Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eğitimde Program Geliştirme EPO 601 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ÖMER FARUK TUTKUN
Dersi Verenler Prof.Dr. ÖMER FARUK TUTKUN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Eğitimde Program Geliştirme dersinin temel amacı, “İnsan-Kalkınma-Eğitim” ilişkisi çerçevesinde, istendik davranışlar ile donanık insan/birey yetiştirmektir. Bu çerçevede, bu ders, bilimsel temellere dayalı ve ülkenin uzak-genel ve özel hedefleri ile örtüşen bir eğitim sistemi kurma, öğrenme-öğretme süreçlerini planlama, uygulama ve yeni bilgi, anlayış, teknolojik gelişmelere göre kendini sürekli yenileyen bir eğitim sistemi oluşturabilme yeterlileri kazandırmada merkezi öneme sahiptir.

Dersin İçeriği

İnsan-Eğitim-Uygarlık İlişkisi.

Eğitimin Mahiyeti, Kültürleme ve Eğitim, Öğrenme.

Program Geliştirme, Eğitim Programı, Öğretim Programı, Ders Programı, Türkiye ve Diğer Ülkelerde Eğitim Programlarının Gelişimi Tarihi.

Program Geliştirmenin Felsefi, Psikolojik, Toplumsal Temelleri.

Program Geliştirmenin Planlanması: Program Geliştirme Çalışma Grupları Oluşturulması, İhtiyaç Analizi ve Teknikleri.

Eğitim Programın Öğeleri-Eğitim Programı Tasarımı:

1- Amaç/Hedef//Öğrenme Çıktıları: Türleri, Belirleyiciler, Süzgeçler, Aşamalı Sınılama, Hedef Yazma Teknikleri. 2- İçerik-Muhteva: Seçimi ve Düzenlemesi İlkeleri, İçerik Düzenleme Yaklaşımları, Belitke Tablosu. 3- Eğitim Durumları/Öğrenme-Öğretme Süreçleri: Öğrenme-Öğretme Süreçleri-Yaşantı Ortamlarının Düzeni, Öğretim Strateji-Yöntem-Teknikleri, Sınıf Düzeni ve Yönetimi, 4- Sınama Durumları/Değerlendirme: Değerlendirenin Mahiyeti, Değerlendirme Türleri, Sınav Düzeneği, Ölçme Araçları.

Program Geliştirme Yaklaşımları

Program Geliştirme Modelleri.

Bir eğitim programı tasarısı hazırlayabilme.

Bir teori / yaklaşıma dayalı bir eğitim durumu düzenleyebilme.

Bir eğitim programı tasarısını, eğitim programı öğelerine uygunluğu açısından değerlendirebilme.

21. yüzyılda eğitim programını geliştirmede yeni yaklaşımlar.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Program geliştirmenin kuramsal temellerini anlar. Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
2 Eğitim programının öğeleri arasındaki ilişkileri kavrar. Tartışma, Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri,
3 Başlıca program geliştirme modellerini analiz eder. Beyin Fırtınası, Anlatım, Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri,
4 Program geliştirme alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmelerden haberdar olur. Beyin Fırtınası, Anlatım, Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İnsan-Eğitim-Medeniyet İlişkisi. Eğitimin Doğası, Kültürlenme ve Eğitim, Öğrenme.
2 Program Geliştirme, Eğitim Programı, Öğretim Programı, Türkiye'de ve Diğer Ülkelerde Eğitim Programlarının Tarihsel Gelişimi.
3 Program Geliştirmenin Felsefi, Psikolojik, Sosyal Temelleri.
4 Program Geliştirmenin Planlanması: Program Geliştirme Çalışma Gruplarının Oluşturulması, İhtiyaç Analizi ve Teknikleri.
5 Eğitim Programının Unsurları - Eğitim Programı Tasarımı: 1- Amaçlar/Hedefler/Öğrenme Çıktıları: Türleri, Belirleyicileri, Süzgeçleri, Aşamalı Sınıflama, Hedef Yazma Teknikleri.
6 Eğitim Programının Unsurları - Eğitim Programı Tasarımı: 2- İçerik: İçerik Seçimi ve Düzenleme İlkeleri, İçerik Düzenleme Yaklaşımları, Belirtke Tablosu.
7 Öğretim Programının Öğeleri - Öğretim Programı Tasarımı: 3- Eğitim Durumları/Öğrenme-Öğretme Süreçleri: Öğrenme-Öğretme Süreçleri-Öğrenme Çevrelerinin Düzeni, Öğretim Stratejileri-Yöntemleri-Teknikleri, Sınıf Organizasyonu ve Yönetimi.
8 Eğitim Programının Unsurları - Eğitim Programı Tasarımı: 4- Sınama Durumları/Değerlendirme: Değerlendirmenin Niteliği, Değerlendirme Türleri, Sınav Sistemi, Ölçme Araçları.
9 Program Geliştirme Yaklaşımları.
10 Program Geliştirme Modelleri.
11 Bir kuram/yaklaşıma dayalı olarak bir eğitim durumunu düzenleyebilme.
12 Eğitim Programı Tasarımı -Yıllık Plan, Ünite Planı, Günlük Plan- hazırlayabilme.
13 Bir eğitim programı tasarımını, eğitim programının öğelerine uygunluğu açısından değerlendirebilme.
14 21'inci yüzyılda program geliştirmede yeni yaklaşımlar.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

 

Tutkun, Ö. F. (Çev. Editörü), Okay, S. ve Şahin. (2017). Öğretim Süreçleri ve Öğrenme Psikolojisi (M. P. Driscoll, 2005,  Psychology of Learning for Instruction). Ankara: Anı Yayıncılık. 

