Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çini Kullanım Kaplarında Desen ve Kompozisyon İlkeleri I CTS 227 3 2 + 4 4 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. EMSELE BAL
Dersi Verenler Arş.Gör.Dr. EMSELE BAL,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Türk Çini Sanatında farklı formlar üzerine desen ve kompozisyon uygulayabilecek öğrenci yetiştirir.

Dersin İçeriği

Selçuklu Dönemi Türk çini sanatında yer alan kullanım kapları üzerindeki desen ve kompozisyonlar irdelenir, özgün tasarımlar oluşturarak uygular.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk çini sanatında desen ve kompozisyon ilkelerini öğrenir. Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
2 Türk çini sanatında evani grubunun dönem özelliklerini araştırır. Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
3 Selçuklu Dönemi çini sanatında kullanım kapları (evani grubu) ve özellikleri değerlendirilir. Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
4 Selçuklu Dönemi çini sanatında ki kullanım kapları üzerinde çini tasarım özelliklerini öğrenir. Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap,
5 Selçuklu Dönemi çini sanatında ki kullanım kaplarının ölçülendirmesini yapar. Grupla Çalışma, Problem Çözme, Anlatım,
6 Selçuklu Dönemi çini sanatında kullanım kapları üzerine desen ve kompozisyon tasarlar ve uygular. Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin amacı ve tanıtımı, desen ve kompozisyon tasarım ilkelerinin anlatılması.
2 Evani gruptan dört farklı obje belirlenmesi ve form üzerinde desen çalışmalarının başlatılması.
3 Belirlenen ilk form üzerinde desen ve kompozisyon kurgusu öncesi alan belirleme, belirli oranlara bölme ve kalıp alma işlemlerinin başlatılması.
4 Yapılan çalışmaların değerlendirilmesi. Çizilen desen ve kompozisyonların onaylanması.
5 Onaylanan desen çalışmalarının çini obje üzerine aktarımı ile uygulamaya başlanması, diğer obje için eskiz çalışmaları başlatılır.
6 Ara sınav 1: ilk altı hafta ve yapılan çalışmaların dosyası değerlendirilir.
7 İkinci çalışmanın desen onayı ve obje üzerine aktarılması, üçüncü obje eskiz çalışmalarının başlatılması.
8 İkinci çalışmanın uygulanması renklendirilip tamamlanması diğer çalışma devam edilir.
9 Son çalışmanın eskiz çalışmalarının tamamlanması, bitmiş objelerin sırlanması, fırınlanma öncesi hazırlık.
10 Kısa sınav 1 : Çalışma sürecinin değerlendirilmesi
11 Üçüncü obje için uygulamaya başlanması, diğer obje eskiz çalışmalarının başlatılması.
12 Ara Sınav 2: Sürecin değerlendirilmesi
13 Son çalışmanın uygulanması, fırın hazırlıklarının yapılıp objelerin sırlanması
14 Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1- Türk tezyini sanatlarında Motifler.(Dr. İnci A. Birol-Prof. Dr. Çiçek Derman.) Kubbealtı Neşriyat, 2014

2- Türk Süsleme Sanatlarında Desen ve Motif, (Azade Akar-Cahide Keskiner), Tercüman Yayınları, İstanbul,1978

3- Klasik Devir Türk Tezyînî Sanatlarında Desen, (İnci A. Birol), Kubbealtı Neşriyat, 2018

4- Garo KÜRKMAN, Toprak, Ateş, Sır, Suna ve İnanç Vakfı Yayını, İstanbul, 2005

5- Anadolu’da Türk Devri Çini ve Seramik Sanatı, (Gönül Öney – Zehra Çobanlı), T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, 2007

6- Nurhan Atasoy – Julian Raby, Türkiye Ekonomi Bankası, 1989

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. X
2 Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. X
3 Konusu ile bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. X
4 Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. X
5 Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. X
6 Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. X
7 Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. X
8 Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. X
9 Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. X
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.. X
11 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. X
12 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Türk çini sanatında desen ve kompozisyon ilkelerini öğrenir. 5 5 5 5 4 5 3 5 5 1 4 5
2 Türk çini sanatında evani grubunun dönem özelliklerini araştırır. 5 5 5 5 4 5 3 5 5 1 4 5
3 Selçuklu Dönemi çini sanatında kullanım kapları (evani grubu) ve özellikleri değerlendirilir. 5 5 5 5 4 5 3 5 5 1 4 5
4 Selçuklu Dönemi çini sanatında ki kullanım kapları üzerinde çini tasarım özelliklerini öğrenir. 5 5 5 5 4 5 5 5 1 4 5
5 Selçuklu Dönemi çini sanatında ki kullanım kaplarının ölçülendirmesini yapar. 5 5 5 5 4 5 3 5 5 1 4 5
6 Selçuklu Dönemi çini sanatında kullanım kapları üzerine desen ve kompozisyon tasarlar ve uygular. 5 5 5 5 4 5 3 5 5 1 4 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 25
1. Kısa Sınav 25
1. Ödev 25
1. Proje / Tasarım 25
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Ara Sınav 16 2 32
Kısa Sınav 16 2 32
Proje / Tasarım 16 2 32
Ödev 16 1 16
Toplam İş Yükü 144
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,76
Dersin AKTS Kredisi 6