Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Temel Eğitimde Kaynaştırma Uygulamaları: Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri SNF 614 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi EMRAH BİLGİÇ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Dr. Öğr. Üyesi EMRAH BİLGİÇ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Özel eğitimde eğitsel yerleştirme, en az kısıtlayıcı ortam ilkesi, bütünleştirme uygulamaları, başarılı kaynaştırma uygulamaları, davranış yönetimi, öğretimsel uyarlamalar, sorunlar ve çözüm yolları.

Dersin İçeriği

Özel eğitimde yerleştirme yaklaşımları: birlikte ve ayrı eğitim; bütünleştirmenin tanımı; en az kısıtlayıcı eğitim ortamı kavramı, tarihçesi, yasal dayanakları ve türleri; destekleyici özel eğitim hizmetleri: danışmanlık, sınıf-içi destek ve kaynak oda; bütünleştirmede işbirliği: tanımı, önemi ve türleri; Türkiye'de bütünleştirme süreci: geçmişte ve günümüzde bütünleştirme; Türkiye'de özel eğitimle ilgili yasal düzenlemelerde bütünleştirme; bütünleştirmenin başarısını etkileyen etmenler; bütünleştirmeyle ilgili araştırmalar.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğrenci özel eğitim ve bütünleştirme uygulamalarını tanımlar, kapsadığı alanda ve günümü özel eğitim ve kaynaştırma anlayışı hakkında araştırmalar yapar. Soru-Cevap, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Öğrenci, bütünleştirmeye dayalı ve ayrımcılığa dayalı eğitim arasındaki farkları ortaya koyacak çalışmalar yapar. Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Öğrenci, bütünleştirmenin aşamaları, bileşenleri ve türleri hakkında araştırma yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Öğrenci, tanı (zihinsel engellilik, otizm gibi), çevresel (yoksulluk gibi) ve sosyal (dil ve kültürel farklılıklar gibi) dezavantajlara bağlı özel gereksinim türleri hakkında bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Öğrenci, özel eğitim ve bütünleştirme uygulamalarında aile eğitiminin önemi hakkında bilgi verir. Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
6 Öğrenci, özel ihtiyaçları olan bireylerle çalışırken temel eğitim becerileri hakkında bilgi verir. Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Temel Eğitimde Kaynaştırma Uygulamalarının tanımı/tarihi ve araştırma sunumu. İlgili ders notları, makale ve tezler.
2 Temel Eğitimde Kaynaştırma Uygulamalarının yasal süreçler ve araştırma sunumu. İlgili ders notları, makale ve tezler.
3 Kaynaştırma öğrencilerinin genel özellikleri ve araştırma sunumu. İlgili ders notları, makale ve tezler.
4 Kaynaştırma öğrencilerinin genel özellikleri ve araştırma sunumu. İlgili ders notları, makale ve tezler.
5 Başarılı kaynaştırma uygulaması için gerekli unsurlar ve önemi (Öğretmen) ve araştırma sunumu. İlgili ders notları, makale ve tezler.
6 Başarılı kaynaştırma uygulaması için gerekli unsurlar ve önemi (Öğrenci) ve araştırma sunumu. İlgili ders notları, makale ve tezler.
7 Başarılı kaynaştırma uygulaması için gerekli unsurlar ve önemi (Veli) ve araştırma sunumu. İlgili ders notları, makale ve tezler.
8 Başarılı kaynaştırma uygulaması için gerekli unsurlar ve önemi (Okul Yönetimi) ve araştırma sunumu. İlgili ders notları, makale ve tezler.
9 Başarılı kaynaştırma uygulaması sürecinde destek hizmetler /ek hizmetler ve araştırma sunumu. İlgili ders notları, makale ve tezler.
10 Başarılı kaynaştırma uygulaması sürecinde fiziksel / öğretimsel uyarlamalar ve araştırma sunumu. İlgili ders notları, makale ve tezler.
11 Temel Eğitimde Kaynaştırma Uygulamaları öğretimi konusunda gerçekleştirilmiş olan güncel araştırmalar ve araştırma sunumu. İlgili ders notları, makale ve tezler.
12 Temel Eğitimde Kaynaştırma Uygulamaları öğretimi konusunda gerçekleştirilmiş olan güncel araştırmalar ve araştırma sunumu. İlgili ders notları, makale ve tezler.
13 Temel Eğitimde Kaynaştırma Uygulamaları öğretimi sürecinde karşılaşılan sorunlar ve çözüm yolları ve araştırma sunumu. İlgili ders notları, makale ve tezler.
14 Temel Eğitimde Kaynaştırma Uygulamaları öğretimi sürecinde karşılaşılan sorunlar ve çözüm yolları ve araştırma sunumu. İlgili ders notları, makale ve tezler.
Kaynaklar
Ders Notu

İlgili ders notları.

Ders Kaynakları

Batu, S., ve İftar, G. K., (2010), Kaynaştırma: Ankara: Kök Yayıncılık.

Downing, E.J. ve Eichinger, J. (2003). Creating learning opportunities for students with severe disabilities in inclusive classrooms. Teaching Exceptional Children, 36, 26-31.

Diken, İ. H. (Ed.) (2008). İlköğretimde kaynaştırma. Ankara: PEGEM Akademi.

Rayner, C, & Fluck, A. (2014). Pre-service teachers’ perceptions of simSchool as preparation for inclusive education: a pilot study. Asia-Pacific Journal of Teacher Education. 42, 212-227.


Sucuoğlu, B., ve Kargın, T. (2006), İlköğretimde Kaynaştırma Uygulamaları Yaklaşımlar Yöntemler Teknikler, İstanbul: Morpa Kültür Yayınları Ltd. Ş.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Eğitim bilimleri ilkeleri doğrultusunda 21. yüzyıl yeterliklerini geliştirerek eğitim sisteminin ve toplumun çağın gereklerine uygun yapılandırılmasına katkı sağlar. X
2 Sınıf eğitimi alanına ilişkin bilgilerini disiplinlerarasılık çerçevesinde analiz, sentez ve değerlendirmeler yaparak uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir, özgün tanım ve sonuçlara ulaşır. X
3 Yerli ve yabancı alanyazını takip ederek alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirerek kullanır ve eğitim teknolojileri aracılığıyla sınıf eğitimi alanına yönelik özgün bir konuda bilimsel çözümler üretip paydaşlarına aktarır. X
4 Bilimsel yöntemlere ilişkin üst düzey beceriler kazanarak sınıf eğitimi alanındaki bilimsel araştırmalarda yeni ve karmaşık düşüncelerin analiz, sentez ve değerlendirmesini yapar. X
5 Sınıf eğitimi alanında yeni yöntem, düşünce ve tasarımlarla özgün bilimsel araştırmayı bağımsız olarak yürüterek yaptığı yayınlarla alanına katkıda bulunur. X
6 Üst düzey zihinsel becerileri kullanarak sınıf eğitimi alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. X
7 Yerli ve yabancı uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunarak alanına yönelik normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir. X
8 Milli, kültürel ve evrensel değerleri özümseyerek sınıf eğitimi alanında etik kurallara uygun biçimde sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanıp bilimsel araştırmalar yaparak yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8
1 Öğrenci özel eğitim ve bütünleştirme uygulamalarını tanımlar, kapsadığı alanda ve günümü özel eğitim ve kaynaştırma anlayışı hakkında araştırmalar yapar. 5 5 5
2 Öğrenci, bütünleştirmeye dayalı ve ayrımcılığa dayalı eğitim arasındaki farkları ortaya koyacak çalışmalar yapar. 5 5
3 Öğrenci, bütünleştirmenin aşamaları, bileşenleri ve türleri hakkında araştırma yapar. 5 5 5
4 Öğrenci, tanı (zihinsel engellilik, otizm gibi), çevresel (yoksulluk gibi) ve sosyal (dil ve kültürel farklılıklar gibi) dezavantajlara bağlı özel gereksinim türleri hakkında bilgi verir. 5 5
5 Öğrenci, özel eğitim ve bütünleştirme uygulamalarında aile eğitiminin önemi hakkında bilgi verir. 5 5
6 Öğrenci, özel ihtiyaçları olan bireylerle çalışırken temel eğitim becerileri hakkında bilgi verir. 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 35 35
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 139
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,56
Dersin AKTS Kredisi 6