Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Biyoçeşitlilik BIY 315 5 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri

ön koşul bir ders bulunmamaktadır.

Önerilen Seçmeli Dersler

İleri Ekoloji, Koruma Biyolojisi

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALİ UZUN
Dersi Verenler Prof.Dr. ALİ UZUN,
Dersin Yardımcıları

Bölüm Araştırma Görevlileri

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Biyoçeşitliliğin tanımını, önemini, korunmasını ve ülkemizin bu bakımdan değerlendirebilmesini sağlamak

Dersin İçeriği

Biyoçeşitlilik, genetik çeşitlilik, ekosistem çeşitliliği, biyoçeşitlililiğin sosyal ve ekonomik önemi

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Biyoçeşitliğin hangi konuları içerdiğini öğrenir Anlatım, Problem Çözme, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
2 Biyoçeşitliliğin devamı için alınacak önlemleri öğrenir. Anlatım, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
3 Biyoçeşitliliğin yararlarını öğrenir Anlatım, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma,
4 Türkiye biyoçeşitliliğini öğrenir. Anlatım,
5 Biyoçeşitliliğin korunması yöntemlerini öğrenir. Anlatım,
6 Bir alanın biyolojik çeşitliliğin nasıl ortaya çıkarılacağını öğrenir. Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Genetik Çeşitlilik DNA, gen, allel, mutasyon ve kalıtım mekanizmaları gibi temel genetik kavramlara önceden göz atmaları faydalı olacaktır. Ayrıca, genetik çeşitliliğin popülasyon dinamiklerindeki rolü ve ekosistem sağlığı üzerindeki etkileri hakkında temel literatür taraması yapmaları dersin kavranmasını kolaylaştıracaktır.
2 Tür Çeşitliliği Öğrencilerin tür çeşitliliği konusunu daha iyi kavrayabilmeleri için temel biyoloji bilgilerine (tür, populasyon, habitat, ekosistem kavramları) hakim olmaları önerilir. Ayrıca biyolojik sınıflandırma sistemleri, tür tanımları ve türlerin ekosistemlerdeki işlevleri hakkında ön okuma yapılması, dersin içeriğini daha etkili biçimde anlamalarını sağlayacaktır. Tür zenginliği, endemizm ve nesli tehlike altındaki türlerle ilgili güncel örneklerin incelenmesi de faydalı olacaktır.
3 Ekosistem Çeşitliliği Öğrencilerin ekosistem çeşitliliği konusunu daha iyi kavrayabilmeleri için ekosistem, habitat, biyom ve çevresel faktörler (iklim, toprak, su vb.) gibi temel ekolojik kavramlara önceden aşina olmaları önerilir. Karasal ve sucul ekosistem türleri, bu ekosistemlerin temel özellikleri ve canlı toplulukları hakkında kısa bir ön okuma yapılması, konunun anlaşılmasını kolaylaştıracaktır. Ayrıca, farklı coğrafi bölgelerde görülen ekosistem tipleriyle ilgili örneklerin incelenmesi faydalı olacaktır.
4 Ekolojik İşlerin Çeşitliliği Öğrencilerin ekolojik işlevlerin çeşitliliğini anlayabilmeleri için ekosistem yapısı, enerji akışı, madde döngüleri (karbon, azot, su döngüsü) ve trofik düzeyler gibi temel ekoloji kavramlarına önceden göz atmaları önerilir. Ayrıca, türlerin ekosistem içerisindeki rolleri (üreticiler, tüketiciler, ayrıştırıcılar) ve bu rollerin ekosistem işleyişine katkısı hakkında kısa bir literatür taraması yapılması konunun kavranmasına yardımcı olacaktır.
5 Ekosistem İşlevleri Üzerine Önemi Öğrencilerin ekosistem işlevlerinin önemini anlayabilmeleri için ekosistem kavramı, enerji akışı, besin zinciri ve madde döngüleri gibi temel ekolojik süreçleri önceden incelemeleri önerilir. Ayrıca, ekosistem hizmetleri (besin üretimi, su arıtımı, iklim düzenleme vb.) hakkında temel kaynaklardan bilgi edinmeleri, ekosistem işlevlerinin insan yaşamı ve sürdürülebilirlik açısından neden hayati olduğunu kavramalarına katkı sağlayacaktır.
6 Biyoçeşitliliğin Ekonomik Yararları ve Önemi Öğrencilerin biyoçeşitliliğin ekonomik değerini daha iyi kavrayabilmeleri için ekosistem hizmetleri, doğal kaynak kullanımı ve sürdürülebilir kalkınma kavramları hakkında temel bilgiye sahip olmaları önerilir. Ayrıca biyoçeşitliliğin gıda, ilaç, turizm ve ekosistem hizmetleri üzerindeki katkılarını inceleyen güncel literatür ve vaka çalışmalarının önceden gözden geçirilmesi faydalı olacaktır.
7 Besin Maddesi ve Gen Kaynağı Olarak Yararları Öğrencilerin bu konuyu daha iyi anlamaları için besin zinciri, genetik kaynaklar, tarımsal biyoteknoloji ve genetik çeşitlilik gibi temel kavramlara önceden hakim olmaları önerilir. Ayrıca biyoçeşitliliğin tarım, hayvancılık ve ilaç sektörlerindeki rolü ile gen kaynaklarının korunması ve sürdürülebilir kullanımı üzerine temel literatürün incelenmesi dersin kavranmasını kolaylaştıracaktır.
8 Biyoçeşitliliğin Sanayideki Önemi Öğrencilerin biyoçeşitliliğin sanayi sektöründeki uygulamalarını ve önemini daha iyi kavrayabilmeleri için biyoteknoloji, doğal ürünler, sürdürülebilir üretim ve ekosistem hizmetleri konularında ön bilgi sahibi olmaları önerilir. Ayrıca, biyoçeşitliliğin ilaç, kozmetik, gıda ve enerji gibi sanayi alanlarındaki rolü hakkında güncel literatürün incelenmesi dersin anlaşılmasını kolaylaştıracaktır.
9 Ara Sınav
10 Biyoçeşitliliğin Ekoloji, Çevre Sağlığı ve Turizm Bakımından Önemi Öğrencilerin biyoçeşitliliğin ekosistem dengesi, çevre sağlığı ve sürdürülebilir turizm üzerindeki etkilerini anlayabilmeleri için temel ekoloji, çevre sağlığı ve ekoturizm kavramlarına önceden aşina olmaları önerilir. Ayrıca, biyoçeşitliliğin ekosistem hizmetleri ve insan sağlığına katkılarını ele alan güncel bilimsel makaleler ve vaka çalışmalarının incelenmesi dersin kavranmasını kolaylaştıracaktır.
11 Biyoçeşitliliğin Kültür ve Sanat Bakımından Önemi Öğrencilerin biyoçeşitliliğin kültürel kimlik, gelenekler ve sanatsal ifade biçimleri üzerindeki etkilerini anlayabilmeleri için kültürel ekoloji, etnobotanik ve çevre estetiği gibi temel kavramlara önceden aşina olmaları önerilir. Ayrıca, farklı toplumların biyoçeşitlilikle ilişkili kültürel pratikleri ve sanat eserlerini inceleyen kaynakların gözden geçirilmesi dersin daha iyi anlaşılmasını sağlayacaktır.
12 Türkiye Biyoçeşitliliğinin Nedenleri Öğrencilerin Türkiye’nin biyoçeşitlilik açısından zenginliğini kavrayabilmeleri için Türkiye’nin coğrafi konumu, iklim çeşitliliği, jeolojik yapısı ve farklı ekosistemlere sahip oluşu gibi temel faktörler hakkında ön bilgi sahibi olmaları önerilir.
13 Türkiye Florasının Çeşitliliği Öğrencilerin Türkiye florasının çeşitliliğini daha iyi kavrayabilmeleri için temel botanik bilgilerine (bitki morfolojisi, sınıflandırma, ekosistem ilişkileri) hakim olmaları önerilir.
14 Türkiye Faunasının Çeşitliliği Öğrencilerin Türkiye faunasının çeşitliliğini daha iyi anlamaları için temel zooloji bilgilerine (hayvan sınıflandırması, ekosistem rolleri, habitat çeşitliliği) hakim olmaları önerilir.
Kaynaklar
Ders Notu

Bu ders, canlı çeşitliliğinin tanımı, ölçülmesi, korunması ve sürdürülebilir kullanımı konularını kapsamaktadır. Öğrenciler, ekosistem, tür ve genetik düzeyde biyoçeşitliliği değerlendirmeyi öğrenir. Ayrıca biyoçeşitliliğin önemi, tehdit eden faktörler, koruma biyolojisinin temelleri ve ulusal/uluslararası sözleşmeler gibi konulara da değinilir. Ders kapsamında ekolojik, ekonomik ve etik açılardan biyoçeşitliliğin önemi vurgulanır. bu konudaki istatistiki çalışmalara da yer vermektedir.

Ders Kaynakları

1. Anonim. Türkiye’nin Biyolojik Zenginlikleri, Türkiye Çevre Vakfı Yayını, 2005.
2. Anonim. Biyoçeşitlilik ve Çevre Koruma Rehberi, Türkiye Tabiatını Koruma Derneği Yayını, 2001.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Biyoloji alanındaki en güncel uygulama, araç-gereç ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma ve bunları kullanabilme X
2 Biyoloji alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirebilme, karmaşık problem ve konuları analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme gibi yetkinlikler kazanma X
3 Öğrenmeyi, öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebileceğini gösterebilme X
4 Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda çözüm üretebilme. X
5 Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanma X
6 Biyoloji ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilme, kuramsal ve uygulamalı bilgilerini alanlarında kullanabilme becerisi X
7 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak ve veri tabanları gibi bileşim ve iletişim teknolojilerini kullanmayı öğrenme. X
8 Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma özgüvenini kazanma. X
9 Biyoloji alanındaki bilgi ve uygulamaları takip edebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme ve yabancı dil bilgisine sahip olma X
10 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanma. X
11 Sürdürülebilir kalkınma ve çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olma. X
12 Proje yönetimi, iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi konularında yeterli bilgi ve bilinci kazanma ve alan dışı ders alma X
13 Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olma. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
1 Biyoçeşitliğin hangi konuları içerdiğini öğrenir 1 3 2 2 3 3 3 3 2 2 3 4 5
2 Biyoçeşitliliğin devamı için alınacak önlemleri öğrenir. 4 4 4 4 4 3 3 4 4 4 3 3 3
3 Biyoçeşitliliğin yararlarını öğrenir 4 4 4 4 4 5 5 5 5
4 Türkiye biyoçeşitliliğini öğrenir.
5 Biyoçeşitliliğin korunması yöntemlerini öğrenir.
6 Bir alanın biyolojik çeşitliliğin nasıl ortaya çıkarılacağını öğrenir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 110
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,4
dersAKTSKredisi 4