Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Seminer SNF 601 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. GÜLDEN KAYA UYANIK
Dersi Verenler Doç.Dr. GÜLDEN KAYA UYANIK,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Araştırma sürecini incelemek, problem durumunu belirleyebilmek, nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini tanımlayabilmek, örneklem durumunu belirleyebilmek, yöntemlere bağlı kullanılabilecek ölçme araçlarını belirleyebilmek, bilimsel araştırmalarda etik davranışlar hakkında bilgi edinmek, belirli bir konu hakkında araştırma yapabilmek için gereken literatür bulma, veri toplama, verileri değerlendirme ve rapor yazma tekniklerini konusunda kavrama ve uygulama düzeyinde bilgi ve beceri kazandırmak.

Dersin İçeriği

Bilimsel araştırmanın temelleri, bilimsel araştırmalarda amaç ve problem tanımlama, bilimsel araştırmalarda örneklem seçimi, nicel araştırma yöntemleri, nitel araştırma yöntemleri, karma yöntem araştırması, bilimsel araştırmalarda etik.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Araştırma sürecini inceler. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Araştırmaya ait problem durumu belirler. Gösterip Yaptırma,
3 Nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini tanımlayabilir. Anlatım,
4 Araştırma için gerekli örneklem durumunu belirleyebilir. Soru-Cevap,
5 Bilimsel araştırmalarda etik davranışlar hakkında bilgi edinir. Rol Oynama,
6 Belirli bir konu hakkında araştırma yapabilmek için gereken literatür bulma, veri toplama, verileri değerlendirme ve rapor yazma tekniklerini konusunda kavrama ve uygulama düzeyinde bilgi ve beceriye sahip olur.. Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bilimsel araştırmanın temelleri
2 Problemi tanımlama / Örnekleme yöntemleri
3 Nicel araştırmalar - Nicel veri toplama araçları
4 Deneysel araştırma yöntemi
5 Tarama yöntemi
6 İlişkisel (korelasyonel) araştırma yöntemi
7 Nedensel karşılaştırma
8 Meta analizi
9 Nitel araştırmalar - Nitel veri toplama araçları
10 Etnografik araştırma - Durum çalışması
11 Olgu bilim araştırması
12 Gelişimsel araştırma
13 Eylem araştırması
14 Karma yöntem araştırması- Bilimsel araştırmada etik
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Balcı, A. (2001). Sosyal Bilimlerde Araştırma: Yöntem, Teknik, İlkeler. Ankara: PegemA Yayıncılık.

DeMarrais, K. B., & Lapan, S. D. (Eds.). (2003). Foundations for research: Methods of inquiry in education and the social sciences. Routledge.

Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metotlarına giriş. Anı Yayıncılık, Ankara.

Karasar, N. (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım

Kuş, E. (2005). Nicel-nitel araştırma teknikleri. Anı Yayıncılık, Ankara.

Silverman, D. (1997). Doing Qualitative Research: A Practical Handbook. London: SAGE Publications.

Yıldırım, A, Şimşek, H. (1999). Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Eğitim bilimleri ilkeleri doğrultusunda 21. yüzyıl yeterliklerini geliştirerek eğitim sisteminin ve toplumun çağın gereklerine uygun yapılandırılmasına katkı sağlar.
2 Sınıf eğitimi alanına ilişkin bilgilerini disiplinlerarasılık çerçevesinde analiz, sentez ve değerlendirmeler yaparak uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir, özgün tanım ve sonuçlara ulaşır.
3 Yerli ve yabancı alanyazını takip ederek alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirerek kullanır ve eğitim teknolojileri aracılığıyla sınıf eğitimi alanına yönelik özgün bir konuda bilimsel çözümler üretip paydaşlarına aktarır.
4 Bilimsel yöntemlere ilişkin üst düzey beceriler kazanarak sınıf eğitimi alanındaki bilimsel araştırmalarda yeni ve karmaşık düşüncelerin analiz, sentez ve değerlendirmesini yapar.
5 Sınıf eğitimi alanında yeni yöntem, düşünce ve tasarımlarla özgün bilimsel araştırmayı bağımsız olarak yürüterek yaptığı yayınlarla alanına katkıda bulunur.
6 Üst düzey zihinsel becerileri kullanarak sınıf eğitimi alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
7 Yerli ve yabancı uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunarak alanına yönelik normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir.
8 Milli, kültürel ve evrensel değerleri özümseyerek sınıf eğitimi alanında etik kurallara uygun biçimde sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanıp bilimsel araştırmalar yaparak yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8
1 Araştırma sürecini inceler.
2 Araştırmaya ait problem durumu belirler.
3 Nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini tanımlayabilir.
4 Araştırma için gerekli örneklem durumunu belirleyebilir.
5 Bilimsel araştırmalarda etik davranışlar hakkında bilgi edinir.
6 Belirli bir konu hakkında araştırma yapabilmek için gereken literatür bulma, veri toplama, verileri değerlendirme ve rapor yazma tekniklerini konusunda kavrama ve uygulama düzeyinde bilgi ve beceriye sahip olur..
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
Dersin AKTS Kredisi 6