Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Herbaryum Teknikleri | BIY 226 | 4 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | YOK |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MEHMET SAĞIROĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Herbaryum tekniklerine uygun bitki toplama, kurutma, herbaryum materyali haline getirme yöntemlerini vermek, nomenklatür kurallarını kavratmak. Herbaryumun ulusal bir zenginlik olduğunu kavramak, bitki toplama ve herbaryumları destekleme alışkanlığı kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Bitkileri toplama, kurutma ve saklama teknikleri, nomenklatürel kurallar, ulusal herbaryum kavramı |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Herbaryum tekniklerinin önemini kavrar. | Anlatım, | |
2 | Herbaryum ile diğer saklama teknikleri ve farklı bitki grupları açısından önemini öğrenir. | Anlatım, | |
3 | Biyoloji ve botanik bilimlerinin temelini teşkil etmesi nedeniyle herbaryum ve herbaryum tekniklerinde uygulanabilirliğin, tıp, eczacılık, ormancılık, ziraat ve çevre bilimleri gibi diğer pek çok bilim dalları arasında koordineli bilgi alışverişini sağlar | Anlatım, | |
4 | Ulusal ve uluslararası veri tabanları ve kaynakların takip edilmesiyle taksonlara ait isimlendirme ve yeni kayıtların güncellenme önemi ve gerekliliğini kavrar, bunları yazılı ve sözlü olarak aktarabilir. | Anlatım, | |
5 | Temel sistematik bilgisinin kazanılması sonucu öğrenilen herbaryum teknikleri sayesinde diğer bilim dalları ile multidisipliner çalışmalara iştirak edebilir, bu alanla ilgili uygulama ve teorik bilgileri aktarabilir. | Anlatım, | |
6 | Bitkisel canlıları çeşitlilik, habitat, karşılıklı etkileşimler bakımından tanır, biyoçeşitliliğin öneminin ve korunmasının önemini kavrayabilir, doğanın devamlılığını sağlayabilmeyi öğrenir. | Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Herbaryumlar, Özellikleri ve Amacı | |
2 | Herbaryum Materyalinin Sağlanması, İncelenecek Örneklerin Seçimi | |
3 | Örneklerin Preslenmesi ve Kurutulması | |
4 | Örneklerin Preslenmesi ve Kurutulması | |
5 | Familyaların Toplanma ve Preslenmesinde Dikkat Edilecek Kurallar | |
6 | Örneklerin Koleksiyon Haline Getirilmesi | |
7 | Örneklerin Korunması | |
8 | Herbaryum Binaları ve Dolapları | |
9 | Ara Sınav | |
10 | Dubletlerin Dağıtımı ve Ödünç Verme | |
11 | Bitki Teşhisi | |
12 | Tipifikasyon | |
13 | Nomenklatür Kuralları | |
14 | Herbaryumda Uygulama |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Flora of Turkey and the East Aegean Islands Tohumlu Bitkiler Sistematiği Principles of Angiosperm Taxonomy The Herbarium Handbook |
Ders Kaynakları | 1. Keaton,W.T., J.L. Gould, Biological Science W.W.Norton and Company, NY, 1993 2. Akman, Y., Botanik Bitki Biyolojisine Giriş, Palme Yayınları, 1991 3. Kocataş, A., Ekoloji ve Çevre Biyolojisi, Ege Üniversitesi Basımevi, 1996 4. Karol, S., Ayvalı, C., Suludere, Z., Hücre Biyolojisi, Öğün Matbaacılık, 2000 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Biyoloji alanındaki en güncel uygulama, araç-gereç ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma ve bunları kullanabilme | X | |||||
2 | Biyoloji alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirebilme, karmaşık problem ve konuları analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme gibi yetkinlikler kazanma | X | |||||
3 | Öğrenmeyi, öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebileceğini gösterebilme | X | |||||
4 | Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda çözüm üretebilme. | X | |||||
5 | Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanma | X | |||||
6 | Biyoloji ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilme, kuramsal ve uygulamalı bilgilerini alanlarında kullanabilme becerisi | X | |||||
7 | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak ve veri tabanları gibi bileşim ve iletişim teknolojilerini kullanmayı öğrenme. | X | |||||
8 | Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma özgüvenini kazanma. | X | |||||
9 | Biyoloji alanındaki bilgi ve uygulamaları takip edebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme ve yabancı dil bilgisine sahip olma | X | |||||
10 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanma. | X | |||||
11 | Sürdürülebilir kalkınma ve çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olma. | X | |||||
12 | Proje yönetimi, iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi konularında yeterli bilgi ve bilinci kazanma ve alan dışı ders alma | X | |||||
13 | Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olma. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Herbaryum tekniklerinin önemini kavrar. | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 |
2 | Herbaryum ile diğer saklama teknikleri ve farklı bitki grupları açısından önemini öğrenir. | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 |
3 | Biyoloji ve botanik bilimlerinin temelini teşkil etmesi nedeniyle herbaryum ve herbaryum tekniklerinde uygulanabilirliğin, tıp, eczacılık, ormancılık, ziraat ve çevre bilimleri gibi diğer pek çok bilim dalları arasında koordineli bilgi alışverişini sağlar | 5 | 5 | 4 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 4 | 3 |
4 | Ulusal ve uluslararası veri tabanları ve kaynakların takip edilmesiyle taksonlara ait isimlendirme ve yeni kayıtların güncellenme önemi ve gerekliliğini kavrar, bunları yazılı ve sözlü olarak aktarabilir. | 5 | 4 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 | 3 | 4 |
5 | Temel sistematik bilgisinin kazanılması sonucu öğrenilen herbaryum teknikleri sayesinde diğer bilim dalları ile multidisipliner çalışmalara iştirak edebilir, bu alanla ilgili uygulama ve teorik bilgileri aktarabilir. | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 |
6 | Bitkisel canlıları çeşitlilik, habitat, karşılıklı etkileşimler bakımından tanır, biyoçeşitliliğin öneminin ve korunmasının önemini kavrayabilir, doğanın devamlılığını sağlayabilmeyi öğrenir. | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 3 | 2 | 2 | 1 | 2 | 3 | 3 | 2 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 111 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |