Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Müziği Tarihsel Müzikoloji Kaynakları | MZB 606 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | Osmanlı Türkçesi Müzik Metinleri |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SAFİYE ŞEYDA ERDAŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Dr.Öğretim Üyesi Safiye Şeyda Erdaş |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk müziği nazariyatı için tarihsel kaynak teşkil eden edvar eserlerinin tanınması, içeriğinin incelenmesi |
Dersin İçeriği | 9. yüzyıldan başlayarak her yüzyılda yazılan farklı edvarlar üzerinden metin okumaları ve incelemeleri yapılacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türk Müziği teorisinin tarihsel süreçleri hakkında bilgi sahibi olur | Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
2 | Farklı dönemlerin teori anlayışına dair bilgi sahibi olur | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Gezi / Gözlem, | |
3 | Türk Müziği teori yazmaları okur | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Edvar eserlerinin içeriğine dair bilgi sahibi olur | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türk Müziği Teorisinin Tarihsel Süreçleri | |
2 | Türk Müziği Kuramı Yazılı Geleneğinin Oluşumu ve Yazma Eserler | |
3 | 9. Yüzyıl Türk Müziği Teorisi ve Kaynak Eserleri | |
4 | 10. Yüzyıl Türk Müziği Teorisi ve Kaynak Eserleri | |
5 | 11. Yüzyıldan 14. Yüzyıla Türk Müziği Teorisi ve Kaynak Eserleri | |
6 | 15. Yüzyıl Türk Müziği Teorisi ve Kaynak Eserleri | |
7 | 16. yüzyılda Anadolu'da müzik çalışmaları | |
8 | Ladikli Mehmed Çelebi'nin Zeynü'l-Elhan adlı eseri ve tahlili | |
9 | Ali Ufki Bey'in Mecmua-i Saz u Sözü ve tahlili | |
10 | Kantemiroğlu edvar ve incelenmesi | |
11 | Kevseri mecmuası ve incelenmesi | |
12 | Hızır Ağa'nın Tefhimü'l-makamat adlı eseri ve tahlili | |
13 | Abdulbaki Nasır Dede ve Tahririye'nin İncelenmesi | |
14 | Tanburi Cemil Bey'in "Rehber-i Musiki" adlı eseri ve tahlili |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Mehmet Nuri Uygun, Kitabu'l-edvar, İbn Haldun Üniversitesi Yayınları, İstanbul 2019. |
Ders Kaynakları | Fazlı Arslan, Safiyyüddin-i Urmevi ve Şerefiyye Risalesi, Atatürk Kültür Merkezi Yayınları, Ankara 2007. Ferdi Koç, Abdülaziz B. Abdülkadir Meragi ve Nekavetü'l-Edvarı, Atatürk Kültür Merkezi Yayınları, Ankara 2017. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | X | |||||
2 | Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. | X | |||||
3 | Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. | X | |||||
4 | Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. | X | |||||
5 | Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. | X | |||||
6 | Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. | X | |||||
7 | Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir | X | |||||
8 | Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. | X | |||||
9 | Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. | X | |||||
11 | Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Türk Müziği teorisinin tarihsel süreçleri hakkında bilgi sahibi olur | ||||||||||
2 | Farklı dönemlerin teori anlayışına dair bilgi sahibi olur | ||||||||||
3 | Türk Müziği teori yazmaları okur | ||||||||||
4 | Edvar eserlerinin içeriğine dair bilgi sahibi olur |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 20 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 48 | 3 | 144 |
Toplam İş Yükü | 144 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,76 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |