Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Girişimcilik ve İş Ahlakı GYY 520 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. GÖKHAN GÜRLER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Günümüzde girişimcilik faaliyetlerinin devamlılığında güven kavramı oldukça önemlidir. İş ahlakı, güvenin sağlanmasında temel bir belirleyicidir. Girişimcilik ekosisteminin hem bireysel hem de toplumsal olarak değerini artırabilmesi için tüm girişimcilik faaliyetlerinin iş ahlakı temelinde başlatılması ve sürdürülmesi gerekmektedir. Girişimcilik ekosistemi açısından son yıllarda iş ahlakına uygun olmayan örneklerin artması akademik çevrelerin de ilgisini çekmektedir. İş ahlakı ekseninde çeşitli alt başlıklar altında araştırmalar yapılmakta ve konu çeşitli açılardan incelenmektedir. Bu dersin iki temel amacı vardır. Bu amaçlardan ilki, dersi alan öğrencilerde girişimcilik süreçlerinde dikkate alacakları iş ahlakı kavramına yönelik farkındalık yaratmaktır. Bunun arka planında, görünür sosyal zenginliğin maddi unsurlar tarafından oluşturulacağı, ancak görünmez sosyal zenginlik olarak tanımlanabilecek ahlaki boyut olmadan sürdürülemeyeceği fikri yatmaktadır. Ülkeleri zengin yapan nitelikli girişimcilerdir. Ancak iş ahlakı, o ülkedeki girişimcilerin kalitesinin önemli bir göstergesidir. Dersin ikinci amacı ise akademik alanda kendini geliştirmek isteyen öğrencilere alanın gelişimi hakkında bilgi vermektir. Bu alanda uluslararası literatüre paralel bir araştırma kapasitesi oluşturmak da çok önemlidir.

Dersin İçeriği

İş Ahlakı, sınırları çok geniş bir alana işaret etmektedir. Ders, bir disiplin olarak ahlak kavramını inceleyerek başlar. Ardından iş ahlakı kavramının temelleri üzerinde durulacaktır. İş ahlakının tarihsel süreç içindeki gelişimi Dünya ve Türkiye ekseninde anlatılacaktır. Dersin ilerleyen bölümlerinde hem iş ahlakının kaynakları hem de iş etiğine uygun olmayan tutum ve davranışların kaynakları girişimcilik perspektifinden ele alınacaktır. İşletmelerin kurumsallaşma ve sosyal sorumluluk süreçlerinde iş ahlakı uygulamalarının nasıl uygulanacağı üzerinde durulacaktır. Son olarak konu ile ilgili vaka çalışmaları üzerinden vaka analizleri yapılacaktır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ahlak ve iş ahlakı ile ilgili temel kavramları bilir Rol Oynama, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Girişimcilikle ilgili iş ahlakına uygun olmayan turum ve davranışları bilir Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Rol Oynama,
3 İş ahlakına ilişkin tarihi gelişimi bilir Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Rol Oynama,
4 Türkiye'de ve Dünyada sosyal sorumluluk, iş ahlakı ve sosyal girişimcilik örneklerini değerlendirebilir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Rol Oynama,
5 Örnek olayları ahlak teorileri açısından yorumlayabilir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Rol Oynama,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bir bilim dalı olarak ahlak
2 Ahlak teorileri
3 Ahlak teorileri
4 İş ahlakı ile ilgili temel kavramlar
5 Dünya'da iş ahlakının gelişimi
6 Türkiye'de iş ahlakının gelişimi
7 İş ahlakının artan öneminin nedenleri
8 Girişimcilik ekseninde iş ahlakına uygun olmayan tutum ve davranışlar
9 Girişimcilik ekseninde iş ahlakına uygun olmayan tutum ve davranışlar
10 Girişimcilik ekseninde iş ahlakına uygun olmayan tutum ve davranışlar
11 Kurumsallaşma ve iş ahlakı
12 Sosyal sorumluluk ve iş ahlakı
13 İş ahlakı ile ilgili kuruluşlar
14 İş ahlakı örnek olay incelemeleri
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Özgener, Ş. (2004). İş Ahlakının Temelleri: Yönetsel Bir Yaklaşım. Nobel Yayın No:642, Nobel Yayınları. Ankara

Erdoğmuş, N., Torlak, Ö. ve Tiryaki, K.B. (2018). Temelleri ve Uygulamalarıyla İş Ahlakı, İgiad Yayınları, İstanbul

Trevino, L. K., & Nelson, K. A. (2021). Managing business ethics: Straight talk about how to do it right. John Wiley & Sons.

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Girişimcilik ve Yenilik Yönetimi bilgilerini problem çözmede ve disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme X
2 Girişimcilik ve Yenilik Yönetimi ile ilgili karmaşık problemleri araştırma yöntemlerini kullanarak, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirerek ve sorumluluk alarak çözebilme X
4 Girişimcilik ve Yenilik Yönetimi ile ilgili problemlerin çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme, sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme X
5 Çalışma alanları ile ilgili yasalar, kurallar ve ahlaki kuralları dikkate alarak çalışabilme X
6 Girişimcilik ve Yenilik Yönetimi alanına ilişkin temel ekonomi kavramlarını kavrama ve bunları uygulayabilme X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6
1 Ahlak ve iş ahlakı ile ilgili temel kavramları bilir
2 Girişimcilikle ilgili iş ahlakına uygun olmayan turum ve davranışları bilir
3 İş ahlakına ilişkin tarihi gelişimi bilir
4 Türkiye'de ve Dünyada sosyal sorumluluk, iş ahlakı ve sosyal girişimcilik örneklerini değerlendirebilir.
5 Örnek olayları ahlak teorileri açısından yorumlayabilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6