Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çini Tasarım İlkeleri | CTS 201 | 3 | 2 + 4 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör.Dr. SONGÜL ERGÜN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. SONGÜL ERGÜN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk çini sanatının temel tasarım ve üsluplarının öğrenilmesi. |
Dersin İçeriği | Türk çini sanatının temel tasarım ve üsluplarını öğrenilmesi. Sır ve Fırınlama tekniklerinin öğrenimine başlanması. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Çini tasarım özelliklerini öğrenir. | Deney ve Laboratuvar, Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, | |
2 | Üslup özelliklerini uygular. | Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
3 | Türk çini sanatının dönem özelliklerini araştırır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türk Çini Sanatının teknik ve motifler açısından anlatılması. Hatayi- Penç tasarımlarıyla yapılacak olan çini pano tasarımının çizimine başlanması. | |
2 | Hatayi- Penç Tasarımlarıyla yapılacak olan çini pano tasarımının çizimine devam edilmesi ve eskiz onayının verilmesi. | |
3 | Deseni tamamlanan Hatayi – Penç üsluplu panonun karoya uygulanmaya başlanması. | |
4 | Deseni tamamlanan Hatayi – Penç üsluplu panonun karoya uygulanmasına devam edilmesi. | |
5 | Hatayi – Penç Üsluplu panonun karoya uygulanma işleminin sonlanması. ( 1. Proje notu.) | |
6 | Natüralist Üslup ve Kara Memi Ekolünün anlatımı 40 cm.’lik tabak eskizlerine başlanması | |
7 | Natüralist Üslup ve Kara Memi Ekolünün anlatımı 40 cm.’lik tabak eskizlerine devam edilmesi. | |
8 | Tabak eskizlerine devam edilmesi ve eskiz onayının verilmesi. (Ödev notu için konu verilmesi.) | |
9 | Natüralist Üslup ve Kara Memi Ekolünün anlatımı 40 cm.’lik tabak çalışmasının uygulanmasına başlanması. | |
10 | Rumi motifinin anlatılması ve eskiz çizimlerine başlanması. | |
11 | Ödev alımlarının yapılması. Rumi motifinin eskiz çizimlerine devam edilmesi ve onayı. | |
12 | Rumi motifleriyle yapılacak panonun uygulanmaya başlanması. | |
13 | Rumi motifleriyle yapılacak panonun uygulanmasına devam edilmesi ve Vize notunun verilmesi. | |
14 | On üç hafta boyunca yapılan çalışmaların genel değerlendirmesinin yapılması, eksik konuların tespiti. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Osmanlı Duvar Çinileri. (İstanbul Menkul Kıymetler Borsası yayını.) |
Ders Kaynakları | Azade AKAR-Cahide KESKİNER,Türk Süsleme Sanatlarında Desen ve Motif,Tercuman Yayınları,İstanbul,1978. İnci Ayan Birol,Klasik Devie Türk Tezyini Sanatlarında Desen,Kubbealtı Yayınları,İstanbul,2020. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. | X | |||||
2 | Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. | X | |||||
3 | Konusu ile bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. | X | |||||
4 | Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. | X | |||||
5 | Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. | X | |||||
6 | Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. | X | |||||
7 | Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. | X | |||||
8 | Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
9 | Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. | X | |||||
10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.. | X | |||||
11 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | X | |||||
12 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Çini tasarım özelliklerini öğrenir. | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 1 | 4 | 5 | 1 | 4 | 4 |
2 | Üslup özelliklerini uygular. | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 1 | 4 | 5 | 1 | 4 | 4 |
3 | Türk çini sanatının dönem özelliklerini araştırır. | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 1 | 4 | 5 | 1 | 4 | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 25 |
1. Ara Sınav | 30 |
1. Proje / Tasarım | 25 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Proje / Tasarım | 2 | 10 | 20 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 3 | 3 |
Proje / Tasarım | 2 | 5 | 10 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 270 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 10,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |