Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Görsel Kültür SMY 507 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MİKAİL UĞUŞ
Dersi Verenler Doç.Dr. MİKAİL UĞUŞ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu ders yeni ortaya çıkan disiplinlerarası ve kültürel bir çalışma olan Görsel Kültür’ün eleştirel bir incelemesidir. Görmenin inşa edilmesinde, görsel temsilde ve görsellik etrafından örülmüş temalar, problemler ve tartışmalara bakmak bu dersin kapsamındadır. Öğrencileri günlük hayatın geniş alanında yeralan bir bağlamda kültürel ve sosyal dinamikleri sorgulayacakları bir zemin açmak bu dersin amaçlarındandır.

Dersin İçeriği

Bu derste eleştirel teoriye dayanan eleştirel bir yaklaşım izlenecektir. Bakma, bakıp geçme, gözlemleme pratikleri, denetleme ve görsel hazzın deneyimi,  gözetleme üzerine incelemeleri içeren derste öğrenciler, görsel deneyim ve görselliğin okunması üzerine çalışacaklardır. Dönem boyunca görsel ürünler ideolojik, teknolojik, fenomenolojik boyutlarıyla ve tartışılacak, faklı tarihsel dönemlerin ve çeşitli kültürlerin birbirleriyle zamansal ve mekansal olarak hakimiyet ilişkileri incelenecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Görsel Kültür”ün kavramsal çerçevesini oluşturan çağdaş kültürel kuramlara hakim olur. Anlatım,
2 Kitle iletişim araçlarının günlük hayatı alımlama yollarımız üzerinde nasıl etkilerde bulunduğunu anlar. Beyin Fırtınası,
3 Gerçeklik ve temsili arasındaki ilişkinin tarihsel süreçte değişimlerini, kültürlerarası farklılığını anlar. Tartışma,
4 “Bakış”kavramının siyasi, psikolojik, kültürel ve toplumsal bileşenleriyle ilişkilendiren temel bilimsel makalelere hakim olur. Bireysel Çalışma,
5 Günlük hayatımız içindeki görsel ürünlerin oynadığı rolleri öğrencinin kendi deneyimleri ışığında yorumlama yetisini kazanır. Anlatım,
6 Reklam, televizyon, mimarlık, müze, sanat tarihi yazımı, sinema gibi kültürel kurum ve uygulamaların görsel düzenleyici mekanizmalarını eleştirme yöntemlerini kazanır, analiz eder. Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş: Bakma kavramında yakından bir bakış. Çevremizi saran gorsel kültürel ürünler ve onlarla ilişkilerimiz.
2 Bakış’ın nesnesi ve öznesi: Kim bakma ayrıcalığına sahip, hangi amaçla ve kim bakmak’tan alıkonan. İmgeyi kuran kaynaklar..
3 Nasıl ve hangi yollarla bir resmi, görsel bir imgeyi anlama biçimleri tarih boyunca değişti.
4 Kültür ve hakimiyet; hakim olanın bakışı: Kim görünen kim görünmeyen, ve ki temsil etme ve konuşma yetkisine sahip. Arzulayan öznenin nesnesini çerçeveleyenlere karşı duruşlar.
5 Karşı duruşlar ve kabulleri yıkanlar; odağın değişmesi… Rönesanstan günümüze dünyayı çerçeveyle anlatma biçimlerine yaklaşımlar
6 İzleyici ve çerçeve dışı olanlar: araştırılması gereken bir alan olarak izleyici Göz ne görür, arzular ve inançların uzandığı alanlar; kodlanmış diller ve kurulu aygıtlar… Bunları tartışmaya yetkili olanlar kimler?
7 Ara sınav…
8 Media, post-modernism ve görsel kültür... Genel anlamda kültür, görsel anlatı ve eğlence endüstrisi… Sınırların gözden kaybolması
9 Şehir mekanı, günlük hayatın haritaları ve mekanın görselliğini deneyimlemek
10 Modernite, toplumsal cinsiyet and modern sanat: Avan-gard sanatçılar ve temsilleri
11 Görmenin ekonomisi ve politiği… Görselliğin mekansal kurumsallaşması kültür ve kimlik ve kültür.
12 Görselliğin mekansal kurumsallaşması kültür ve kimlik ve kültür. Görmenin ekonomisi ve politiği (devam)
13 Hakim temsil biçimlerine karşı direnişler ve karşıt anlatıların görsel temsillerini okumak….
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

John Berger, Way of Seeing / Görme Biçimleri

R. Stam,  & T. Miller, Film and Theory: An Anthology, NY: Blackwell, 2000 (FT)

Guy Debord, Society of the Spectacle, Detroit: Black & Red, 1983.

N. Mirzoeff, The Visual Culture Reader, London/NY: Routledge, 1998, 1999 (VCR)

N. Mirzoeff, An inroduction to visual culture, Routledge 1999

 Eagleton Terry, Postmodernizmin Yanılsamaları, Ayrıntı, 1996

 Hall Stuart and Evans, Jessica (eds) Visual Culture: The Reader, Sage, Open Uni. 1999

Dönem boyunca konula ilişkili makaleler dağtılacaktır, öğrenciler her haftanın okuma listesine ek olarak aynı şekilde onlardan da sorumlu olacaklardır.

# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı
1 Görsel Kültür”ün kavramsal çerçevesini oluşturan çağdaş kültürel kuramlara hakim olur.
2 Kitle iletişim araçlarının günlük hayatı alımlama yollarımız üzerinde nasıl etkilerde bulunduğunu anlar.
3 Gerçeklik ve temsili arasındaki ilişkinin tarihsel süreçte değişimlerini, kültürlerarası farklılığını anlar.
4 “Bakış”kavramının siyasi, psikolojik, kültürel ve toplumsal bileşenleriyle ilişkilendiren temel bilimsel makalelere hakim olur.
5 Günlük hayatımız içindeki görsel ürünlerin oynadığı rolleri öğrencinin kendi deneyimleri ışığında yorumlama yetisini kazanır.
6 Reklam, televizyon, mimarlık, müze, sanat tarihi yazımı, sinema gibi kültürel kurum ve uygulamaların görsel düzenleyici mekanizmalarını eleştirme yöntemlerini kazanır, analiz eder.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
Toplam 50
1. Final 50
Toplam 50
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 3 12 36
Ödev 3 12 36
Kısa Sınav 3 12 36
Final 3 12 36
Toplam İş Yükü 144
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,76
Dersin AKTS Kredisi 6