Senemoğlu, N. (2013). Gelişim Öğrenme ve Öğretim (Kuramdan Uygulamaya). Ankara: Yargı Kitapevi.

Tutkun, Ö. F. (2012). Sınıf yerleşim düzeni (13. Baskı). Sınıf Yönetimi, (Edt. Z. Kaya), Böl. 8, 235-265, Ankara: PegemA Yayınları.

Tutkun, Ö. F. ve Aksoyalp, Y. (2012). New Roles and Duties of Principals as Leaders in the 21st Century. In Ş. Ş. Erçetin (Edt.). Discussions about Leadership in Different Fields, (Chapter 15, pp. 325-349). Library of Congress Control Number: 2012918905, Bloomington: iUniverse, Inc.

Tutkun, Ö. F., Güzel, D., Köroğlu, M. ve İlhan, H. (2012). Bloom’s revized taxonomy and critics on it.  The Online Journal of Counseling and Education, 1, 3, 23-30.

Uşun, S. (2012). Eğitimde Program Değerlendirme. Süreçler Yaklaşımlar ve Modeller. Ankara: Anı Yayıncılık.

Yüksel İ. ve Sağlam, M. (2012). Eğitimde Program Değerlendirme. Ankara: PegemA Yayıncılık.

Demirel, Ö. (2010). Eğitimde Program Geliştirme (12. Baskı). Ankara: PegemA  Yayıncılık.

Özçelik, D. A. (2010). Okullarda Ölçme ve değerlendirme. Ankara: PegemA.

Bahar, M., Nartgün, Z., Durmuş, S. ve Bıçak, B. (2010). Geleneksel-Tamamlayıcı Ölçme ve Değerlendirme Teknikleri. Ankara: PegemA Yayıncılık.

Tutkun, Ö. F. (2010). 21. yüzyılda eğitim programının felsefi boyutları. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 3, 993-1016.

Tutkun, Ö. F. ve Aksoyalp, Y. (2010). 21. Yüzyılda eğitimde program geliştirmede yönelim, kavram ve anlayışlar. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Bahar, 19, 156-169.

Uzunboylu, H. ve Hürsen, Ç. (2008). Eğitim Programları ve Değerlendirilmesi. Ankara: Öğreti, PegemA.

Sönmez, V. (2008). Eğitim Felsefesi. Ankara: Anı yayıncılık.

Sönmez, V. (2007). Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı (13. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.

Çüçen, A. K. (2007). Felsefeye Giriş. Bursa: Asa Kitapevi.

Yüksel S. (2004). Örtük Program. Eğitimde Saklı Uygulamalar. Ankara: Nobel Yayıncılık.

 

Tutkun, Ö. F. (2002). Okul ve sınıf ortamı. Öğretmenlik Mesleğine Giriş, (Edt. A. Türkoğlu), Böl. 10, 233-252, Ankara: Mikro Yayıncılık.

Turan, S (2000). John Dewey’s Report of 1924 and his Recommendations on The Turkish Educational System Revisited. History of Education, 29 (6), 543 -555.

Erden, M. (1998). Eğitimde Program Değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık.

Doğan, H. (1997). Eğitimde Program ve Öğretim Tasarımı. Ankara. A. Ü. Yayınları.

Özçelik, D. (1987). Eğitim Programları ve Öğretim (Genel Öğretim Yöntemi). Ankara: ÖSYM Eğitim Yayınları

Fidan, N. (1985). Okulda Öğrenme ve Öğretme. Anakara: Kadıoğlu Matbaası.

Turgut, F. (1984). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Metotları. Ankara: Saydam Matbaacılık.

Özçelik, D. A. (1981). Test Hazırlama Kılavuzu. Ankara: OSYM Yayınları.

Varış, F. (1978). Eğitimde Program Geliştirme. Teori ve Teknikler. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Eğitim programları ve öğretimle ilgili temel kavramları tanımlama X
2 Program geliştirmenin kuramsal temelleri (tarihi, felsefi, psikolojik, toplumsal, ekonomik, bireysel, konu alanı) arasında ilişki kurma X
3 Program tasarım yaklaşımlarını karşılaştırma X
4 İhtiyaca uygun program geliştirme modellerini seçme X
5 Program tasarısı hazırlama X
6 Bir eğitim programının bütün boyutlarını değerlendirme yeterliklerini kazanma X
7 Farklı ülkelerdeki eğitim sistemlerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme X
8 Eğitim programları ve öğretim alanında gelişmeleri izleme X
9 Toplumda sosyal ekonomik ve kültürel boyutlarda gerçekleşen değişmelerin eğitim programlarına etkisini değerlendirme X
10 Öğretim yöntem teknik ve stratejilerini alanının öğretiminde kullanma X
11 Eğitim programları ve öğretime ilişkin kavramları ve kuramları eleştirel bakış açısıyla değerlendirme X
12 Kendi çalışmalarında uygun bilimsel araştırma yöntemlerini seçme ve kullanma X
13 Eğitim programları ve öğretim alanında bağımsız, özgün ve yayınlanabilecek araştırmalar yapma. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
1 Program geliştirmenin kuramsal temellerini anlar.
2 Eğitim programının öğeleri arasındaki ilişkileri kavrar.
3 Başlıca program geliştirme modellerini analiz eder.
4 Program geliştirme alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmelerden haberdar olur.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 15 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6