Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Doğrusal Regresyon Modelleri II EKO 550 2 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. NESRİN GÜLER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İstatistiksel yöntemlerin temelini oluşturan olasılık ve istatistik ile ilgili kavramların tekrar edilerek öğrencilerin istatistiksel yaklaşımlarda daha güçlü bir temel oluşturmalarını sağlamak ve daha sonra  doğrusal ve çok değişkenli  doğrusal modelleri tanıtarak, bu modeller altında tahmin ve sonuç çıkarma ile ilgili  ilgili kullanacakları yöntemler için öğrencileri hazırlamaktır. 

Dersin İçeriği

Olasılık ve istatistik ile ilgili temel kavramlar, bazı kesikli ve sürekli rasgele değişkenlerin olasılık dağılımları, örneklem ve örnekleme dağılımları, tahmin.                                                     Matris cebiri, doğrusal denklem sistemlerinin çözümü, Doğrusal modeller ve bu modellerden sonuç çıkarma: Tahmin edicilerin dağılımları, güven aralıkları, hipotez testleri.                          Varyans analizi: Tek yönlü ve çift yönlü sınıflandırılmış veriler, Kovaryans analizi. Çok değişkenli doğrusal model,  bu modellerde en iyi lineer yansız tahmin edici (BLUE) ve en büyük olabilirlik tahmini (MLE)

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Olasılık ve istatistik ile ilgili temel kavramlar ve tahmin Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma,
2 Matris cebiri, doğrusal denklem sistemlerinin çözümü Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma,
3 Doğrusal modeller ve bu modellerden sonuç çıkarma Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma,
4 Varyans analizi: Tek yönlü ve çift yönlü sınıflandırılmış veriler ve kovaryans analizi Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Kaynaklar
Ders Notu

Öretim elemanı ders notları

Ders Kaynakları

D. Sengupta, S. R. Jammalamadaka, Linear models: An integrated approach. World scientific, Singapore, 2003                                                                                                                                             F. A. Graybill, An introduction to Linear statistical models, Mc Graw Hill co., New York, 1961.

S. R. Searle, Linear models, John Wiley and Sons, Inc., New York, 1971.

G. A. F. Seber, Linear regression Analysis. John Wiley, New York, 1977.

S. Puntanen, G. P. H. Styan, J. Isotalo, Matrix tricks for linear models. Springer Heidelberg, 2011.                                                                                                                                       Meyer, P. L., Introductory probability and statistical applications. Massachusetts:AddisonWesley Pub. Com. 1973.                                                                             Hogg, R. V., and Craig, A. T., 1978; Introduction to Mathematical statistics, Macmillian Publishing Co., Inc., New York.

 Özkan Ünver, Hamza Gamgam, Uygulamalı Temel İstatistiksel Yöntemler, 2008.                                                           Yılmaz Akdi, Matematiksel İstatistiğe Giriş, Gazi Kitabevi, 2014.                                                                                           Fikri AKDENİZ, Olasılık ve İstatistik, Akademisyen kitabevi, Adana, 2014.                                                                          Özkan Ünver, Hamza Gamgam, Bülent Özkaynak, Temel İstatistik Yöntemler, Seçkin yayıncılık, Ankara, 2016.    

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel ekonometrik teori bilgisi.
2 Hem temel bilgisayar (word, excel gibi programlarda) hem de en az bir istatistiksel bilgisayar programını (SPSS, Eviews, Gauss, Stata vb.) kullanabilmek
3 Matematiksel, ekonomik, istatistiksel ve ekonometrik olarak analiz etme becerisi kazanmak
4 Sayısal ve istatistiksel araştırma becerisine ve düşünme becerisine sahip, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını tahmin edebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme; nedensel ilişkileri göz önünde bulunduran, analitik düşünce yapısına sahip ve stratejik bir yaklaşım geliştirebilme
5 Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir perspektiften ekonomik konularda analitik olarak tutarlı fikirler oluşturma ve savunma becerisine sahip olma.
6 Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olmak
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 Olasılık ve istatistik ile ilgili temel kavramlar ve tahmin
2 Matris cebiri, doğrusal denklem sistemlerinin çözümü
3 Doğrusal modeller ve bu modellerden sonuç çıkarma
4 Varyans analizi: Tek yönlü ve çift yönlü sınıflandırılmış veriler ve kovaryans analizi
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 25 1 25
Final 25 1 25
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6