikler kazanma | X | |||||
3 | Öğrenmeyi, öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebileceğini gösterebilme | X | |||||
4 | Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda çözüm üretebilme. | X | |||||
5 | Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanma | X | |||||
6 | Biyoloji ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilme, kuramsal ve uygulamalı bilgilerini alanlarında kullanabilme becerisi | X | |||||
7 | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak ve veri tabanları gibi bileşim ve iletişim teknolojilerini kullanmayı öğrenme. | X | |||||
8 | Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma özgüvenini kazanma. | X | |||||
9 | Biyoloji alanındaki bilgi ve uygulamaları takip edebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme ve yabancı dil bilgisine sahip olma | X | |||||
10 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanma. | X | |||||
11 | Sürdürülebilir kalkınma ve çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olma. | X | |||||
12 | Proje yönetimi, iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi konularında yeterli bilgi ve bilinci kazanma ve alan dışı ders alma | X | |||||
13 | Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olma. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Cinsiyet hücrelerine özgü bölünmeyi ayırt eder. | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 5 |
2 | Fertilizasyon, organ gelişimi ve plasentanın morfolojik özelliklerini yorumlar. | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 5 |
3 | Embriyo gelişimi sırasında hücre hareketleri, germ tabakaların oluşumu ve organogenez olaylarının nasıl meydana geldiğini bilir. | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | 5 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 5 |
4 | Farklı hayvan gruplarındaki embriyolojik gelişmeyi karşılaştırabilir. | |||||||||||||
5 | Gelişim basamakları arasındaki farklılıkları karşılaştırır. | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 |
6 | Farklılaşmanın temel prensiplerini açıklar. | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 20 |
2. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 119 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,76 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |