Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Müziğinde Edvar Geleneği | MZB 509 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SAFİYE ŞEYDA ERDAŞ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. SAFİYE ŞEYDA ERDAŞ, |
Dersin Yardımcıları | Prof. Dr. Ferdi KOÇ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk müziği edvâr geleneğini öğrencilere öğretmek, müzik edvâr ve risalelerini tanıtmak, Edvâr ve risâlelerdeki makam, usul ve enstrüman vb. konuların incelenmesi |
Dersin İçeriği | Türk müziği teorisi tarihsel kaynakları arasında önemli bir yeri olan edvârların bölümleri, konuları, farklı yüzyıllara ait eserler üzerinden işlenecektir. Bu kaynaklar üzerinden Türk müziğinin kuramsal değişimleri hakkında bilgi sahibi olunacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türk müziği edvâr geleneğini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, | |
2 | Türk müziği edvâr ve risâlelerini tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Edvâr ve risâlelerdeki müzik konularını öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Edvâr ve risâlelerdeki müzik konularının günümüzle karşılaştırmasını yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Edvâr ve risâle kitaplarının tanıtılması | |
2 | Türk müziği edvâr geleneği | |
3 | El- Kindî ile Fârâbî´nin edvâr ve risâleleri incelenmesi | |
4 | İbn Sinâ ile Safiyüddin Urmevî´nin edvâr ve risaleleri incelenmesi | |
5 | Kutbuddîn Şirâzi´nin risalelerinin incelenmesi | |
6 | Abdülkâdir Merâgî ve edvarları´nın incelenmesi | |
7 | Abdülaziz b. Abdülkadir Merâgi ve Mahmud b. Abdülaziz b. Abdülkadir Merâgî´nin edvarları incelenmesi | |
8 | Alişah b. Hacıbüke ve İsmail Ankaravî´nin edvâr ve risâlelerinin incelenmesi | |
9 | Seydî ve Kırşehirli Nizameddin oğlu Yusuf Dede´nin risâlelerinin incelenmesi | |
10 | Amasyalı Şükrullah, Fethullah Şirvâni, Abdurrahman Câmi, Lâdikli Mehmed Çelebi´nin edvâr ve risâlelerinin incelenmesi | |
11 | Hızır b. Abdullah, Kemânî Hızır Ağâ, Kadızade el Tirevî´nin edvâr ve risâlelerinin incelenmesi | |
12 | Kantemiroğlu, Nâyî Osman Dede, Mustafa Ali el-Kevserî, Gevrekzâde´nin edvâr ve risâlelerinin incelenmesi | |
13 | Ali Nutkî Dede, Abdülbakî Nasır Dede ve Tanbûrî Cemil Bey´in edvâr ve risâlelerinin incelenmesi | |
14 | Genel değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Edvâr ve risâle sahipleri üzerine yapılan yüksek lisans ve doktora tezleri |
Ders Kaynakları | Nûri Özcan, Bayram Akdoğan ders notları ve İslam Ansiklopedisi (TDV) |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | X | |||||
2 | Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. | X | |||||
3 | Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. | X | |||||
4 | Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. | X | |||||
5 | Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. | X | |||||
6 | Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. | X | |||||
7 | Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir | X | |||||
8 | Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. | X | |||||
9 | Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. | X | |||||
11 | Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Türk müziği edvâr geleneğini öğrenir. | ||||||||||
2 | Türk müziği edvâr ve risâlelerini tanır. | ||||||||||
3 | Edvâr ve risâlelerdeki müzik konularını öğrenir. | ||||||||||
4 | Edvâr ve risâlelerdeki müzik konularının günümüzle karşılaştırmasını yapar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 1 | 1 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 149 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |