Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Eğitimde Ölçme Araçlarının Geliştirilmesi | SNF 604 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. GÜLDEN KAYA UYANIK |
Dersi Verenler | Doç.Dr. GÜLDEN KAYA UYANIK, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Eğitim süreçlerinde bilişsel, duyuşşsal ve psikomotor becerilerin ölçülmesinde kullanılan ölçme araçlarının ne olduğu ve nasıl geliştirildiğinin bilinmesi eğitim programlarında yer alan kazanımların ölçülür olması kriteri için önemlidir. Bu bağlamda bu ders öğrencilerin bilişsel ölçme aracı olan testi geliştirebilmesi, maksimum ve tipik performans için gerekli ölçekleri tanıması ve geliştirilebilmesi ve duyuşşal ve psikomotor özelliklerin ölçülmesinde önemli ölçme aracı olan ölçek ve rubrikleri tanıması ve geliştirebilmesi için gereklidir. |
Dersin İçeriği | 1.Temel kavramlar: Bilişsel, duyuşsal ve psikomotor özellikler 2.Bilişsel özelliklerin ölçülmesi 2.1 Başarı testi geliştirme: öğrenme ürünleri ve içerik, test maddelerinin özellikleri, standart başarı testlerinde madde yazımıyla ilgili ilkeler, ölçütler ve aşamalar, test maddelerinin analizi, geçerlik ve güvenirlik, hata kaynakları, uygulama ve puanlama, puanların yorumlanması 3.Duyuşşal özelliklerin ölçülmesi: 3.1. Ölçek geliştirme: ölçek kavramı, ölçek geliştirme ve uyarlama, ölçek geliştirme basamakları ve güvenirlik geçerlik analizleri, ölçek uyarlama basamakları ve güvenirlik geçerlik analizleri 4.Psikomotor Özelliklerin ölçülmesi: 5. Bilişsel, duyuşsal ve psikomotor özelliklerin ölçülmesinde kullanılan başlıca ölçme araçlarının karşılaştırmalı bir yaklaşımla incelenmesi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Eğitimde bilişsel, duyuşsal ve psikomotor özellikleri bilir. | Beyin Fırtınası, | |
2 | Bilişsel özelliklerin ölçülmesi için gerekli ölçme aracını tanımlar | Soru-Cevap, | |
3 | Bilişsel özelliklerin ölçülmesi için gerekli ölçme aracını geliştirir. | Tartışma, | |
4 | Duyuşsal özelliklerin ölçülmesi için gerekli ölçme aracını tanımlar | Soru-Cevap, | |
5 | Duyuşsal özelliklerin ölçülmesi için gerekli ölçme aracını geliştirir. | Tartışma, | |
6 | Psikomotor özelliklerin ölçülmesi için gerekli ölçme aracını tanımlar | Soru-Cevap, | |
7 | Psikomotor özelliklerin ölçülmesi için gerekli ölçme aracını geliştirir. | Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Başarı, test, ölçme, veri vb. kavramları ve ilgili sınıflamalar, Bilişsel, duyuşsal ve psikomotor özellikler (kavram ve içerik) | |
2 | Standart başarı testleri (öğrenme ürünleri ve içerik, test maddelerinin özellikleri, standart başarı testlerinde madde yazımıyla ilgili ilkeler, ölçütler ve aşamalar) | |
3 | Standart başarı testleri (test maddelerinin analizi, geçerlik ve güvenirlik) | |
4 | Standart başarı testleri (hata kaynakları, uygulama ve puanlama, puanların yorumlanması) | |
5 | Duyuşşal özelliklerin ölçülmesi ölçek geliştirme ve ölçek uyarlama kavramları | |
6 | Ölçek geliştirme: madde yazımı, redaksiyon, uygulama | |
7 | Ölçek geliştirme: geçerlik ve güvenirlik analizleri | |
8 | Ölçek geliştirme: geçerlik ve güvenirlik analizleri | |
9 | Ölçek geliştirme: geçerlik ve güvenirlik analizleri | |
10 | Ölçek uyarlama: dilsel eşdeğerlik, redaksiyon, uygulama | |
11 | Ölçek uyarlama: geçerlik ve güvenirlik analizleri | |
12 | Psikomotor Özelliklerin ölçülmesi: Rubrik kavramı ve türleri | |
13 | Rubrik geliştirme geçerlik ve güvenirlik analizleri | |
14 | Bilişsel, duyuşsal ve psikomotor özelliklerin ölçülmesinde kullanılan başlıca ölçme araçlarının karşılaştırmalı bir yaklaşımla incelenmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Gravetter, F. J. & Wallnau, L. B. (1985).Statistics For The Behavioral Sciences, Second Edition, West.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Eğitim bilimleri ilkeleri doğrultusunda 21. yüzyıl yeterliklerini geliştirerek eğitim sisteminin ve toplumun çağın gereklerine uygun yapılandırılmasına katkı sağlar. | ||||||
2 | Sınıf eğitimi alanına ilişkin bilgilerini disiplinlerarasılık çerçevesinde analiz, sentez ve değerlendirmeler yaparak uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir, özgün tanım ve sonuçlara ulaşır. | ||||||
3 | Yerli ve yabancı alanyazını takip ederek alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirerek kullanır ve eğitim teknolojileri aracılığıyla sınıf eğitimi alanına yönelik özgün bir konuda bilimsel çözümler üretip paydaşlarına aktarır. | ||||||
4 | Bilimsel yöntemlere ilişkin üst düzey beceriler kazanarak sınıf eğitimi alanındaki bilimsel araştırmalarda yeni ve karmaşık düşüncelerin analiz, sentez ve değerlendirmesini yapar. | X | |||||
5 | Sınıf eğitimi alanında yeni yöntem, düşünce ve tasarımlarla özgün bilimsel araştırmayı bağımsız olarak yürüterek yaptığı yayınlarla alanına katkıda bulunur. | X | |||||
6 | Üst düzey zihinsel becerileri kullanarak sınıf eğitimi alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | ||||||
7 | Yerli ve yabancı uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunarak alanına yönelik normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir. | ||||||
8 | Milli, kültürel ve evrensel değerleri özümseyerek sınıf eğitimi alanında etik kurallara uygun biçimde sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanıp bilimsel araştırmalar yaparak yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Eğitimde bilişsel, duyuşsal ve psikomotor özellikleri bilir. | ||||||||
2 | Bilişsel özelliklerin ölçülmesi için gerekli ölçme aracını tanımlar | ||||||||
3 | Bilişsel özelliklerin ölçülmesi için gerekli ölçme aracını geliştirir. | ||||||||
4 | Duyuşsal özelliklerin ölçülmesi için gerekli ölçme aracını tanımlar | ||||||||
5 | Duyuşsal özelliklerin ölçülmesi için gerekli ölçme aracını geliştirir. | ||||||||
6 | Psikomotor özelliklerin ölçülmesi için gerekli ölçme aracını tanımlar | ||||||||
7 | Psikomotor özelliklerin ölçülmesi için gerekli ölçme aracını geliştirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 50 |
2. Performans Görevi (Uygulama) | 50 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Toplam İş Yükü | 148 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |