Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
19. Yüzyıl Türk Müziği Makam Anlayışı ve Analizleri MZB 608 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. FERDİ KOÇ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu derste 19. yy. 'da icra edilen eserlerdeki makam anlayışı ve icralarının kararkteri talebelere öğretilmesi hedeflenmektedir.

 

Dersin İçeriği

Türk müziğinde 19. yy'da yaşamış bestekarların eserlerin makamsal yapıları, makam kullanımı ve icrası yapılmış eserlerin farklı icracıların sesinden icra analizleri yapılacaktır.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 19. yy. makamların seyir özellikleri üzerine bilgi sahibi olur Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme,
2 19. yy. beste özellikleri üzerine bilgi sahibi olur Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Anlatım,
3 icra analizi yapmayı öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
4 19. yy. bestekarlarını tanır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Hamamîzade İsmail Dede'nin eserlerindeki makam anlayışı ve eserlerinin icralarının icra analizi
2 Hamamîzade İsmail Dede'nin eserlerindeki makam anlayışı ve eserlerinin icralarının icra analizi
3 Dellalzade İsmail Efendi'nin eserlerindeki makam anlayışı ve eserlerinin icralarının icra analizi
4 Zekai Dede'nin eserlerindeki makam anlayışı ve eserlerinin icralarının icra analizi
5 Şakir Ağa'nın eserlerindeki makam anlayışı ve eserlerinin icralarının icra analizi
6 Hacı Ârif Bey'in eserlerindeki makam anlayışı ve eserlerinin icralarının icra analizi
7 Ara sınav
8 Hacı Ârif Bey'in eserlerindeki makam anlayışı ve eserlerinin icralarının icra analizi
9 Hacı Fâik Bey'in eserlerindeki makam anlayışı ve eserlerinin icralarının icra analizi
10 Tanburi Ali Efendinin eserlerindeki makam anlayışı ve eserlerinin icralarının icra analizi
11 Nikogos Ağa eserlerindeki makam anlayışı ve eserlerinin icralarının icra analizi
12 Asdik Ağa eserlerindeki makam anlayışı ve eserlerinin icralarının icra analizi
13 Tatyos Efendi eserlerindeki makam anlayışı ve eserlerinin icralarının icra analizi
14 Genel Tekrar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

TRT Nota Arşivi, Repertuvar arşiv programı

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. X
2 Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. X
3 Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. X
4 Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. X
5 Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. X
6 Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. X
7 Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir X
8 Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. X
9 Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. X
11 Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 11
1 19. yy. makamların seyir özellikleri üzerine bilgi sahibi olur
2 19. yy. beste özellikleri üzerine bilgi sahibi olur
3 icra analizi yapmayı öğrenir
4 19. yy. bestekarlarını tanır
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Performans Görevi (Uygulama) 15
2. Performans Görevi (Uygulama) 15
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 2 2
Performans Görevi (Uygulama) 2 4 8
Final 1 2 2
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Toplam İş Yükü 141
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,64
Dersin AKTS Kredisi 6