Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Okumanın Nörolojik Temelleri SNF 606 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. DURSUN AKSU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Musa ÇALIŞIR

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Okuma eğitiminin verildiği ilkokul çağındaki çocukların dil eğitiminde ön plana çıkan nörolojik yaklaşımları öğrenebilme ve öğretim sürecine yansıtabilme. 

Dersin İçeriği

Okuma becerisi, Beynin yapısı ve görevleri, Beyin Gelişimi ve dil, Okumanın nörolojik boyutu, Okuma becerisinin öğretiminde nörolojik yaklaşımlar, Beyin temelli okuma öğretim etkinliklerinin planlanması ve uygulanması.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Okuma becerisinin gelişimini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme,
2 Okumanın nörolojik boyutunu kavrar. Problem Çözme, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Okuma becerisinin öğretiminde beyin temelli, nörolojik yaklaşımları bilir ve uygular. Tartışma, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Problem Çözme,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Okuma becerisi
2 Okuma becerisi
3 Beynin yapısı ve görevleri
4 Beynin yapısı ve görevleri
5 Beyin gelişimi ve dil
6 Beyin gelişimi ve dil
7 Okumanın nörolojik boyutu
8 Okumanın nörolojik boyutu
9 Ara sınav
10 Okuma becerisinin öğretiminde nörolojik yaklaşımlar
11 Okuma becerisinin öğretiminde nörolojik yaklaşımlar
12 Beyin temelli okuma öğretim etkinliklerinin planlanması ve uygulanması
13 Beyin temelli okuma öğretim etkinliklerinin planlanması ve uygulanması
14 Beyin temelli okuma öğretim etkinliklerinin planlanması ve uygulanması
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

(1) Dehaene, S. (2014). Beyin Nasıl Okur. İstanbul: Alfa Yayıncılık.

(2) Friederici, A.D. (2017). Language in Our Brain?: The Origins of a Uniquely Human Capacity. The MIT Press.

(3) Maruszewski, M. (2017). Language Communication and the Brain?: A Neuropsychological Study. De Gruyter Mouton.

(4) Arbib, M. A. (2012). How the Brain Got Language?: The Mirror System Hypothesis. Oxford University Press. 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Eğitim bilimleri ilkeleri doğrultusunda 21. yüzyıl yeterliklerini geliştirerek eğitim sisteminin ve toplumun çağın gereklerine uygun yapılandırılmasına katkı sağlar. X
2 Sınıf eğitimi alanına ilişkin bilgilerini disiplinlerarasılık çerçevesinde analiz, sentez ve değerlendirmeler yaparak uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir, özgün tanım ve sonuçlara ulaşır. X
3 Yerli ve yabancı alanyazını takip ederek alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirerek kullanır ve eğitim teknolojileri aracılığıyla sınıf eğitimi alanına yönelik özgün bir konuda bilimsel çözümler üretip paydaşlarına aktarır. X
4 Bilimsel yöntemlere ilişkin üst düzey beceriler kazanarak sınıf eğitimi alanındaki bilimsel araştırmalarda yeni ve karmaşık düşüncelerin analiz, sentez ve değerlendirmesini yapar. X
5 Sınıf eğitimi alanında yeni yöntem, düşünce ve tasarımlarla özgün bilimsel araştırmayı bağımsız olarak yürüterek yaptığı yayınlarla alanına katkıda bulunur. X
6 Üst düzey zihinsel becerileri kullanarak sınıf eğitimi alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. X
7 Yerli ve yabancı uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunarak alanına yönelik normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir. X
8 Milli, kültürel ve evrensel değerleri özümseyerek sınıf eğitimi alanında etik kurallara uygun biçimde sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanıp bilimsel araştırmalar yaparak yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8
1 Okuma becerisinin gelişimini bilir.
2 Okumanın nörolojik boyutunu kavrar.
3 Okuma becerisinin öğretiminde beyin temelli, nörolojik yaklaşımları bilir ve uygular.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Uygulama) 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 156
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,24
Dersin AKTS Kredisi 6