Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Dünyası Halk Müziklerinde Tür ve Şekil İncelemeleri TMB 506 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SERTAN DEMİR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Avrupa ortalarından, Uzak Doğu'ya kadar uzanan bir coğrafya içerisinde bulunan Türk müzik kültürünün tür ve şekil yönünden benzerlik ve farklılıklarının tespiti, bu tespitler doğrultusunda Türk halk müzik kültürünün Türk müzik kültüründeki yerini ve önemini belirlemek.

Dersin İçeriği

Dünya üzerinde bulunan Türklerin müzik kültürlerindeki türleri ve şekilleri belirleyerek, Türk halk müziğindeki benzer ve farklı yönleri karşılaştırabilmek.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Deney ve Laboratuvar, Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sanat ve müzik
2 Kavramsal olarak halk ve halk müziği
3 Tür ve şekil kavramlarına yaklaşımlar
4 Müzikte tür ve şekil farkı
5 Kısa sınav
6 Türkmenistan müzik kültüründe tür ve şekil
7 Kırgızistan müzik kültüründe tür ve şekil
8 Ara sınav
9 Kazakistan müzik kültüründe tür ve şekil
10 Azerbaycan müzik kültüründe tür ve şekil
11 Uygur müzik kültüründe tür ve şekil
12 Kısa sınav
13 Balkan coğrafyası Türk müzik kültüründe tür ve şekil
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

·         Aksoy, B. (2008). Geçmişin Musiki Mirasına Bakışlar. İstanbul: Pan Yayınları.

·         Alpagut, U. (2010). Dünya Müziğinde Son Yirmi Yıla İlişkin Değerlendirmeler: Hollanda Örneği, Folklor Edebiyat, 62, 

·         Alpyıldız, E. (2012). Yerelden Ulusala Taşınan Müzik Belleği ve Yurttan Sesler, Milli Folklor, 24, 

·         Behar, C. (2008). Musıkiden Mu¨zigˆe-Osmanlı/Tu¨rk Mu¨zigˆi: Gelenek ve Modernlik. I·stanbul: Yapı Kredi Yayınları.

·         Birdoğan, N. (1998). Notalarıyla Türkülerimiz. İstanbul: Özgür Yayın Dağıtım.

·         Boratav, P. N. (1978). 100 Soruda Tu¨rk Halk Edebiyatı. I·stanbul: Gerçek Yayınevi.

·         Boratav, P. N. (1982). 100 Soruda Tu¨rk Halk Edebiyatı. İstanbul: Gerc¸ek Yayınevi.

·         Dizdaroğlu, H. (1968). Halk Şiirinde Türler. Türk Dili Dergisi, S.207, 

·         Dizdaroğlu, H. (1969). Halk Şiirinde Türler. Ankara: TDK Yayınları.

·         Dundes, A. (1998). Halk Kimdir? Çev. Metin Ekici. Milli Folklor, 37, 

·         Duygulu, M. (2014). Türk Halk Müziği Sözlüğü, Ankara: Pan Yayıncılık.

·         Ekici, M. (2012). Halk, Halk Bilimi ve Halk Bilgisi Üzerine Bir Deneme. Milli Folklor, 45, 

·         Elçi, A. (1997). Muzaffer Sarısözen Hayatı, Eserleri ve Çalışmaları. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.

 

·         Pelikoğlu, M. C. (2012). Geleneksel Halk Müziği Eserlerinin Makamsal Açıdan Adlandırılması. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Yayınları.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. X
2 Türk müziği nazariyatı ve repertuvarı alanında uzmanlaşır. X
3 Türk müziği alanında akademik bakış açısına sahip olur. X
4 Türk Müziğinin temel unsurlarını bilir; bağımsız araştırma yapabilir, çalışma sahası ile ilgili konuları yorumlayabilir ve sentezleyebilir. X
5 Bilim ve sanatın gerektirdiği yol (metod) ve yordam(teknik)lara hakimdir. X
6 Türk Müziği bilim uzmanı; kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Sanat alanına sağladığı katkıların yanında, eğitim, estetik ve diğer disiplinlerle ilgili olarak araştırır ve bağlar kurar. X
7 Teknolojik konuları yenilikleri takip eder. Türk Müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. X
8 Türk Müziğinin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma ve öğretme becerisine sahiptir. X
9 Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. X
10 Sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir. X
11 Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1).
12 İçinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanıma; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlama, uygulama ve yönetme becerisine sahiptir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 30
1. Kısa Sınav 20
2. Kısa Sınav 20
1. Performans Görevi (Seminer) 30
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 3 16 48
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 2 15 30
Performans Görevi (Seminer) 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
Dersin AKTS Kredisi 6