Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Alçı Model ve Kalıp Teknikleri CTS 303 5 2 + 2 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. HAYRETTİN CAVİT ÜNAL
Dersi Verenler Öğr.Gör. HAYRETTİN CAVİT ÜNAL,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Alçı şekillendirme yöntemleri ile model ve model kalıp yapım aşamalarının öğrenilerek, çini-seramik şekillendirme yönteminin kalasik ve özgün tasarimlarda uygulanması.

Dersin İçeriği

Alçı model ve kalıplama yöntemlerinin incelenmesi, ve özgün tasarım süreçlerinin icelenmesi,
Masa üzeri ve torna şekillendirmede  kullanılan malzemeleri tanıma
Türk çini sanatında kullanılan Evani ürün gruplarının kalıplarının alınması.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Alçı çalışma prensiplerini öğrenir. Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası,
2 Serbest masa üzeri, Şablon, torna yöntemine uygun tasarımlar yapar. Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
3 Selçuklu döneminde evani çeşitlerini inceler. Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
4 Yapılacak modellerin teknik resimlerini çizer. Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
5 Şekillendirilmiş modellerin kalıbını alır. Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
6 Kalıplardan yarı mamul üretir ve pişirerek ürün elde eder. Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin amacı ve tanıtımı.Türk sanatlarındaki yeri,önemi.
2 Kaynakça incelemesi,alçının kimyasal açılımı alçı şekillendirme yöntemlerinin incelenmesi(Serbes elle,şablon ile,alçı tornasında şekillendirme)
3 Tornada şekillendirmek üzere obje çıkışlı form için eskiz çalışması, kalıp tekniklerinin incelenmesi,
4 Selçuklu-Osmanlı Döneminde yapılmış"Geometrik"alçı kabartma örneklerinin incelenmesi,
5 Eskiz çalışmalarından onaylaması yapılan tasarımın teknik resminin çizimi
6 Tasarımı yapılan çizimlerin alçı tornasında modelinin yapılması
7 Alçı tornasında uygulaması yapılan alçı modelin sonuçlandırılması,
8 Alçı modeli yapılan tasarımın model kalıbı yapılır.
9 Model kalıp çalışması sonuçlandırılır.
10 Şekillendirmede kullanılacak çamur hazırlanır.
11 Hazırlanmış olan model kalıplardan döküm yöntemiyle şekillendirme yapılır.
12 Şekillenmiş ürün rötuşlanır ve bisküvi pişirimi yapılır, sır altı dekor desenler tasarlanır.
13 Bisküvi pişirimi yapılmış ürünlere pigmentler ile sır altı dekor uygulaması yapılır.
14 Sır altı dekoru yapılmış ürünler sırlanır,sır pişirimi yapılarak değerlendirme aşamasına geçilir.
Kaynaklar
Ders Notu

İstanbul 2013 Mücteba Kundul, Endüstriyel SEramikte Alçı ve Çamur Şekillendirme Yöntemleri ,Billur Basım ve Yayın Hizmetleri İstanbul 2013.
Istanbul 2003Yıldız Demiriz, İslam Sanatında Geometrik Süsleme,
Lebib Yalkın Yayınevi, İstanbul 2000Garo Kürkman, Toprak, Ateş, Sır, Tarihsel Gelişimi, Atölyeleri ve ustaları ile Kütahya çinileri, Suna ve İnanç Vakfı Yayını, İstanbul 2005

Ders Kaynakları

Gönül Öney İslam Mimarisinde Çini, Ada Yayınları, İstanbul, 1987P Sanat Kültür ve Antika, Sayı 26, Portakal Sanat ve Kültür Yayınevi
Istanbul

İstanbul 2013 Mücteba Kundul, Endüstriyel SEramikte Alçı ve Çamur Şekillendirme Yöntemleri ,Billur Basım ve Yayın Hizmetleri İstanbul 2013.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar.
2 Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır.
3 Konusu ile bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. X
4 Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. X
5 Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır.
6 Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir.
7 Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar.
8 Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. X
9 Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar.
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar..
11 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
12 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Alçı çalışma prensiplerini öğrenir. 3 4 3 4
2 Serbest masa üzeri, Şablon, torna yöntemine uygun tasarımlar yapar. 3 4 2 4 3
3 Selçuklu döneminde evani çeşitlerini inceler. 4
4 Yapılacak modellerin teknik resimlerini çizer.
5 Şekillendirilmiş modellerin kalıbını alır. 4
6 Kalıplardan yarı mamul üretir ve pişirerek ürün elde eder. 4
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 30
1. Kısa Sınav 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 6 96
Ara Sınav 1 4 4
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 2 2
Final 1 5 5
Performans Görevi (Uygulama) 1 19 19
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
Dersin AKTS Kredisi 5