Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yaklaşım Teorisi AFT 611 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MUSTAFA ERÖZ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Matematik bölümü araştırma görevlileri

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Yaklaşık çözüm yöntemleri zorunlu olarak fonksiyon yaklaşımı kavramına götürmektedir. Yaklaşım teorisinin temel problemleri nelerdir? Yaklaşım metodları nelerdir? sorularına cevap aranmaktadır. Ders kapsamında öğrenilen yaklaşım yöntemlerinin iyileştirilmesi ve uygulanabilirliği araştırlır ve hata analizi yapılır.

Dersin İçeriği

Fonksiyon yaklaşımı, Hermite interpolasyonu, Spline interpolasyonu, B-spline teorisi, en iyi yaklaşım, en küçük kareler yaklaşımı.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yaklaşım kavramını tasvir eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
2 Polinom yaklaşımı ve interpolasyon kavramlarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
3 En iyi yaklaşımı tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
4 En küçük kareler yaklaşımını açıklar. Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap,
5 Trigonometrik yaklaşımı açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
6 Öğrenilen kavramları bir denklem sistemine uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Fonksiyon yaklaşımı ne demek.
2 Polinom interpolasyonu, bölünmüş farklar, Hermit interpolasyonu.
3 Spline interpolasyonu.
4 B-spline teori ve uygulamaları.
5 Taylor serisi
6 En iyi yaklaşım.
7 En küçük kareler yaklaşımı.
8 Chebyshev teorisi
9 Ara sınav
10 Yüksek boyutlarda interpolasyonlar
11 Sürekli kesirler
12 Trigonometrik interpolasyon Fast Fourier dönüşümü
13 Adaptif yaklaşımlar
14 Lp uzaylarında yaklaşım
Kaynaklar
Ders Notu

[1] De Boor C, A Practical Guide to Splines

Ders Kaynakları

[2] Kincaid D.,Cheney, Numerical Analysis,1991
[3] Theory of approximation of functions of a real varible, Timan A.F., Dover Pub., New York, 1994

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
7 Analiz alanında yüksek düzeyde bilgi ve yetkinlik kazanır, kompleks analiz ve reel analiz konularını derinlemesine inceleyerek matematiksel analizdeki soyut ve kompleks sayıları anlar.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 Yaklaşım kavramını tasvir eder.
2 Polinom yaklaşımı ve interpolasyon kavramlarını açıklar.
3 En iyi yaklaşımı tanımlar.
4 En küçük kareler yaklaşımını açıklar.
5 Trigonometrik yaklaşımı açıklar.
6 Öğrenilen kavramları bir denklem sistemine uygular.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 156
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,24
Dersin AKTS Kredisi 6