Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yeni Doğan Sağlığında Güncel Yaklaşımlar EBP 505 0 2 + 0 2 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ÖZNUR TİRYAKİ
Dersi Verenler Doç.Dr. ÖZNUR TİRYAKİ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Bu dersin amacı,  yenidoğan sorunlarının önlenmesine ve sağlığın geliştirilmesine yönelik kanıt temelli güncel yaklaşımlar doğrultusunda bilgi ve becerisini geliştirmektir.

Dersin İçeriği

Yenidoğanın özellikleri ve değerlendirilmesi, Sağlıklı ve riskli yenidoğanın bakımı, yenidoğanın beslenmesi , kanıt temelli ebelik uygulamaları, ebeveyn-bebek bağlanması, yenidoğan resüsitasyonu  

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yenidoğan sağlığını koruma ve geliştirmeye yönelik uygulamaları bilir ve gerçekleştirir. Rol Oynama, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma,
2 Aile merkezli ve Aile entegre bakımın önemini kavrar Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Sağlıklı yenidoğanı ve bakım önceliklerini tanımlar Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 İntrauterin büyüme gelişme geriliğininde bakım ilkelerini tanımlar Soru-Cevap, Anlatım,
5 Miyadından önce ve sonra doğan bebeklerin özelliklerini tanımlar ve bakımını yapar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
6 Yenidoğan resüsitasyonunu tanımlar Soru-Cevap, Anlatım,
7 Yenidoğan sorunları ve bu durumlarda yaklaşımı tanımlar Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Neonatoloji Giriş- Dünyada ve Ülkemizde Yenidoğan Sağlığının Durumu
2 Doğum Odasında Yenidoğanın Bakımı
3 Yenidoğan Uterusun Dışında Yaşam Adaptasyonu - Yenidoğanda Isı Kontrolü
4 Yenidoğan Değerlendirilmesi
5 Yenidoğanın Kanıt Temelli Cilt Bakımı
6 Yenidoğanlarda Hastane Enfeksiyonların Kontrolü
7 Sağlıklı Yenidoğanın Bakımı
8 Anne sütü ,Emzirme
9 Yenidoğanın Beslenmesi
10 Yenidoğanda Taramalar Ve Ebenin Rolleri
11 Kanguru Bakımına Yönelik Kanıt Temelli Uygulamalar
12 Yüksek Riskli Yenidoğanlar ve Bakımı
13 Ebeveyn –bebek bağlanması
14 Yenidoğan Resüsitasyonu
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

 

1- Meeks M, Hallsworth M, Yeo H. (2012). Yenidoğan Hemşireliği, Rota Tıp Kitabevi, Ankara.
2- Dağoğlu T.,Görak G. (2008). Temel Neonatoloji ve Hemşirelik, Yenilenmiş İkinci Baskı, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
3- Ball JW, Bindler RC, Cowen KJ. (2010). Child Health Nursing Partnering With Children & Families, Co: Pearson Education, Second Edition, New Jersey.                                                                                                                                                                                        4-
Kavaklı A,Pek H,Bahçecik N.1995.Çocuk Hastalıkları Hemşireliği, Alemdar Ofset, İstanbul.
5- Kollar LM. (2005). Wong?s Essentials of Pediatric Nursing, MJ Hockenberry, D Wilson, ML Winkelstein (Eds), Seventh Edition, Mosby.
6- Çavuşoğlu H.(2008). Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Çilt 1 genişletilmiş 9. baskı,Cilt 2 genişletilmiş 8.baskı, Sistem Ofset.
7- Behrman ,Kliegman,Jenson. (2003).Nelson Textbook of Pediatrics.17. the Edition,W.B.Saunders Company.
8- Neyzi O, Ertuğrul T. (2010). Pediatri, 4. Baskı, 1. Cilt İstanbul, Nobel Tıp Kitabevi.
9- Savaşer S., Yıldız S.(2009). Hemşireler için Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Öğrenim Rehberi. İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul.                   10- Conk Z, Başbakkal Z, Yılmaz HB, Bolışık B. (2013). Pediatri Hemşireliği, Akademisyem Tıp Kitabevi, Ankara.                                         
11- Çınar N, Şahin S. (2020). Anne ve Çocuk Sağlığı İlk 1000 Gün, Çınar N, Şahin S. (edt). 1. Baskı Akademisyen Kitapevi, Ankara                                                                                                                                                                                                         12- Çınar N(edt) Yazarlar: Tiryaki Ö., Pekşan S. (2019). Anne Sütü ve Emzirme - Anneler Sordu Biz Cevapladık, Gece Akademi

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ebelik uygulamaları ve doğum ile ilgili kanıt temelli çalışmaların önemini bilerek yaşama geçirebilme X
2 Ebeliğe yönelik kavramları tartışabilme X
3 Sağlık bakım teorilerini bilen ve ebeliğe özgü teori geliştirebilme X
4 Eğitim becerileri yöntemlerini uygulayabilme X
5 Bilimsel çalışmalara eleştirel bakış açısı geliştirebilme X
6 Hizmet sunumunda bakımı etkileyen kültürel engellerin aşılmasına yönelik transkültürel ebelik bakımını uygulayabilme X
7 Ebelik mesleğine ulusal ve uluslar arası kanıtlar sunabilen araştırma projeleri yazabilme X
8 Ebelik alanında bilimsel çalışmalar yapabilme X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8
1 Yenidoğan sağlığını koruma ve geliştirmeye yönelik uygulamaları bilir ve gerçekleştirir. 5 5 5 5 5 5
2 Aile merkezli ve Aile entegre bakımın önemini kavrar 5 5
3 Sağlıklı yenidoğanı ve bakım önceliklerini tanımlar 5 5
4 İntrauterin büyüme gelişme geriliğininde bakım ilkelerini tanımlar 5
5 Miyadından önce ve sonra doğan bebeklerin özelliklerini tanımlar ve bakımını yapar. 5 5
6 Yenidoğan resüsitasyonunu tanımlar 5 5 5 5
7 Yenidoğan sorunları ve bu durumlarda yaklaşımı tanımlar 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Performans Görevi (Seminer) 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Ara Sınav 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 143
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,72
Dersin AKTS Kredisi 6